icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Schrijf je nu in

Energiecollectief icon

Consumentenbond test inbouw navigatiesystemen

Nieuws | De Consumentenbond heeft voor het eerst ook inbouw autonavigatiesystemen getest. We hebben ze vergeleken met apps en losse navigatiesystemen.
Ronald Kamp (Elektronica)
Ronald Kamp (Elektronica)

Expert Elektronica

Gepubliceerd op:  17 juli 2014

Artikel_inbouwnavigatie

Inbouwnavigatie is tegenwoordig in veel auto’s te vinden: soms standaard of inbegrepen in een luxer interieurpakket. In vrijwel alle auto's ook kun je achteraf een systeem inbouwen. Ze hebben een aanraakscherm, net als een los systeem en een smartphone.

Vergelijkende test

De inbouwnavigatiesystemen zijn op bijna alle punten hetzelfde getest als de losse systemen en de apps. Het gaat dan om navigatiekwaliteit, gebruiksgemak, veelzijdigheid & degelijkheid. Deze punten bepalen voor 95% het testoordeel. De overige 5% is een oordeel voor de specifieke bedieningsaspecten van een inbouwnavigatiesysteem. 

Superieur in tunnels

Inbouwsystemen zijn superieur in  tunnels. Als het GPS-signaal te zwak is dan gebruiken ze extra sensoren waardoor de navigatie nog steeds zeer nauwkeurig is. Tijdens een proefrit in een hele lange tunnel was er maar 1 inbouwsysteem dat het signaal verloor. De rest deed het net zo goed als buiten.

Gebeld worden

Gebeld worden gaat niet altijd goed bij de inbouwnavigatiesystemen. Bij 3 inbouwnavigatiesystemen loopt de gesproken navigatie gewoon door tijdens het gesprek. Bij twee auto’s (Fiat en Opel) zijn de gesproken instructie zo luid dat zelfs degene die belt de instructies ook horen. Een ander punt is dat je bij sommige systemen niet automatisch terug schiet in de navigatiemodus. Je moet dan eerst een of meer knoppen indrukken.

Beter af met een los kastje

Uit onze test blijkt dat je voor bellen en gebeld worden soms het beste uit bent met een los kastje. Opmerkelijk genoeg zelfs beter dan met een smartphone app. Neem de Garmin nüvi 2597. Via Bluetooth koppel je het kastje aan je mobiele telefoon.

Andere bevindingen uit de test:

  • Inbouwnavigatiesystemen kunnen nauwkeuriger een locatie bepalen dan losse kastjes en apps.
  • Een inbouwnavigatiesysteem is niet erg toekomstbestendig: over 5 jaar zijn er misschien wel superslimme apps die veel beter navigeren dan de huidige systemen.
  • Inbouwsystemen leveren gemiddeld niet voldoende waar voor het geld dat ze kosten. 

Welke auto’s hebben we getest?

We testen de volgende auto’s, met tussen haakjes het navigatiesysteem:

  • Volkswagen Golf 7 (Discover Media)
  • Nissan Qashqai (Nissan Connect)
  • Fiat 500L (Uconnect)
  • BMW 518d (Professional)
  • Renault Clio (R-Link)
  • Opel Mokka (Navi 950)
  • Peugeot 208 (Connect Nav)
  • Citroën C3 (eMyWay)

Bekijk hier de testresultaten van de inbouw navigatiesystemen

Lees meer