icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Besparen op brandstof en verzekering

Een nieuwe trend in autoverzekeringen: een app op je smartphone of een stekker in je auto die je rijstijl registreert in ruil voor premiekorting. Dit is pas het begin van alle ontwikkelingen en mogelijkheden.
Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  18 januari 2016

Gebruiktips_besparenopbrandstofenverzekering

Hoe werkt het?

Er zijn tot nu toe 2 autoverzekeraars die je rijgedrag registreren met een app: Whoosz en PolisVoorMij. Fairzekering en VOOROP© Autoverzekering werken met een stekker (Chipin), myJINI werkt met een kastje, een zogenoemde connector. De apps van Whoosz en PolisVoorMij registreren je rijstijl op basis van gps en gebruikte kracht (G-krachten). De app meet waar en hoe hard je rijdt, remt of optrekt. Je krijgt punten voor jouw rijgedrag en als je over 1 jaar of kwartaal een voldoende scoort, ontvangt je korting op je verzekeringspremie. Wie niet keihard remt, met piepende banden door de bocht vliegt of regelmatig hard rijdt, kan geld besparen op zijn autoverzekering.

Apps die je rijgedrag registreren

Whoosz-app:

  • Gratis app voor Android en iPhone.
  • Maximale besparing €100 per jaar, maar dan mag je niets fout doen. Een premiekorting tussen €55 en €80 per jaar is reëler.
  • Je krijgt na iedere rit een duidelijk overzicht van jouw brandstofverbruik, waar je hebt gereden en hoeveel punten je scoort op een schaal van 1 tot 100.
  • Je moet per jaar minimaal 2500 km rijden met de app aan en minimaal 30 geregistreerde ritten hebben.
  • Onduidelijk is wat je precies fout doet en waarvoor je strafpunten krijgt. Je ziet aan het einde alleen de totaalscore.

PolisVoorMij-app:

  • App4Drivers kost €3,84 in de Playstore (Android) en iPhone-bezitters krijgen een gratis link van de verzekeraar.
  • Deze app geeft per kwartaal 5% tot 20% korting op jouw premie.
  • Je moet binnen 1 jaar 150 geregistreerde ritten rijden om korting te krijgen.

Nadelen beide apps:

  • De apps zijn erg gevoelig voor beweging. Plaats de telefoon eerst in een stevige houder voor je de app aan- of uitzet, anders heb je meteen strafpunten.
  • Gebruik bij lange ritten een acculader, anders is de batterij van je smartphone snel leeg.
  • Het systeem is makkelijk te manipuleren. Je kunt de app niet aanzetten als je hard rijdt.
  • Hard remmen of een snelle uitwijkmanoeuvre voor bijvoorbeeld een plotseling overstekend kind of dier, wordt gezien als 'fout rijgedrag' terwijl je juist een ongeluk voorkomt.

Chipin: registratie via een stekker

De gratis Chipin van Fairzekering en VOOROP gaan nog een stapje verder dan de apps van Whoosz en PolisVoorMij. Je steekt deze stekker onderin je dashboard in de zogenaamde diagnoseaansluiting van de auto en deze registreert continu je rijstijl, maar ook foutmeldingen van het motormanagement.

De stekker weet precies waar de auto zich bevindt en registreert de gereden routes, het aantal snelheidsovertredingen, het brandstofverbruik en hoeveel korting je hebt opgebouwd. Belangrijk om te weten is dat bij een ernstig ongeluk de gegevens van 45 seconden vóór en 60 seconden ná de botsing automatisch bewaard worden. De politie kan de verzamelde data zoals je snelheid en remgedrag opvragen voor onderzoek.

Maandelijks analyseren Fairzekering en VOOROP je rijgedrag. Netjes gereden? Dan ontvang je bij Fairzekering tussen de 10% tot maximaal 35% korting op je maandpremie. Lees ook onze eerste indruk over Fairzekering.

Bij VOOROP wordt er op basis van een maandelijkse 'rijvaardigheidsscore' aan het einde van het verzekeringsjaar de rijvaardigheidscorrectie op de kortingsladder bepaald. Dit heeft geen invloed op de opgebouwde schadevrije jaren. Bij een goede rijstijlscore kun je tot 5% premiekorting krijgen op de netto premie.

Chipin-stekker:

  • De stekker is gratis en de software is in bruikleen gegeven door Fairzekering of VOOROP.
  • De stekker is gebruiksvriendelijk. Je hoeft hem niet iedere keer aan- of uit te zetten zoals bij de apps.
  • Je krijgt bij goed rijgedrag korting op je verzekeringspremie.
  • De premie van Fairzekering is, op uitzondering van de allriskdekking, best scherp geprijsd ook zonder rijstijlkorting.
  • Je krijgt directe inzage in je rijstijl én benzineverbruik via een online dashboard.

Nadelen Chipin:

  • Big brother is watching you: je wordt continu gevolgd.
  • Je betaalt maandelijks €2,42 aan telematicakosten om je gegevens te versturen naar het datacentrum. VOOROP rekent maar liefst €6,16 per maand.
  • Hard remmen of een snelle uitwijkmanoeuvre om een ongeluk te voorkomen wordt gezien als 'fout rijgedrag'.

Connector: registratie via een kastje

De myJINI connector is een kastje dat je aansluit op de OBD-poort van de auto. Deze aansluiting bevindt zich meestal onder het stuur. Dit apparaat heeft een tijdstempel om te registreren op welk tijdstip je rijdt, een GPS-ontvanger om te weten waar je naartoe rijdt, een simkaart als informatiedrager en een accelerator voor de registratie van het remmen en optrekken. De reden van je remacties wordt niet vastgelegd, zoals wanneer je plotseling hard moet remmen voor een loslopend dier. Wekelijks analyseert myJINI je rijgedrag, waarmee je 'tegoedpunten' kunt verzamelen. De behaalde tegoedpunten (JINI$) kun je online bekijken op je persoonlijke dashboard en opsparen tot maximaal 25% premiekorting. Ook kun je ervoor kiezen om de punten te gebruiken voor korting op je brandstofrekening of een product van de marktplaats van myJINI. Lees ook de eerste indruk over myJINI autoverzekering.

Connector:

  • Het apparaat krijgt je kosteloos in bruikleen bij het afsluiten van de myJINI autoverzekering.
  • Er worden geen telematicakosten in rekening gebracht.
  • Je hoeft het kastje eenmalig aan te sluiten. Aan- en uitzetten is niet nodig.
  • Je krijgt een wekelijkse beloning bij goed rijgedrag.
  • Je hebt inzage in je eigen rijstijl via een online dashboard.
  • De ritregistratie is eenvoudig te exporteren naar je eigen administratie.

Nadelen Connector:

  • Je wordt continu gevolgd.
  • De reden van het remmen wordt niet geregistreerd. Hard remmen wordt dan gezien als onveilig rijgedrag.
  • De connector registeert (nog) niet wie er achter het stuur zit.

Kroodle stick: registratie via een stick

Kroodle, een verzekeraar die polissen volledig online aanbiedt, biedt een autoverzekering die rijgedrag meet via een obd-stick. Deze Kroodle-stick plug je in de OBD-poort, die zich meestal bevindt onder het stuur. Naast de GPS-ontvanger en bewegingssensoren om je rijgedrag te meten, waarschuwt de stick als er iets mis is met de motor van je auto. De stick heeft een eigen GSM-verbinding om je gegevens te sturen naar ULU, de partner van Kroodle, die de data over je rijgedrag registreert.

Maandelijks wordt op grond van de gegevens over je rijgedrag een zogenoemde KroodleScore bepaald. Aan de hand daarvan wordt de premie geïncasseerd met een maximale rijstijlkorting van 20% op de basispremie. Kroodle stick:

  • De stick werkt wereldwijd en is makkelijk zelf te installeren.
  • Je krijgt de stick in bruikleen. Na het stopzetten van je verzekering moet je de stick binnen een maand terugsturen. Doe je dit niet, dan kost dit je €75.
  • Je hebt inzicht in je eigen rijgedrag, motorgegevens en brandstofgebruik via een app en een online account.
  • Je moet maandelijks minimaal 250 kilometer rijden om korting te krijgen.
  • Er zijn geen (telematica)kosten aan verbonden.

Nadelen van Kroodle stick:

  • Je wordt continu gevolgd.
  • Niet alle auto’s zijn geschikt voor de stick; alleen auto’s op benzine en LPG met een bouwjaar vanaf 2001 en auto’s op diesel met een bouwjaar vanaf 2004. Ook is de stick nog niet bruikbaar bij (plug-in) hybrides.

Rijgedrag meten heeft de toekomst

Meer verzekeraars - waaronder Nationale Nederlanden - staan te trappelen om dit soort nieuwe ontwikkelingen te introduceren. Volgens Nationale Nederlanden staan we aan de vooravond van grote veranderingen. Binnen een paar jaar rijdt wellicht de helft van de automobilisten met zo'n slim apparaatje rond en kan zo'n systeem bij een ongeval automatisch een ambulance of hulpdienst bellen. Assurantiebedrijf VKG (Van Kampen Groep) is sinds 2014 bezig met een proefproject met een 'track & trace kastje' dat het rijgedrag van voornamelijk jonge automobilisten wil analyseren. Zo kan een 45% lagere verzekeringspremie worden gegeven aan jonge automobilisten tot 24 jaar. Verzekeraar Allianz biedt in samenwerking met TomTom Franse automobilisten ook al een app aan, die hun rijstijl analyseert.

Privacy

De markt voor autoverzekeringen spitst zich steeds meer toe op het gebruik dan op het bezit van een auto. Door de nieuwe technieken krijgen verzekeraars meer inzage in ons rijgedrag. Nu al die apps en stekkers ons voortdurend in de gaten houden, rijst de vraag: hoe zit het met onze privacy?

Eigen keus

Volgens Chipin ziet de verzekeraar geen individuele ritten maar alleen de totale maandscore. Alleen de klant zélf ziet precies waar en hoe hard hij rijdt. Volgens Nationale Nederlanden zijn klanten die waarde hechten aan hun privacy niet verplicht zo'n stekker te nemen. Uit eigen onderzoek van de verzekeraar blijkt dat het merendeel van de consumenten meer waarde hecht aan een substantiële korting dan aan hun privacy. De Consumentenbond volgt deze ontwikkelingen nauwlettend en vraagt zich af in hoeverre de privacy is gewaarborgd en of de verzamelde data niet wordt gebruikt om in de toekomst mensen uit te sluiten of toeslagen te berekenen.

Aandachtspunten

Wat betreft privacy vindt de Consumentenbond het belangrijk dat:

  • de verzekerde inzicht heeft in de opgeslagen gegevens;
  • de verzekerde de gegevens ten alle tijden zonder opgaaf van reden onmiddellijk kan laten verwijderen;
  • er niet meer gegevens worden verzameld dan strikt noodzakelijk is;
  • dat deze gegevens in geen enkele vorm aan derden ter beschikking worden gesteld.

Beste prijs voor jou?

  • Zoek in onze Autoverzekeringvergelijker welke verzekering jou de beste prijs biedt .
  • Discussieer mee op onze community op de stelling: 'Korting op mijn verzekeringspremie is mij meer waard dan mijn privacy.'