icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
De beste zorgverzekering, die wil jij toch ook? |

Vergelijk en stap over

zorgicoon-45x45px

Grote verschillen door strengere botsproef

Nieuws | Sinds 2014 zijn actieve veiligheidssystemen - die helpen een botsing te voorkomen - vereist om 5 sterren te scoren in de botsproeven. Slechts 1 van de 5 geteste auto’s weet dat maximum te halen; andere blijven op 3 sterren steken.
Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  25 juni 2014

crashtests juni 2014

In juni zijn bij Euro NCAP's veiligheidstests 5 auto's beproefd. Mede door de strengere eisen op het gebied van actieve veiligheidssystemen haalt alleen de Volkswagen Golf Sportsvan de maximumscore van 5 sterren. En zelfs daar is een kanttekening bij te plaatsen. Maar niet alleen het ontbreken van veiligheidssystemen is debet aan de magere 3 sterren van de MG3, de Citroën C-Elysee en technisch identieke Peugeot 301. Deze auto's - die niet in Nederland te koop zijn - scoren ook onder de maat op de klassieke botstests. Veiligheid staat bij deze auto's duidelijk op een lager plan om de auto's zo goedkoop mogelijk te houden.

Sportsvan: 4 of 5 sterren?

De Volkswagen Golf Sportsvan doet het goed in de veiligheidstests van Euro NCAP, daarover kunnen we kort zijn. Maar of hij 5-sterrenwaardig is, hangt er vanaf hoe je het bekijkt. De verhoogde Golf wordt namelijk door Euro NCAP beloond voor een automatisch noodremsysteem (AEB). Hiervoor moet 50% van de verkochte Sportsvans in Europa met AEB zijn uitgerust, wat haalbaar lijkt. 

In Nederland is het systeem echter alleen leverbaar als 520 euro kostende optie op de duurste uitvoering (Highline), waardoor hier het merendeel van de Sportsvans geen AEB zal hebben. Puur voor Nederland bekeken zou hij blijven steken op 4, in plaats van 5 sterren.

Meer missende sterren

De Ford Tourneo Courier, een ruimtewagen op basis van een busje, biedt een goede bescherming voor inzittenden en voetgangers. De afwezigheid van snufjes als een automatisch noodremsysteem zorgen ervoor dat de 5 sterren buiten bereik blijven. Vreemd, want Ford heeft dergelijke systemen wel, zelfs op de goedkopere Fiesta.

De Renault Mégane werd in 2008 al eens getest. Na 2 facelifts en een veel strenger geworden test, was het tijd om hem weer eens opnieuw aan de tand te voelen. Hij presteert vergelijkbaar met de Ford, maar scoort 3 sterren door een formaliteit: de gordelverklikker achterin  werkt met een tekstwaarschuwing die niet in alle Europese talen vertaald is. Alleen naar de Nederland kijkend, zou de Mégane wél 4 sterren scoren.

Bekijk de uitgebreide crashtestresultaten van juni 2014 of zie meer testresultaten van auto's - ook op het gebied van rijden, gebruik en brandstofverbruik - in onze Autovergelijker.