icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Citroën C4 Cactus

Eerste indruk | In een ver verleden waren Citroëns compleet anders dan andere auto's. Denk maar aan de DS en de 2CV (Lelijk Eend). Nu kunnen oude tijden herleven, want de C4 Cactus is uiterlijk zeer opvallend anders. Hij heeft 'airbumps' rondom, de styling is stoer en hij líjkt heel groot. 'Lijkt', want qua centimeters is het meer een C3 dan een C4. Zullen we 'm C3½ Cactus noemen?
Ronald Kamp (Elektronica)
Ronald Kamp (Elektronica)

Expert Elektronica

Gepubliceerd op:  11 augustus 2014


Merk Citroën

Richtprijs € 16.600 (vanaf)


Type C4 Cactus



Citroën C4 Cactus: review

In de tv-commercial wordt de C4 Cactus afgeschilderd als iets compleet anders en buitenaards. De Consumentenbond haalde een exemplaar bij de importeur op en constateert in deze eerste indruk dat dat allemaal wel mee valt: het is met uitzondering van de 'airbumps' en wat interieurdetails vooral een gewone en gewoon goede auto.  

Wat viel ons verder op aan de Citroën C4 Cactus?

  • Gezien zijn buitenmaten valt hij keurig tussen de Citroën C3 (een compacte hatchback) en C4 (kleine middenklasse) in. Hij is bijvoorbeeld ook veel kleiner dan de nieuwe C4 Picasso. Alleen qua wielbasis (de afstand tussen voor- en achteras) mag hij zich meten met de C4.
  • Vergeleken met de C4-modelserie is de C4 Cactus opvallend licht, maar ten opzichte van een C3 vallen de gewichtsreducties mee. Totaal weegt hij onder de 1000 kilo, dat is onder meer bereikt door klapruitjes achter toe te passen en een slechts in één deel neerklapbare achterbankleuning.
  • Alleen in de versies met semi-automaat zitten er voorin geen twee losse stoelen, maar een soort sofa die van links naar rechts doorloopt.
  • De 'airbumps' zijn met lucht gevulde stootkussens, die rondom in en op de carrosserie zijn geplakt. Ze zouden parkeerbeschadigingen aan de deuren kunnen voorkomen...
  • De goedkoopste C4 Cactus is er vanaf €16.600 inclusief rijklaarmaakkosten. Dan heb je de kleinste benzineversie, een 1,2 liter driecilinder met 82 pk. Voor hetzelfde geld heb je 'm als e-VTi met een semi-automaat, dan is hij wel iets zuiniger maar biedt hij iets mindere prestaties.
  • Door de op uitstoot/verbruik afgestemde aanschafbelasting is de 100 pk-versie van de 1.6 liter viercilinder €200 goedkoper dan de 90 pk-versie. Daarom zal de BlueHDi 100 (vanaf €20.300) in Nederland veel meer verkocht gaan worden dan de 90 pk-versie.
  • Al vanaf het basisniveau Live zit de Cactus goed in de standaarduitrusting. Zo is het grote aanraakscherm midden op het dashboard standaard, heb je cruise control en elektrisch bedienbare ramen voor. Een airco is hier een optie van €1300.
  • Door zijn relatief grote wielbasis van 260 cm is er binnenin voldoende ruimte voor vier volwassenen. Ook de bagageruimte is relatief groot.
  • Het uitzicht rondom is - net zoals bij bijna alle moderne auto's - niet optimaal. Vooral bij de achterste stijlen ben je veel zicht op de omgeving kwijt.
  • De C4 Cactus staat op een onderstel dat hij deelt met de C3 en de Peugeot 2008. Dat heeft zich al bewezen als een comfortabel onderstel.

Conclusie

De C4 Cactus is op de keper beschouwd een gewone auto met wat opvallende uiterlijke kenmerken. Want als je denkt in een buitenaards buitengewone auto terecht te komen, wacht je een teleurstelling. Vooral door zijn airbumps trekt hij nu nog veel aandacht, en verder is het gewoon een comfortabele en handige crossover.  

Bekijk ook:

Meer eerste indrukken

Meer eerste indrukken