icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Schrijf je nu in

Energiecollectief icon

BMW i3

Eerste indruk | Met auto's als de Renault Zoe en Nissan Leaf begint de elektrische auto zich als een volwaardig alternatief voor een benzine- of dieselauto te ontpoppen. BMW gaat in die beweging mee met de i3: een kleine middenklasse auto - ter grootte van de BMW 1-serie - met een ogenschijnlijk hoge prijs, maar daar krijg je wel heel veel auto voor.
Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  29 januari 2014


Merk BMW

Richtprijs € 36.500 (vanaf)


Type i3



BMW i3: review

BMW gaat de komende tijd de i-lijn introduceren. Klinkt een beetje als de iPhone, en zo innovatief is het ook. De i3 is de eerste elektrische auto van het sportief getinte merk, uit onze 1e indruk blijkt dat het een hele goede is. 

Conclusie

De i3 rijdt opvallend goed. Daarnaast is de fabrikant ook heel eerlijk over de toepassing: een elektrische auto is niets voor mensen die veel snelwegverkeer moeten afleggen. Als je maar incidenteel een lange autoreis wilt maken, biedt BMW i3-rijders aan om voor een schappelijk bedrag een auto met verbrandingsmotor te huren.   

BMW i3: puur elektrisch of met range extender

De aanschafprijs van €36.500 inclusief rijklaarmaakkosten voor de puur elektrische versie lijkt hoog, pas na een flinke proefrit heb je door hoeveel auto je ervoor krijgt. Er is ook een versie met zogenoemde Range Extender, dat is een tweecilinder motorfietsblokje dat louter de accu bijlaadt als deze leeg raakt. Deze versie is €4500 duurder, het verbaast BMW vooralsnog dat de helft van de kopers toch voor de versie 'mét' opteren.

Autokopers hebben nog steeds range anxiety bij een volledig elektrisch aangedreven auto: 'Ik ga toch niet plotsklaps stilvallen aan de kant van de weg?' Fabrikant BMW communiceert zijn boodschap heel duidelijk: de i3 is vooral voor grootstedelijk verkeer. i3-rijders kunnen wel voor een schappelijk bedrag een auto met verbrandingsmotor huren voor de lange vakantierit.

150 km actieradius

Veel elektrisch aangedreven auto's van dit moment zijn aangepaste versies van een auto met verbrandingsmotor. De i3 is volledig nieuw ontworpen en maakt dus optimaal gebruik van de voordelen van elektrische aandrijving. Zo ligt het zware accupakket onderin de aluminium bodemplaat en bestaat de carrosserie volledig uit koolstofvezel. Dit dure materiaal is nog lichter dan staal en aluminium en toch veel stijver.

De prestaties van de elektromotor zijn goed. Hij levert 170 pk en bij normaal gebruik kom je 150 km ver. Zet je de auto in Eco Pro-modus, dan gaat het verbruik nog wat omlaag door de topsnelheid in te dammen en bijvoorbeeld de airco uit te schakelen.

Slaat de winter dit jaar tóch nog toe? Bij veel elektrische auto's loopt de actieradius (hoeveel kilometer kun je afleggen op één acculading?) dan sterk terug, bij de i3 adviseert de Consumentenbond stoelverwarming bij te bestellen voor €355. Dan worden niet alleen de stoelen, maar ook de accu verwarmd en zal de actieradius op peil blijven.

Bij normaal afremmen kun je volstaan met het 'stroompedaal' los te laten, dat remt de auto al genoeg af en wordt de rijenerge teruggevoerd naar de accu. Pas bij een sterke (nood-)remming heb je ook het rempedaal nodig. 

Crashtest en Ecotest

De versie met ritverlenger heeft een benzinetankje van slechts 9 liter groot. Het officiële verbruikscijfer van deze versie is 1 op 170 (!), maar dat getal mag direct naar het Rijk der Fabelen worden verwezen. Een praktijkcijfer volgt als de auto zijn Ecotest heeft ondergaan. De puur elektrische is al ge-Ecotest en kwam daar met vlag en wimpel uit. Hij krijgt een 9,8 voor verbruik en uitstoot van schadelijke stoffen.

Bij de Euro NCAP-crashtest scoorde de i3 4 sterren. De vijfde ster heeft hij niet gehaald omdat hij achterblijft op voetgangersbescherming en veiligheidssystemen. Pas met het optionele Driving Assistant Plus (meerprijs: €1000) worden voetgangers voldoende beschermd doordat de auto hen detecteert en automatisch zal remmen.

Bekijk ook:

Specificaties BMW i3

Specificaties

  • Prijs vanaf: €36.500 (elektrisch);
  • Prijs testauto: €41.000 (uitvoering: met Range Extender);
  • Elektromotor met 170 pk, 250 Nm;
  • Lithium-Ion accu 22 kWh, 360 V;
  • Range Extender: 2 cilinder 650 cc, 34 pk, 55 Nm;
  • Geen versnellingsbak;
  • CO2-uitstoot: 13 g/km;
  • Gemiddeld verbruik: 0,6 l/100 km (=1 op 170, fabrieksopgave);
  • Ecotest: 5 sterren;
  • Energielabel A;
  • Euro NCAP crashtest: 4 sterren.

Bekijk hier de review van de BMW i3!

Meer eerste indrukken

Meer eerste indrukken