icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Auto's zelf onderhouden

Bij wat oudere auto's is het mogelijk om, als zelfsleutelaar, zelf het een en ander aan onderhoud te doen. Bij nieuwe auto's is dat steeds minder het geval.
Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen

Artikelen_onderhoudvaneenauto

Toch kun je of moet je sommige zaken zelf doen, zoals het controleren van de bandenspanning en oliepeil. Ook kun je op onderhoud besparen door bijvoorbeeld de airconditioning in goede staat te houden.

Bekijk de tips om zelf je auto zelf te onderhouden.

Bandenspanning

onderhoud3Uit iedere band ontsnapt continu een beetje lucht. Controleer daarom elke maand even de spanning van alle banden. Rij je met banden die niet goed zijn opgepompt, dan kost dat je jaarlijks al gauw €100 aan extra brandstof. Zachte banden zijn ook nog eens slecht voor de wegligging, en dus je veiligheid. Kies het liefst voor een bandenspanning met volle belading, dan komt de spanning door de tijd heen gemiddeld goed uit. De goede bandenspanning vind je in het instructieboekje van je auto, in het portier of aan de binnenkant van de tankklep.   

Oliepeil

onderhoud4Olie koelt, smeert en reinigt de motor en is dus onmisbaar voor veilige kilometers. Controleer regelmatig of je oliepeil nog in orde is: als het oliedruklampje gaat branden ben je eigenlijk al te laat. Check het bijvoorbeeld één keer per maand of om de zoveel keer bij het tanken. Het werkt simpel: open de motorkap, haal de oliepeilstok eruit en kijk of het peil tussen de twee streepjes zit. Als je net bij het tankstation komt aanrijden, laat de motor dan wel een paar minuten afkoelen. In die tijd kan ook alle olie naar beneden stromen. Een te laag oliepeil kan storingen aan sommige onderdelen veroorzaken. In dat geval kunnen de reparatiekosten hoog oplopen.

Koelvloeistof

onderhoud5Hetzelfde verhaal als voor olie: als het lampje gaat branden, ben je ook hier eigenlijk al te laat. In de meeste auto's kun je het peil op de buitenkant van het reservoir checken. Zo niet, dan moet je de dop even losschroeven. Wel heel belangrijk: laat eerst de motor afkoelen voordat je dit doet, anders loop je kans op brandwonden. Draai de dop ook eerst een kwartslag los en laat de druk ontsnappen, daarna kun je de dop helemaal losdraaien. Merk je dat je regelmatig grote hoeveelheden koelvloeistof moet bijvullen, dan kan het zijn dat er ergens iets lek is. Als je steeds heel veel moet bijvullen: naar de garage! 

Ruitensproeiers en wissers

onderhoud6Laat het tankje voor ruitensproeiervloeistof nooit te lang leeg: dan slijten je wissers extra snel. Bovendien zie je veel meer door een schone voorruit dan door een vuile. Neem ook je ruitenwissers eens onder de loep. Vooral als je de auto niet zelf wast, maar alleen door een wasstraat haalt. Check of ze er niet versleten uitzien en of ze geen strepen op je ruit trekken. Als de wissers zijn ingescheurd, kan het behoorlijk gevaarlijk worden bij je eerstvolgende ritje in een regenbui. Tijd voor vervanging! 

Lampjes

onderhoud7Zet alles eens aan: je alarmlichten, achteruitrijlicht, mistlampen, richtingaanwijzers, afwisselend het groot- en dimlicht enzovoort. Loop een rondje om de auto om te kijken of alles nog brandt. Zorg ook dat er een setje reservelampen in de auto ligt. Hier zitten vaak ook lampjes in voor richtingaanwijzers. Check het liefst wekelijks of alles nog werkt. Remlichten en achteruitrijlichten kun je alleen met z'n tweeën controleren: zet met de sleutel op contact de auto in z'n achteruit en trap op de rem. Een tweede persoon achter de auto kan dan controleren of de beide soorten verlichting het doen.

Airco

onderhoud8Hoewel je airconditioning maar weinig onderhoud nodig heeft, kun je er meer plezier van hebben als je er verstandig mee omgaat. Zo is het geen goed plan om een airco in een koude periode nooit te gebruiken. Ook in de koude wintermaanden moet je de airco om de zoveel tijd even inschakelen, anders verdrogen sommige rubberverbindingen. Als die kou maanden duurt, kunnen er schimmels in je airco groeien door vochtigheid. Die schimmels ruiken op z'n minst niet fris, maar je kunt er ook nog eens flink ziek van worden. Airconditioning koelt niet alleen, maar ontvochtigt de lucht ook, waardoor je ruiten minder snel beslaan. Gebruik je airco daarom het hele jaar door, eventueel in combinatie met de verwarming.