icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Winnaars en verliezers bij botsproeven

Nieuws | Van de 12 op veiligheid geteste auto's scoren er 5 niet maximaal. Treurig dieptepunt is de Dacia Logan MCV met slechts 3 sterren, mede veroorzaakt door een van de laagste deelscores voor de bescherming van volwassen inzittenden in de laatste 5 jaar.
Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  3 december 2014

crashtest 2014 porsche macan

In december 2014 heeft botsproeforganisatie Euro NCAP weer verschillende auto's getest. De Logan MCV lijkt het met 3 van de maximale 5 sterren even slecht te doen als veel andere Dacia's. Het is nóg erger: de deelscore voor bescherming van volwassen inzittenden is een van de slechtste in de laatste 5 jaar.

De kans op letsel bij de bestuurder is aan veel lichaamsdelen bovengemiddeld hoog, maar de kans op verwondingen aan met name de borstkas is zeer groot. Dit geldt bij frontale aanrijdingen én bij botsingen van opzij met een paal. Aan moderne veiligheidssystemen doet Dacia al helemaal niet.

4 sterren voor de kleintjes

Zo slecht als de Dacia doen de andere geteste auto's het bij lange na niet. Toch haalt een aantal die net geen 5 sterren:

  • (de in Nederland gebouwde) Mini;
  • Opel Corsa;
  • Smart Fortwo;
  • Smart Forfour.

De belangrijkste tekortkomingen liggen bij de botsingen van opzij - meestal met een paal - met een verhoogde kans op verwondingen aan de borstkas. Maar de vijfde ster wordt vooral vaak niet gehaald door het ontbreken van systemen die botsingen voorkomen door te waarschuwen of zelf in te grijpen (actieve veiligheid). 

Deze auto's beschikken standaard niet over automatische noodremsystemen; al is het op de Mini wel een optie.

Rijbaanassistentie, dat het ongewenst verlaten van de rijbaan tegen gaat, is optioneel bij de Opel en de Smarts. Maar omdat naar verwachting (ruim) minder dan 50% van de Corsa's, Fortwo's en Forfours er mee wordt uitgerust, leveren ze geen punten op in de Euro NCAP-test.

Kia bijna perfect

De maximale 5 steren worden wel gehaald door:

  • Ford Mondeo;
  • Kia Sorento;
  • Land Rover Discovery Sport;
  • Lexus NX;
  • Porsche Macan;
  • Subaru Outback;
  • Volkswagen Passat.

Dat betekent niet dat ze allemaal even veilig zijn. Auto's uit verschillende gewichtsklassen zijn niet direct met elkaar te vergelijken en bovendien laten ze allemaal wel ergens een klein steekje vallen. Op het gebied van passieve veiligheid - de werking van veiligheidskooi, kreukelzones, airbags, gordels en stoelen -  scoort de Kia Sorento het hoogst. Zelfs in de lastige botsing van opzij met een paal is hij foutloos. Een minpunt is dat Kia geen automatische noodremsystemen levert, net als Porsche overigens.

De Macan is de eerste auto van het sportwagen merk die door Euro NCAP getest wordt. Wat dat betreft zijn de 5 sterren prijzenswaardig, al is dat mede te danken aan de al goed scorende Audi Q5 waarop hij is gebaseerd.

Actieve veiligheid duur?

Wél uitstekend bezig met actieve veiligheidssystemen zijn:

  • Ford;
  • Land Rover;
  • Volkswagen.

Op de Mondeo en Passat zijn de meeste systemen van de in december geteste auto's leverbaar. Van vermoeidheidsherkenning tot dodehoekassistentie, alleen bijna alles wel optioneel. Op de Land Rover Discovery Sport zijn zowel een automatisch noodremsysteem dat geschikt is voor in de stad (AEB city) en daarbuiten (AEB interurban), als rijbaanassistentie standaard. Iets dat we nog bij weinig auto's zijn tegengekomen.

Kanttekening is dat de vijfsterrenauto's van deze maand allemaal relatief duur zijn: rond de €30.000 of meer. Skoda liet vorige maand met de Fabia zien dat je ook een goedkope auto kunt produceren die 5 sterren scoort.

De viersterrenauto's zijn echter zeker geen onveilige auto's; door het aangescherpte botsprotocol van dit jaar scoren ze echter net wat minder dan vergelijkbaar veilige auto's die daarvóór zijn getest. 

Lees meer over de nieuwste crashtests van Euro NCAP.