icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
De beste zorgverzekering, die wil jij toch ook? |

Vergelijk en stap over

zorgicoon-45x45px

Reactie BMW op botstestresultaat i3

Nieuws | 'Euro NCAP moet verder kijken', citeerde De Telegraaf autofabrikant BMW, na de publicatie van de 'teleurstellende' veiligheidsscore van 4 sterren voor de BMW i3. BMW suggereert dat veiligheidsorganisatie Euro NCAP verkeerde prioriteiten stelt en verborgen talenten over het hoofd zou hebben gezien. Het lijkt erop dat BMW op 5 sterren gerekend had en met deze reactie probeert te redden wat er te redden valt. De Consumentenbond - partner in Euro NCAP - zet de zaken op een rijtje.
Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  9 december 2013


De behaalde viersterrenscore voor de i3 is helemaal niet zo slecht. Vooral omdat de elektrisch aangedreven i3 een zeer innovatieve auto is waarin gebruikgemaakt wordt van onconventionele materialen en productieprocessen. En de beoordelingen door Euro NCAP worden ook steeds strenger -inderdaad: Euro NCAP kijkt al verder vooruit. Tegen deze achtergrond is een score van 4 sterren nog steeds respectabel. We gaan dit in de toekomst meer zien: goed, in plaats van zeer goed.

Vooral BMW's marketingafdeling is niet blij met het resultaat. Maar de ontwikkelingsafdeling van BMW weet donders goed wat nodig is om 5 sterren te krijgen. De 5-serie en 3-serie scoorden bijvoorbeeld beide zeer goed op voetgangersveiligheid en zijn standaard voorzien van de nodige elektronische veiligheidssystemen. Precies de zaken waar de i3 punten liet liggen.

Als zoveel autofabrikanten kent BMW de testprocedures en beoordelingssystematiek van Euro NCAP van binnen en van buiten: nu, en voor de komende jaren. Zij waren betrokken bij de ontwikkeling ervan. BMW heeft de kennis en ervaring om auto's te ontwikkelen voor een veiligheidsniveau dat dat van Euro NCAP overstijgt.

Te weinig elektronische systemen

Volgens Euro NCAP-secretaris-generaal Michiel van Ratingen is het duidelijk dat BMW bewust rekening gehouden heeft met een viersterrenscore bij het zoeken naar de juiste balans tussen veiligheid, gewicht van het voertuig, het stroomverbruik en de prijs. Van Ratingen: 'Zelfs als de i3 voor voetgangersveiligheid hoger zou scoren, zou de auto nog niet voor 5 sterren in aanmerking komen. Daarvoor heeft de i3 standaard te weinig elektronische veiligheidssystemen aan boord. En ook de bescherming van inzittenden in de botsproeven zou wellicht nog iets beter moeten.' Volgens Van Ratingen is het beleid van BMW te vergelijken met dat van budgetmerken die afzien van het inbouwen van standaard veiligheidsvoorzieningen om de prijs van een auto laag te houden.

Dat de i3 geen punten kreeg voor zijn veiligheidssysteem 'Driving Assistant Plus' komt omdat dat slechts als optie leverbaar is en minder dan 20% van de klanten het bijbestellen. Ook het aanbrengen van een voetganger-detectiesysteem dat de auto automatisch doet remmen, is geen reden de bescherming van voetgangers bij een botsing te verwaarlozen. Deze systemen staan nog in de kinderschoenen en werken nog niet perfect, vooral bij weinig licht of slecht weer. Dan zijn de risico's iemand te raken groter.

Met ingang van 2014 gaat Euro NCAP automatische noodremsystemen in de beoordeling opnemen. Iedereen is nu al benieuwd hoe die van BMW daar uitkomen.

Zie ook: