icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
De beste zorgverzekering, die wil jij toch ook? |

Vergelijk en stap over

zorgicoon-45x45px

Botsproefresultaten juni: boom blijft gevaarlijk

Nieuws | De nieuwe Citroën C4 Picasso en Honda CR-V zijn getest op botsveiligheid, met een goed resultaat. Toch blijkt de zijdelingse botsing met een paal – die de vaak fatale botsing met een boom simuleert – weer een struikelblok. Fiat en Mitsubishi worden beloond voor noodremsysteem.
Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  26 juni 2013

crashtest 201306 honda cr-v

De grootste winst bij botsveiligheid kan worden geboekt op het gebied van actieve veiligheid, waarbij elektronica ongelukken voorkomt of verzacht. Wat passieve veiligheid betreft, is er minder winst te boeken. Toch zijn er punten waarop nog regelmatig ondermaats wordt gescoord. Zo ook bij de in juni geteste Citroën C4 Picasso, die ondermaatse bescherming van borstkas biedt bij de botsing van opzij met een paal. Een ander struikelblok is het verkleinen van de kans op een whiplash, bij een aanrijding van achteren, door goede stoelen en hoofdsteunen. Zowel de Citroën als de eveneens geteste Honda CR-V zijn de zaken hier echter op orde.

Noodrem wordt beloond

Veiligheidsverbeteringen die nog geen onderdeel zijn van het testprogramma van Euro NCAP worden door de botsproeforganisatie beloond met Advanced Rewards. Ditmaal ontvangen Fiat en Mitsubishi een waardering voor het aanbieden van noodremsystemen, ook wel AEB (Autonomous Emergency Braking). De systemen waarschuwen voor een dreigende aanrijding en kunnen zelf ook ingrijpen om een aanrijding te voorkomen of de impact ervan te verkleinen. Fiats City Brake Control werkt alleen in de stad, terwijl het Forward Collision Mitigation systeem van Mitsubishi tot een snelheid van 180 km/h actief is. Bij de geteste Honda CR-V is een noodremsysteem optioneel leverbaar, bij Citroën zoek je er tevergeefs naar op de optielijst. Vanaf 2014 zullen autofabrikanten hier op worden afgerekend. Noodremsystemen en rijbaanassistentie zijn dan onderdeel van het testprotocol.

Bekijk de uitgebreide botsproefresultaten, alle Advanced Rewards of bekijk nog vele andere testaspecten (comfort, ruimte, verbruik, etc) voor bijna 700 auto's in onze autovergelijker.