icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Schrijf je nu in

Energiecollectief icon

Citroën C3

Eerste indruk | Het bestaande model van de Citroën C3 is eerlijk gezegd een grijze muis. Het nieuwe model dat nu op de markt komt is dat absoluut niet. Met zijn opvallende styling à la C4 Cactus gaat hij niet meer in de massa op.
Gerard Kroon
Gerard Kroon

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  31 januari 2017


Richtprijs €15.000

Crashtest nog niet bekend


Model Compacte klasse



Conclusie

De nieuwe Citroën C3 is een comfortabele compacte auto met een opvallende en leuke styling. Hij heeft wel slechte stoelen en de vering achter herbergt een vervelende eigenschap. De prestaties van de 110 pk-benzineversie zijn zeer goed, maar dit wordt niet de bestverkopende versie.

Heb je zelf in een 68 pk- of 82 pk-versie proefgereden? Laat in de comments weten hoe deze beviel!

Iets groter gegroeid, maar...

Het nieuwe model is zowel in lengte als in breedte iets gegroeid. Er is 6 cm in de lengte bijgekomen (nu 4,00 m) en 2 cm in de breedte, ook de wielbasis (afstand tussen voor- en achteras) is toegenomen van 2,47 m naar 2,54 m. Dat zóu positief moeten uitpakken voor de binnenruimte, maar achterin is het ruimteaanbod nog steeds krap. Voorin is er wel voldoende hoofd- en beenruimte (zelfs met het optionele glazen dak). 

De stoelen voorin doen in eerste instantie lekker zacht en comfortabel aan, maar de zijdelingse steun valt tegen. De slechte ondersteuning van de onderrug speelt de voorinzittenden bij een langere rit parten. 

Zuinige benzinemotor

Ten tijde van deze review was alleen de sterkste benzinemotor beschikbaar: een 110 pk-versie van de 1,2 liter driecilinder met turbo. Dezelfde motor is zonder turbo ook te krijgen met 68 pk of 82 pk.

Over de 110 pk-versie hebben we niets te klagen: de prestaties zijn goed onder alle omstandigheden en het verbruik is netjes. 

Hoe de auto in de Ecotest presteert, zal de tijd leren. De fabrieksopgave voor het nieuwe type (voor alle vermogens) is circa 1 op 21. Het oude type kreeg in de Ecotest 4 sterren en zat met 1 op 20 keurig in de buurt van de fabrieksopgave.

Comfort

De vlag kan minder uit over het comfort. Het onderstel is op zich heerlijk 'Frans' comfortabel. Op de vooras is de afstemming tussen dempers en veren goed gelukt, maar op de achteras doet zich een probleem voor. Op korte oneffenheden veert de auto soms zo ver in, dat hij op de bumpstops stuit. Dat uit zich in een voelbare klap in je stoel.

Crashtest volgt nog

De auto heeft nog geen crashtest ondergaan. Het vorige model scoorde in 2009 maar 4 sterren, vooral door de verhoogde letselkans van voetgangers op de lage motorkap. Daar is geen ruimte tussen motorblok en kap en daarom is de kans op hoofdletsel groot. Het nieuwe model heeft een veel hogere motorkap en er zit veel 'lucht' tussen kap en de motor.

Veiligheidsuitrusting uitgebreid

Ook de veiligheidsuitrusting is flink uitgebreid, zo heeft hij meer airbags, rijbaanassistentie en standaard verkeersbordherkenning. Kom je bijvoorbeeld vanaf een 100 km/h-wegdeel op een 70 km/h-deel, dan komt er een waarschuwing op het dashboard en kun je de 'nieuwe' snelheid met één knopdruk overnemen in de cruise control of snelheidsbegrenzer.

We hebben geen ervaring kunnen opdoen met de Connected Cam. Dit is een camera acher de achteruitkijkspiegel die onder meer automatisch de eerste 60 seconden na een ongeval in HD vastlegt. Deze camera zit in een duur pakket van €1000, met daarin ook lichtmetalen velgen, een DAB+ digitale radio en getinte ramen achter.

Vanaf mei 2017 zal het pakket Sécurité bijbestelbaar zijn voor €500. Hier zit een automatisch noodremsysteem in, collision alert en een grootlichtassistent. 

Lees meer over actieve veiligheidssystemen.

De Citroën C3 in het kort

  • Prijs vanaf: €15.000 (1.2 68 pk Live)
  • Prijs testauto: €20.200 (1.2 110 pk Shine)
  • 1,2 liter driecilinder benzinemotor
  • 110 pk (81 kW), 205 Nm
  • Handgeschakelde versnellingsbak, 5 versnellingen
  • CO2-uitstoot: 103 g/km
  • Gemiddeld verbruik: 4,6 l/100 km = 1 op 21,5, fabrieksopgave
  • Ecotest: nog nie tbekend (huidige model: 4 sterren, 77 punten)
  • Energielabel: B
  • Euro NCAP crashtest: nog niet bekend

Meer lezen:

Meer eerste indrukken

Meer eerste indrukken