icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Crashtest oktober 2016: Fiat Tipo

Vanaf dit jaar worden auto's (indien van toepassing) zowel mét als zonder veiligheidspakket getest. Zo kan een auto dus 2 verschillende sterrenscores krijgen. In oktober 2016 moest de Fiat Tipo 2 keer door de molen, deze auto is namelijk zowel met als zonder veiligheidspakket leverbaar.
Gerard Kroon
Gerard Kroon

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  26 oktober 2016

Fiat Tipo crashtest

In de prijslijst van veel auto's staan actieve veiligheidssystemen die je, afzonderlijk of in pakketvorm, kunt bijbestellen. Vanaf 2016 krijgen alle auto's die de botstest ondergaan daarom in principe een dubbele sterrenscore: een score mét veiligheidspakket en een zonder.

In oktober van dit jaar is de Fiat Tipo volgens dit aangepaste protocol getest. In het artikel Hoe werkt de crashtest? staat een uitleg van de symbolen en de percentages.

 Merk en type icoon-geel icoon-blauw icoon-groen icoon-paars  
Fiat Tipo (zonder pakket) 82% 60% 62% 25% icoon-3sterren
Fiat Tipo (met pakket) 82% 60% 62% 55%

icoon-4sterren

 

Fiat Tipo

De nieuwe Fiat Tipo kwam begin 2016 met stille trom eerst als sedan op de markt. Wij Nederlanders houden in dit segment meer van de hatchback, dus de Tipo hatchback die nu op de markt komt zal een groter verkoopsucces kennen. Zonder veiligheidspakket is er geen enkel actief veiligheidssysteem aan boord. Als je een veiligheidspakket bijbestelt, krijg je een automatisch noodremsysteem voor in de stad en op de buitenweg plus een handmatig instelbare snelheidsbegrenzer.

Bij een frontale aanrijding over de volle breedte krijgen de borstkassen en hoofden van de bestuurder en passagiers achterin grote krachten te verwerken. De beschermingsgraad is slechts marginaal. Bij zijdelingse aanrijdingen en kop-staartbotsingen zijn de volwassen inzittenden wel goed beschermd. Jonge kinderen in hun stoeltjes zijn helaas minder goed beschermd: bij een frontale botsing over de halve breedte krijgt een tienjarig kind erg veel krachten in de nek te verwerken en zijn zesjarig broertje/zusje een hoge belasting van de borststreek. Bij de zijdelingse botstest kwam de rugleuning van het zesjarige stoeltje los van de basis, daarvoor zijn punten afgetrokken. De bestuurder wordt ook onvoldoende geïnformeerd over de status van de passagiersairbag voorin. Bij een achteruitkijkend zitje op de voorstoel levert dit mogelijk gevaarlijke situaties op.

Mocht een voetganger door een Tipo geraakt worden, dan is de kans op hoofdletsel relatief hoog op de onderzijde van de voorruit en op de harde voorruitstijlen. De bumper is relatief vriendelijk voor de benen en heupen.

Als je de Tipo mét veiligheidspakket bestelt, mag je geen wonderen verwachten van het automatische noodremsysteem op lage (stads-)snelheden. Het krijgt onder deze omstandigheden 0 punten, want onder de 20 km/h kwam de auto steeds niet op tijd tot stilstand. Gelukkig functioneert het noodremsysteem op hogere snelheden wel goed.

Bekijk ook: