icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Ontdek de Gezondgids |

Word abonnee en kies je korting / cadeau.

Gezondgids 45x45

Botstests augustus 2016: Kia Niro, Renault Scénic, Subaru Levorg en Toyota Hilux

Vanaf dit jaar worden auto's zowel mét als zonder veiligheidspakket getest. Zo kan een auto dus 2 verschillende sterrenscores krijgen. In augustus 2016 moesten de Kia Niro en Toyota Hilux 2 keer het volledige programma doorlopen; eenmaal zonder en eenmaal mét veiligheidspakket. De Renault Scénic en Subaru Levorg elk maar 1 keer, deze auto's zijn namelijk niet zonder veiligheidspakket leverbaar.
Gerard Kroon
Gerard Kroon

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  31 augustus 2016

Renault-Scenic-1608 autos

In de prijslijst van veel auto's staan actieve veiligheidssystemen die je (afzonderlijk of in pakketvorm) kunt bijbestellen. Vanaf 2016 krijgen alle auto's die de botstest ondergaan daarom in principe een dubbele sterrenscore: een score mét veiligheidspakket en een zonder.

In augustus van dit jaar is de tweede groep auto's volgens dit aangepaste protocol getest. De Renault Scénic en de Subaru Levorg hebben geen veiligheidspakket. Deze auto's worden, vanaf de instapversie, met alle systemen standaard geleverd. De Kia Niro en de Toyota Hilux kunnen wel mét of zonder een veiligheidspakket worden geleverd. Die staan daarom beide met 2 scores in de lijst.

In het artikel Hoe werkt de crashtest? staat een uitleg van de symbolen en de percentages.

 Merk en type icoon-geel icoon-blauw icoon-groen icoon-paars  
 Kia Niro (standaard) 83% 80% 57% 59% icoon-4sterren
Kia Niro (met veiligheidspakket) 91% 80% 70% 81% icoon-5sterren
Renault Scénic 90% 82% 67% 59% icoon-5sterren
Subaru Levorg 92% 83% 75% 68% icoon-5sterren
Toyota Hilux (standaard) 85% 82% 83% 25% icoon-3sterren
Toyota Hilux (met veiligheidspakket) 93% 82% 83% 63% icoon-5sterren

Kia Niro

Kia-Niro-1608 autosDeze crossover (met snufjes stationwagen, MPV en SUV) komt later in 2016 op de markt met louter een hybride aandrijving van benzine- en elektromotor. Op veiligheidsgebied valt op dat de 'kale' versie zonder veiligheidspakket al 4 sterren behaalt.

Bij een frontale aanrijding over de volle breedte, krijgen passagiers achterin wel hoge krachten op de borststreek te verwerken. Het bekken van de passagiers op de achterbank glijdt bij een frontale botsing onder de gordel door. Bij een kop-staartaanrijding hebben de personen op de achterbank een verhoogde kans op whiplash. Alleen met het 'Advanced Driving Assistance Pack' loopt die kans sterk terug. Een 10-jarig kind is bij een botsing voldoende goed beschermd. Een 6-jarig kind heeft een hogere letselkans op borst- en nekhoogte. Voetgangers hebben, bij een aanrijding met een Niro, flink te lijden van de harde motorkaprand en de keiharde stijlen naast de voorruit. Standaard heeft de auto wel een snelheidsbegrenzer en rijbaanassistentie, die allebei goed functioneren.

De Niro is ook getest mét veiligheidspakket, dat onder andere een automatisch noodremsysteem voor in de stad en op de buitenweg in zich heeft. Dan scoort de Niro wel de volle 5 sterren. Het noodremsysteem voorkomt in veel gevallen een aanrijding met voetgangers. Ook op hoge (snelweg)snelheden weet het systeem de gevolgen van een aanrijding sterk te beperken of zelfs een aanrijding te voorkomen.

Renault Scénic

Renault-Scenic-1608 autosDe nieuwe Scénic zal pas aan het eind van dit jaar in Nederland op de weg verschijnen. Euro NCAP heeft hem nu al getest en de resultaten zijn goed: hij krijgt de volle 5 sterren. Alle inzittenden (zowel volwassenen als kinderen in een stoeltje) zijn bij alle aanrijdingsvormen goed beschermd. Bij de frontale aanrijding over de volle breedte kreeg de bestuurder wel een opvallend hoge belasting van de nek te verduren. Renault heeft beloofd dit - vóór de verkoop van start gaat - op te lossen.

Het standaard gemonteerde, automatische noodremsysteem, detecteert overstekende voetgangers. Mocht een voetganger dan toch aangereden worden, dan is er alleen een verhoogde kans op hoofdletsel op de harde stijlen van de voorruit. Ook op hogere (snelweg)snelheden functioneert het systeem goed.

De Scénic heeft ook een snelheidsbegrenzer die snelheids- en matrixborden 'leest' met een camera achter de voorruit. De snelheidsbegrenzer kan deze snelheid dan overnemen en automatisch afremmen tot de 'nieuwe' snelheid. 

Subaru Levorg

Subaru-Levorg-1608 autosDe Subaru Levorg rijdt al enige tijd rond op de Nederlandse wegen. Toch is hij nu pas door ons getest met een goed resultaat van de volle 5 sterren. Bij een frontale aanrijding krijgt de borstkas van de bestuurder wel hoge krachten te verwerken, dus daar is een verhoogde kans op letsel. Een 6-jarig kind in zijn stoeltje heeft bij een aanrijding een hoge letselkans op nek- en borsthoogte. Opvallend: als je een achterwaarts kijkend stoeltje voorin monteert, wordt de airbag automatisch op non-actief gezet. Subaru heeft hier een erkenning voor gekregen.

Vanwege het standaard automatische noodremsysteem is de kans op een aanrijding met een voetganger al sterk verminderd. Als een voetganger toch geraakt wordt door een Levorg, is er vooral kans op hoofdletsel op de harde voorruitstijlen. Subaru noemt de standaard rijbaanassistent 'Eyesight'. Dit systeem houdt de auto keurig tussen de lijntjes.

Toyota Hilux

Toyota-Hilux-1608 autosDe Hilux is, zeker voor Nederland, toch een beetje een vreemde eend in de bijt. Deze pick-up met dubbele cabine haalt zonder veiligheidspakket een teleurstellende 3 sterren in de botstest. Dat zit 'm niet zozeer in de veiligheid van inzittenden en voetgangers, maar vooral in de afwezigheid van actieve veiligheidssystemen.

Bij een frontale botsing over de halve breedte, bleek het hoofd van de bestuurder het stuur te raken doordat de stuurairbag onvoldoende werd opgeblazen. Bij de botsing over de volle breedte en bij zijdelingse aanrijdingen zijn de inzittenden wel voldoende beschermd. Een 10-jarig kind komt er bij een aanrijding redelijk goed van af. Zijn 6-jarige broertje krijgt hoge krachten in de nek en op de borst te verwerken.

Een onfortuinlijke voetganger die door een Hilux wordt geraakt, wordt relatief goed opgevangen door de bumper en motorkap. Alleen bij de voorruitstijlen is er kans op hoofdletsel.

Als je het optionele veiligheidspakket 'Safety Sense' bijbestelt, gaat de sterrenscore omhoog naar 5. Door het automatische noodremsysteem is er nog minder whiplash-letselkans. Het systeem kan ook voetgangers detecteren, dus daar loopt de kans op een aanrijding ook terug. In het pakket zit een snelheidsbegrenzer met camera die snelheidsborden kan 'lezen' en een rijbaanassistent die alleen waarschuwt als je de rijbaanmarkering dreigt te overschrijden. Ook op hogere snelheid functioneert het noodremsysteem goed.

Bekijk ook: