icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Schrijf je nu in

Energiecollectief icon

Volvo XC90 haalt ultiem hoge score bij actieve veiligheidssystemen

Nieuws | Zeven van de 9 gebotste auto's in de jongste crashtest scoren de volle 5 sterren. De Mazda CX-3 blijft steken op 4 vanwege het gebrek aan standaard actieve veiligheidssystemen, de Mitsubishi L200 krijgt ook maar 4 sterren maar scoort daarnaast duidelijk slechter bij de frontale botsing. Vooral de Volvo XC90 valt in positieve zin op, hij scoort liefst 100% op actieve veiligheidssystemen en dat zagen we nog niet eerder.
Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  2 september 2015

Volvo_XC90_nieuws

Sinds 2015 heeft botsproeforganisatie Euro NCAP een extra frontale botsproef ingevoerd. Naast de bestaande proef over de halve breedte is er nu ook een botsing tegen een vast obstakel over de volle breedte. De nieuwe frontale botsing stelt met name de airbags en gordels op de proef, waar bij de originele frontale botsproef het zwaartepunt ligt bij de structuur en kreukelzones van de auto. Ook in de jongste crashtests van september 2015 hebben meerdere auto's daar moeite om goed te scoren, vooral bij de achterinzittenden en in een enkel geval (zoals bij de Mitsubishi L200 pick-up) bij de bestuurder waarvan het hoofd toch het stuurwiel raakt.

Grote SUV's scoren goed 

Zowel Audi als Volvo hebben onlangs een nieuwe versie van hun top-SUV geïntroduceerd: Audi met de Q7 en Volvo met de XC90. De Q7 scoort goed en de XC90 zelfs zeer goed. Bij de actieve veiligheidssystemen laat de XC90 als eerste auto ooit een 100%-score zien. Hij heeft simpelweg alles standaard aan boord waar Euro NCAP op controleert en test. Door zijn automatisch noodremsysteem dat zelfs voetgangers van fietsers onderscheidt loopt Volvo op de testprocedure vooruit, pas in 2016 gaat Euro NCAP hierop beoordelen.

Ford met vooruitstrevende snelheidsbegrenzer

De nieuwe versies van de Galaxy en S-MAX, de grotere MPV's van Ford, kunnen uitgerust worden met een Intelligent Speed Assist. Dit is een uitbreiding van een normale snelheidsbegrenzer met een camera die verkeersborden 'leest' en de plaatselijk geldende maximumsnelheid automatisch kan instellen op de begrenzer. Naast de actieve veiligheidssystemen scoren beide auto's bij de veiligheid voor volwassenen, kinderen en voetgangers ook voldoende hoog voor de volle 5 sterren.

Ook de Renault Kadjar, Toyota Avensis Touring Sports en de Volkswagen Touran halen alle 5 de sterren binnen.

Vier sterren voor CX-3 en L200

Alleen de Mazda CX-3 en de Mitsubishi L200 komen in de jongste crashtest niet op de volle 5 sterren uit. De Mazda haalt niet het minimale percentage bij de actieve veiligheidssystemen, omdat het hem ontbreekt aan genoeg standaardsystemen. De L200, een pick-up met 'dubbele cabine' (dat is met een achterbank), heeft ook onvoldoende standaard actieve veiligheidssystemen maar daarnaast worden voorinzittenden bij een frontale botsing met meer letsel dan normaal geconfronteerd.

Bekijk de uitgebreide resultaten van de meest recente botsproeven. Zie onze Autovergelijker voor uitgebreide testinformatie, waarin naast veiligheid ook aandacht is voor: rijden en gebruik, brandstofverbruik, autokosten en betrouwbaarheid.