icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Ontdek de Gezondgids |

Word abonnee en kies je korting / cadeau.

Gezondgids 45x45

Brommobielen nog steeds zeer onveilig

Test | Brommobielen blijken nog steeds veel veel minder veiligheid te bieden dan een vergelijkbare kleine stadsauto. Dit blijkt uit de jongste crashtestresultaten van Euro NCAP. Komt een Toyota IQ nog met de volle 5 sterren uit de test, de vier nu geteste brommobielen komen tot maar 1 of 2 sterren.
Gerard Kroon
Gerard Kroon

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  6 april 2016

Nieuws_crashtestapril_Chatenet

In 2014 testte Euro NCAP ook al enkele brommobielen, daarvoor is een speciaal testprotocol opgesteld dat niet gelijk is aan het protocol dat personenauto's voor hun kiezen krijgen. De best scorende - of liever gezegd: minst slecht scorende - was toen de Renault Twizzy met 2 van de 5 te behalen sterren. De Tazzari Zero kwam tot 1 ster en de Club Car Villager en Ligier Ixo tot een teleurstellende 0 sterren.

Let op!

Je bent niet akkoord gegaan met ons cookiebeleid. Hierdoor kun je op onze website nu geen video's bekijken. Wil je toch de video bekijken, verwijder dan je cookies en ga akkoord met ons cookiebeleid.

Testresultaten april 2016

Nu, in april 2016, zijn opnieuw 4 brommobielen getest en als vergelijking is de Toyota IQ (een kleine stadsauto die al 5 jaar op de markt is) volgens dezelfde procedure getest. De Toyota haalt probleemloos de volle 5 sterren, maar het rijtje brommobielen is een treurig gezicht: 
 

Merk en type Aantal sterren
Chatenet CH30 Nieuws_crashtestapril_1ster
Aixam Crossover Nieuws_crashtestapril_2ster
Bajaj Qute Nieuws_crashtestapril_2ster
Microcar M.Go Family Nieuws_crashtestapril_2ster

Strengere veiligheidseisen nodig

Euro NCAP - de crashtestorganisatie waarvan de Consumentenbond partner is vanaf de opstart - constateert dat er nog steeds weinig veiligheidsuitrusting in de huidige brommobielen zit en dat er in 2 jaar maar een minieme verbetering in het veiligheidsniveau is bereikt. Daarom roept de organisatie de wetgevers ook op om strengere (veiligheids-)eisen aan deze voertuigen te stellen. En de fabrikanten moeten meer verantwoordelijkheid nemen voor de veiligheid van hun produkten. 

Nieuws_crashtestapril_Microcar1

Michiel van Ratingen, Secretaris-Generaal van Euro NCAP, is vooral teleurgesteld dat de brommobielen van nu nog steeds niet dezelfde basale veiligheidssystemen hebben als kleine personenauto's. Van Ratingen: 'De consument kan de valse indruk krijgen dat een brommobiel net zo veel kan als een personenauto. Zo heeft de Microcar M.Go wel een airbag, maar die levert de bestuurder geen enkele extra bescherming op.' Na de frontale crash van de Microcar stond men ook raar te kijken, want waar was de bestuurdersdummy gebleven? Die bleek dus volledig onder het stuur door in de voetenruimte te zijn beland...

Kies liever een stadsauto

Brommobielen zijn ook zeker niet goedkoop, het prijsniveau ligt gelijk aan - en soms zelfs bóven - dat van een stadsauto. Een tweedehands stadsauto is niet alleen goedkoper, maar ook veel veiliger dan een brommobiel. Als je dus een rijbewijs B hebt, moet je de brommobiel vooral links laten liggen.

Lees meer over: