icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
De beste zorgverzekering, die wil jij toch ook? |

Vergelijk en stap over

zorgicoon-45x45px

Autotrends 2017

Op de jaarlijkse CES elektronicabeurs toonden autofabrikanten de nieuwste autotrends: zelfrijdende auto’s, communicerende auto's en opvallende interieurs van de toekomst.
Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  12 januari 2017

ces_2017_toyota_concept-i_1200x800

De auto is steeds meer een rijdende computer. Niet zo vreemd dus dat juist op de elektronicabeurs CES in Las Vegas autofabrikanten steeds prominenter aanwezig zijn. De meeste aandacht ging uit naar de zelfrijdende auto, waarbij de camera’s en sensoren die de omgeving in de gaten houden, steeds kleiner en minder opvallend worden.

Zelfrijdende Ford en Hyundai

De zelfrijdende auto van Google, waarvan al 2 jaar verschillende exemplaren rondrijden, heeft nog een grote uitstulping op het dak. Ford toonde een Fusion (Amerikaanse Mondeo) die door de kleinere elektronica al minder van een gewone auto afwijkt. We zagen wel dat de kofferbak nog vol met computers zat.

De Hyundai Ioniq Autonomous Concept zal door de meesten niet als zelfrijdend worden herkend, omdat alle sensoren in de auto zijn ingebouwd. Een nadere inspectie onthult de camera’s, radars en lidars (soort radar met laser) in onder meer bumpers en achter de voorruit.

Let op!

Je bent niet akkoord gegaan met ons cookiebeleid. Hierdoor kun je op onze website nu geen video's bekijken. Wil je toch de video bekijken, verwijder dan je cookies en ga akkoord met ons cookiebeleid.

Op afstand bestuurbaar

Nissan onthulde Seamless Autonomous Mobility (SAM). Een zelfrijdende auto kan met SAM tijdelijk de besturing overgeven aan een persoon in een controlecentrum bij Nissan, als de auto zich tijdelijk geen raad weet met de situatie.

Een voorbeeldsituatie is een obstakel op de weg, waarbij door de berm rijden nodig is. Andere zelfrijdende auto’s krijgen deze oplossing dan meteen toegestuurd. Of de techniek daadwerkelijk toegepast gaat worden is nog de vraag. Het lijkt best een aardige oplossing om de zelfrijdende auto te verbeteren, zonder dat hierbij een bestuurder in de auto nodig is.

Interieur: slaapkamer of kantoor op wielen?

Als er niet altijd een bestuurder nodig is, hoeft het interieur van een auto niet meer te zijn zoals we dat nu kennen. Volkswagens ‘id’-concept heeft een stuur dat weg kan schuiven en een minimaal dashboard. Hyundai en Panasonic toonden interieurs waarbij de voorstoelen kunnen draaien. In de verre toekomst gaat deze variabiliteit waarschijnlijk zo ver, dat je naar wens bijvoorbeeld een auto met slaapkamer- of kantoorinterieur oproept, die dan zelf komt voorrijden.

Communicatie met de auto

Auto’s zullen steeds meer verbonden zijn met internet, met elkaar en met infrastructuur, maar volgens autofabrikanten ook met de inzittenden. Zo kunnen de Honda Neu-V en Toyota Concept-i je emoties lezen en stemming bepalen. Daarop kunnen bijvoorbeeld muziek en kleur van het interieur worden afgestemd.

Veel fabrikanten kondigden ook ondersteuning voor slimme spraakassistenten aan. In de komende jaren gaan BMW’s en Nissans met Microsoft Cortana werken, terwijl Ford en Volkswagen voor Amazons Alexa kiezen. Hoe snel dit ook in het Nederlands beschikbaar komt is vooralsnog onduidelijk.

Let op!

Je bent niet akkoord gegaan met ons cookiebeleid. Hierdoor kun je op onze website nu geen video's bekijken. Wil je toch de video bekijken, verwijder dan je cookies en ga akkoord met ons cookiebeleid.

Faraday: nieuwe elektrische auto

Het nieuwe merk Faraday toonde zijn eerste productie auto, de FF 91, die in 2018 op de markt moet komen. De elektrische auto moet gaan concurreren met Tesla en zou over nog betere prestaties (2,4 s naar de 100 km/h) en grotere actieradius (tot 600 km) beschikken. Na introductie in 2018 wil Faraday ook steeds meer zelfrijdende functies toevoegen.

Of de auto echt een succes gaat worden is mede afhankelijk van de Chinese investeerders, die niet zulke diepe zakken lijken te hebben als Elon Musk, de man achter Tesla. Tijdens de persintroductie van de Faraday werkte de auto niet helemaal mee. De functie voor automatisch inparkeren weigerde dienst, waarop een video werd getoond dat de auto wel daadwerkelijk zelf een lege parkeerplek kan zoeken.