icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
De beste zorgverzekering, die wil jij toch ook? |

Vergelijk en stap over

zorgicoon-45x45px

Botstests september 2016: Mercedes-Benz E-klasse en Peugeot 3008

Vanaf dit jaar worden auto's - indien van toepassing - zowel mét als zonder veiligheidspakket getest. Zo kan een auto dus 2 verschillende sterrenscores krijgen. In september 2016 moesten de Mercedes-Benz E-klasse en de Peugeot 3008 elk maar 1 keer, deze auto's zijn namelijk niet zonder veiligheidspakket leverbaar.
Gerard Kroon
Gerard Kroon

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  28 september 2016

MercedesBenzEklasse

In de prijslijst van veel auto's staan actieve veiligheidssystemen die je (afzonderlijk of in pakketvorm) kunt bijbestellen. Vanaf 2016 krijgen alle auto's die de botstest ondergaan daarom in principe een dubbele sterrenscore: een score mét veiligheidspakket en een zonder.

In september van dit jaar is de derde groep auto's volgens dit aangepaste protocol getest. De Mercedes-Benz E-klasse en de Peugeot 3008 hebben geen veiligheidspakket. Deze auto's worden, vanaf de instapversie, met alle systemen standaard geleverd.

In het artikel Hoe werkt de crashtest? staat een uitleg van de symbolen en de percentages.

 Merk en type icoon-geel icoon-blauw icoon-groen icoon-paars  
Mercedes-Benz E-klasse 95% 90% 77% 62% icoon-5sterren
Peugeot 3008 86% 85% 67% 58%

icoon-5sterren

 

 

Mercedes-Benz E-klasse

MercedesBenzEklasseIn 1998 scoorde de toenmalige E-klasse nog 4 sterren, vanaf de volgende modelvernieuwing in 2002 en 2010 kregen de voorgangers van deze modelserie al de volle 5f sterren. Het ligt dus in de lijn der verwachtingen dat het 2016-model, ondanks de sterk gestegen eisen, opnieuw de volle 5 sterren zou halen. En dat doet hij, met ‘flying colors’.

Het nieuwe model scoort bij de suboordelen voor volwassen en jeugdige inzittenden en voor voetgangers hoge cijfers, alleen bij de actieve veiligheidssystemen scoort de E-klasse wat lager. Belangrijkste oorzaak: hij heeft standaard wel systemen als een automatisch noodremsysteem, een snelheidsbegrenzer en een actieve motorkap (die bij een aanrijding met een voetganger iets omhoog komt) aan boord, maar opvallend genoeg geen rijbaanassistent. In 2010 en 2011 kreeg het Mercedes-Benz concern namelijk al Advanced Rewards voor respectievelijk het Pre-Safe systeem en de Attention Assist.

Alleen bij een frontale aanrijding over de volle breedte zijn de borststreek van bestuurder en achterinzittende niet optimaal beschermd. Bij lage (stads-)snelheid én op de buitenweg functioneert het automatisch noodremsysteem zo goed, dat de auto hier de maximale punten scoort. Dit noodremsysteem neemt ook voetgangers waar, daardoor wordt de kans op een aanrijding met een voetganger nog kleiner. Mocht dit toch gebeuren, dan vangt de actieve motorkap de voetganger goed op. Alleen de harde motorkaprand en de hard voorruitstijlen zijn minder vriendelijk.

 

Peugeot 3008

Peugeot3008Het eerste model 3008 kreeg in 2009 al de volle 5 sterren, in 2016 slaagt Peugeot hier met het nieuwe model opnieuw in terwijl de eisen tussentijds zeer sterk zijn gestegen.

Bij een frontale aanrijding over de halve breedte krijgt de borststreek van de bestuurder het relatief zwaar te verduren. Bij eenzelfde aanrijding over de volle breedte krijgt daarnaast ook de nek hoge krachten te verwerken. Dit geldt ook voor een volwassen achterpassagier. Bij zijwaartse botsingen en een kop-staart botsing zijn er geen te hoge krachten geregistreerd. In het standaard veiligheidspakket zit wel een snelheidsbegrenzer (met camera die de snelheid op borden kan interpreteren) en een rijbaanassistent (alleen waarschuwing, geen actieve tegenstuurbeweging). Helaas is een  automatisch noodremsysteem niet standaard. Dat is wel bijbestelbaar in de duurdere uitvoeringen. Zo’n systeem zou de gevolgen van een aanrijding nog verder kunnen verminderen.

Kleine kinderen – er wordt getest met een 10- en een 6-jarige dummy – komen er relatief goed vanaf, alleen het jongste kind van 6 heeft bij een frontale aanrijding wel een verhoogde kans op borstletsel.

Een onfortuinlijke voetganger die door een 3008 wordt aangereden, komt er op de motorkap en op de bumper nog relatief goed van af. Er is wel een hogere letselkans voor het hoofd op de onderste rand van de voorruit en de voorruitstijlen.

 

Bekijk ook: