icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Ontdek de Gezondgids |

Word abonnee en kies je korting / cadeau.

Gezondgids 45x45

Botsproefresultaten prima, maar innovatie kan beter

Nieuws | De eerste botsproefresultaten van 2013 zijn binnen. De Renault Zoe, Skoda Octavia, Toyota Auris en RAV4 scoren, ondanks het opnieuw aangescherpte testprotocol, vijf sterren. Niet iedere fabrikant innoveert even snel: Skoda levert een hele reeks elektronische veiligheidssystemen, deels standaard, terwijl Toyota geen soortgelijke systemen aanbiedt.
Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  5 maart 2013

Crashtest 2013 Renault Zoe

Botsproeforganisatie Euro NCAP scherpte het testprogramma voor 2013 weer aan. Voetgangersbescherming wordt nog nauwkeuriger getest en auto's worden nu ook beloond voor snelheidsassistentiesystemen die aangeven wat de geldende maximumsnelheid is. Van de geteste auto's wordt alleen de Renault Zoe hiermee voldoende uitgerust om beloond te worden.

Ongelukken verzachten

Skoda biedt een aantal veiligheidssystemen die ongelukken kunnen verzachten of zelfs vermijden. Omdat deze systemen nog niet onderdeel zijn van het testprogramma, krijgt het voor deze systemen daarom een aparte erkenning: de Advanced Reward. Toyota biedt dergelijke systemen niet aan op de geteste Auris en RAV4 en komt daar nu nog mee weg. Vanaf 2014 tellen noodrem- en rijbaanassistentie wel mee voor de totaalscore.

Kinderen

Ook de bescherming van kinderen wordt vanaf 2013 nog beter en uitgebreider in kaart gebracht. De kindertestdummies zijn verbeterd en voor een grote groep populaire kinderzitjes wordt getest op welke zitplaatsen ze passen. De resultaten daarvan zijn overwegend positief. Zelfs de vrij compacte Renault Zoe biedt plaats aan een achteruitkijkend zitje voor groep 0+/1, die flink groter is dan de groep 0+-zitjes die voor de kleinste kinderen worden gebruikt. Langer achteruitkijken is beter voor de veiligheid van een kind. De krachten op het nekje zijn dan tot vijf keer zo laag als bij een frontale botsing. Bij de veel grotere Toyota RAV4 past het grotere zitje ook, maar dient de installatie met wat meer zorg te gebeuren.

Bekijk de uitgebreide botsproefresultaten en kinderzitjescheck.