icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Schrijf je nu in

Energiecollectief icon

Extra botsproeven december

Nieuws | Wederom zijn 3 auto’s op veiligheid getest door botsproeforganisatie Euro NCAP. Dit maal geen schokkende resultaten zoals de Dacia van vorige week, maar wel verschillen in totaalscore en wat betreft actieve veiligheidssystemen.
Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  10 december 2014

crashtest 2014 audi a3 e-tron

De Audi A3 e-tron, Jeep Renegade en Kia Soul (EV) zijn onderworpen aan een serie botsproeven en veiligheidstests. De Kia blijft steken op 4 van de 5 sterren, de hybride Audi en Jeep halen wél de maximale score. De grootste verschillen zitten in het aanbod van actieve veiligheidssystemen, die waarschuwen of zelf ingrijpen bij dreigend gevaar. De Kia Soul EV mag dan wel met een moderne elektrische aandrijflijn zijn uitgerust, wat betreft veiligheid zijn de nieuwste snufjes ver te zoeken. De Audi en Jeep zijn wel uit te rusten met allerlei elektronische hulpjes, zoals een automatisch noodremsysteem en dodehoekassistentie.

BMW remt voor voetgangers

Euro NCAP beloont BMW daarnaast voor een automatisch noodremsysteem met voetgangersdetectie. Gewone automatische noodremsystemen detecteren alleen grote objecten, zoals een auto. Voetgangersdetectie onderscheidt met een camera achter de voorruit ook voetgangers. Tot maximaal 60 km/h waarschuwt het systeem en zet alvast de remmen op scherp. Indien de bestuurder niet reageert gaat het systeem zelf in de remmen. In 2016 worden dergelijke systemen onderdeel van de standaard Euro NCAP test. Omdat dit nu nog niet het geval is, wordt BMW beloond met een Advanced Reward voor de technologie.  Ford, Lexus, Mercedes-Benz en Volvo beschikken over soorgelijke systemen.

2015 weer strenger

Net als ieder jaar wordt ook voor 2015 het testprotocol door botsproeforganisatie Euro NCAP weer aangescherpt. De belangrijkste verandering voor de eerstvolgende test is een extra frontale botstest. In de nieuwe test heeft de auto een 100% overlap met het botsblok, tegen 40% in de al bestaande frontale botstest. Hiermee wordt een botsing gesimuleerd van 2 auto’s die elkaar frontaal in het midden raken. Doordat de botskrachten over een groter oppervlak worden verdeeld (100% van de voorkant in plaats van 40%), deukt de auto minder in. Hierdoor moet er meer van de impact worden opgevangen door gordels en airbags en deze kunnen daardoor beter beoordeeld worden.

Vrouwelijke dummies

De extra botstest vanaf 2015 is niet alleen afwijkend vanwege de grotere overlap met het botsblok: er worden ook andere testdummies gebruikt. De huidige dummies simuleren een mannelijke bestuurder en passagier. De extra test wordt gedaan met iets kleinere en lichtere dummies die meer overeenkomen met een gemiddelde Europese vrouw. Er zal een vrouwelijke dummy als bestuurder worden gebruikt en een als passagier op de achterbank, waar vooralsnog alleen kinderdummies in kinderzitjes werden gebruikt.

Bekijk de nieuwste crashtest of Vergelijk alle auto's