icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
De beste zorgverzekering, die wil jij toch ook? |

Vergelijk en stap over

zorgicoon-45x45px

CarTrek 600

Eerste indruk | De CarTrek 600 is een navigatie- systeem dat voor 80 euro exclusief te koop is bij de Blokker. Een gedetailleerde kaart van de Benelux en de hoofdwegen van Europa (versie 2008.01) zijn bijgeleverd.
Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  1 december 2009


Merk CarTrek

Richtprijs € 80


Type 600


plaatje autonavigatiesysteem Cartrek 175

Wat is de CarTrek 600?

De CarTrek 600 is een navigatiesysteem dat voor €80 exclusief te koop is bij de Blokker. Een gedetailleerde kaart van de Benelux en de hoofdwegen van Europa (versie 2008.01) zijn bijgeleverd.

De CarTrek 600 biedt onder andere het volgende:

  • Gedetailleerde kaart van de Benelux en de hoofdwegen van Europa;
  • Snelste en kortste route naar een bestemming berekenen;
  • Bestemming invoeren via een adres, favorieten, de laatste bestemming, een vooringesteld huisadres en via de kaart, waarbij je een bestemming aanwijst.
  • POI (Points of interest);
  • Dag- of nachtscherm;
  • Autolader;
  • USB-kabel (hiermee is de CarTrek 600 ook op te laden);
  • Montage en houder voor in de auto;
  • Beknopte handleiding;
  • Dvd met gebruikershandleidingen.

Lees het testresultaat van de Cartrek 600

 

CarTrek 600: review

De CarTrek 600 valt op door zijn prijs. Het is een zeer goedkoop autonavigatiesysteem. Maar kan het qua prestaties concurreren met de meer bekende en duurdere systemen?

Conclusie
De CarTrek 600 is een goedkoop alternatief (meestal 20 tot 50 euro goedkoper dan vergelijkbare modellen met een Benelux-kaart) om je van A naar B te leiden. Het systeem beheerst voor deze prijs wel alleen de basisfuncties. De menusnelheid is traag en sommige knoppen zijn erg klein, wat het bedieningsgemak nadelig beïnvloedt. Ook kost het berekenen van de route in vergelijking met andere modellen meer tijd. Daarnaast wil de positiebepaling soms wel eens 'afdwalen', waarbij het systeem je in een andere straat plaatst dan je daadwerkelijke positie en je vervolgens vanaf die foutieve positie verder wil geleiden.

De CarTrek 600 brengt je waar je wezen moet maar voor iets meer geld heb je een sneller en nauwkeuriger navigatiesysteem.

Basissysteem
De CarTrek 600 bezit de standaardfunctionaliteiten van een navigatiesysteem. Je kunt uiteraard de snelste en kortste route naar een bestemming berekenen en ook beschikt de CarTrek over een behoorlijk aantal POI (points of interest) categorieën. Daarnaast is het mogelijk handmatig de geluidssterkte aan te passen en te kiezen voor een dag- of nachtscherm.
Daar staat tegenover dat sommige navigatiefuncties of handige extra’s niet aanwezig zijn. Text-to-speech, visuele rijstrookaanwijzing, weergave van maximaal toegestane snelheid, rijsnelheidafhankelijk volume, een mp3-speler of Bluetooth... het zit er allemaal niet op. Het systeem heeft wel een aansluiting voor een TMC-antenne, maar een dergelijke antenne is niet te verkrijgen. Gebruik van TMC voor verkeersinformatie is dan ook niet mogelijk.

Bediening
Net als alle navigatiesystemen heeft de CarTrek 600 een touchscreen, dat met de vingers te bedienen is. Dit scherm is gevoelig en de knoppen zijn wat aan de kleine kant, waardoor de kans op misklikken groot is. Er wordt wel een pennetje (stylus) meegeleverd, waarmee je de knoppen wat makkelijker kunt selecteren en bedienen. Het apparaat geeft zowel auditieve (als het geluid aanstaat) als visuele feedback bij het aanraken van het scherm. Echter, de auditieve feedback klinkt bij élke aanraking van het scherm, ook als de knop niet goed is ingedrukt en er geen actie wordt uitgevoerd. De auditieve feedback zegt dus niet zoveel. De visuele feedback is alleen zichtbaar als de knop op de juiste manier is ingedrukt.

De menustructuur van de CarTrek is duidelijk, maar het doorlopen van het menu duurt lang doordat het systeem traag reageert.

Routeinformatie
De CarTrek plaatst je soms op een andere weg dan waar je op rijdt, b.v.  op een parallelweg langs de snelweg waar je op zit. De CarTrek gaat dan ook de routegeleding vanaf die 'nieuwe' positie berekenen. Gevolg is dat je nu routeaanwijzingen krijgt die niet kloppen. Het lijkt erop dat de positiebepaling niet altijd even nauwkeurig is. Dit fenomeen hebben we een paar keer meegemaakt tijdens testritten. Andere modellen die we getest hebben zijn hier stabieler in.

De auditieve routeaanwijzingen zijn goed te verstaan, met wat ruis op de achtergrond.  Bij de routeweergave op het scherm laat het systeem relatief veel informatie, zoals straatnamen, in de routekaart zien. Daardoor ziet de 3D-weergave er wat onrustig uit, omdat al deze informatie 'samengedrukt' wordt door het 3D-perspectief. Dit speelt niet in de 2D–weergave, die dan ook onze voorkeur heeft.

De CarTrek geeft tijdens het rijden aan hoe hard je gaat, maar geeft niet aan hoe hard je mag op de weg waar je rijdt en of je eventueel deze maximum snelheid overschrijdt. Je kunt wel zelf vooraf een snelheid instellen, waarbij het systeem je waarschuwt wanneer je harder rijdt dan deze snelheid. Daarnaast zijn de gebruikte letters en cijfers van tekstuele reisinformatie zoals verwachte aankomsttijd en af te leggen afstand, wat klein vormgegeven. Het kost je wat meer moeite om deze goed te lezen tijdens het rijden.    

Prestatie
Door middel van de aan/uit knop aan de achterkant zet je het systeem volledig uit. Met de aan/uit knop op de bovenkant zet je het systeem in een slaapstand. Dit verschil heeft consequenties voor het opstarten. Zo kost het opstarten na volledig afsluiten 41 seconden, dit is vergelijkbaar met andere navigatiesystemen. Het opstarten vanuit de slaapmodus gaat snel en kost 3 seconden. Het apparaat gaat dan verder in het scherm waar het was gebleven.
Het berekenen van een route duurt lang in vergelijking met andere navigatiesystemen, vooral bij het berekenen van korte en middellange routes (10 en 100 km).

Ook qua menu-invoer is de CarTrek 600 geen snelheidswonder. Het duurt even voordat de invoer verwerkt is en de bijbehorende actie uitgevoerd wordt. Het is dus van belang om geduld te tonen met dit systeem, als je te snel meerdere opdrachten achter elkaar geeft, gaat de CarTrek ál deze taken uitvoeren. Soms lijkt de CarTrek zelfs te blijven hangen en reageert hij nergens meer op. Ook dan is geduld de oplossing: na een tijdje blijkt het wel weer mogelijk om toetsen in te drukken.

Kaarten
Een gedetailleerde kaart van de Benelux en de hoofdwegen van Europa wordt standaard bijgeleverd. Via de website van CarTrek kun je nieuwe of uitgebreidere kaarten, bijvoorbeeld een gedetailleerde kaart van West-Europa bestellen.

Voorzieningen voor veilig gebruik
Er komt enkel een waarschuwing over het gevaar van invoer tijdens het rijden bij de eerste maal opstarten. Deze waarschuwing lijkt eenmalig, ook na het resetten van het systeem komt deze waarschuwing niet meer in beeld. Het systeem heeft geen modus voor beperkte invoer- of bedieningsmogelijkheden tijdens het rijden.

Handleiding
De handleidingen worden alleen digitaal geleverd. De hardware-handleiding is kort en bondig en legt duidelijk uit welke aansluitingen de CarTrek 600 heeft. De software-handleiding is een echt naslagwerk, waarin de verschillende mogelijkheden duidelijk worden uitgelegd. De inhoudsopgave is wel handig om goed door dit document te 'navigeren'. Minder is dat de screenshots van de bedieninsgschermen gemaakt zijn van een Engelstalige interface. Hierdoor komt de geschreven uitleg (de knop ‘Ga naar’) niet overeen met wat je op het plaatje ziet (‘Go to’).

Meer eerste indrukken

Meer eerste indrukken