icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Schrijf je nu in

Energiecollectief icon

Autovergelijker: veel auto's toegevoegd

Nieuws | De autovergelijker is geactualiseerd met 14 autotypes. Van gefacelifte of compleet nieuwe kleintjes (Fiat Panda, Peugeot 107) via een interessante compacte auto, de Peugeot 208, tot aan grotere ruimtewagens en SUV's, zoals de BMW X3 en de Mazda CX-5.
Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  31 augustus 2012

mazdcx5

We lichten de Mazda CX-5 en de Ford Focus eruit, de laatste vanwege zijn bewezen (!) zuinige nieuwe driecilinder motor.

fordfo3Ford Focus 1.0 EcoBoost Titanium

Van buiten is de Ford Focus nu niet vernieuwd (deze modelserie is al begin 2011 vernieuwd), het echt actuele nieuws zit onder de motorkap. Het '1.0' is geen typefout, het is werkelijk een slechts één liter groot driecilindertje dat de kleine middenklasser Focus aandrijft. Het motortje levert naar keuze 100 of 125 pk. Door een turbo, directe inspuiting en variabele kleptiming zijn ze beide voldoende krachtig en toch zuinig. Ford heeft hem met gemiddeld 1 op 20 in de folder staan, in de Ecotest verbruikt hij slechts 10% meer. 1 op 18 met een kleine benzine-middenklasser valt zeker niet tegen.
De Focus heeft in 2011 voor zijn opvallende veiligheidsopties - zoals Lane Departure Warning en Active City Stop -2 Euro NCAP rewards ontvangen. Naast deze opties is ook automatisch inpakeren en verkeersbordherkenning leverbaar.

mazdcx5Mazda CX-5 2.2 D (roetfilter)

Het Japanse automerk Mazda kon de laatste jaren geen potten breken. De verkoopcijfers van bijna alle modellen liepen hard terug. Hun nieuwste SUV, de CX-5, heeft echter veelbelovende vooruitzichten: een motor die hoge prestaties koppelt aan een laag verbruik, goede rijeigenschappen en veel standaard veiligheidssystemen. Getest is de 2,2 liter dieselversie, deze heeft een B-label en haalt in de Ecotest een gemiddeld verbruik van 1 op 19. Voor de benzineversie belooft de fabrikant een gemiddeld verbruik van 1 op 17. Gezien zijn forse buitenmaten en goede prestaties is dat een opvallend laag verbruik. Met de benzinemotor heeft hij een A-label en valt voor de zakelijke rijders in het 20%-tarief. Bij onze 1e indruk viel op dat het onderstel relatief hard geveerd en gedempt is. Dat maakt hem iets minder comfortabel dan verwacht. Wel is de auto opvallend stil in het interieur.
De CX-5 heeft veel elektronische veiligheidssystemen standaard of tegen meerprijs aan boord. Zo heeft hij vanaf het TS+-niveau naast AEBS (automatisch remmen in stadsverkeer) ook Rear Vehicle Monitoring, parkeersensoren en Lane Departure Control.

Alle testresultaten inzien? Ga naar de Autovergelijker!