icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
De beste zorgverzekering, die wil jij toch ook? |

Vergelijk en stap over

zorgicoon-45x45px

Crashtest: hoe werkt het?

De veiligheid van auto's is al flink toegenomen, maar nog steeds is er veel verbetering mogelijk, vooral op het gebied van actieve veiligheid. Een belangrijke motor hierachter is Euro NCAP, de botsproeforganisatie die mede op initiatief van de Consumentenbond is opgericht. En nog steeds is de Consumentenbond heel direct betrokken, onder andere bij het vaststellen en aanscherpen van de testcriteria.
Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  20 maart 2014


Elk jaar worden het testprotocol aangescherpt. Sinds 2015 wordt naast een frontale botsing met gedeeltelijke overlap ook een frontale botsing met complete overlap uitgevoerd.

En sinds 2014 is er naast de traditionele botsveiligheid ook extra focus op actieve veiligheid: het voorkomen van ongelukken of indien dat niet mogelijk is het verlagen van de impactsnelheid. Ook nieuw is de whiplash-score voor passagiers op de achterbank.

Alle auto's die door Euro NCAP worden getest, krijgen een totaalscore van maximaal 5 sterren. De totaalscore wordt berekend uit 4 deeltests (met weging):

  • Veiligheid voor volwassen inzittenden (40%);
  • Veiligheid voor kinderen in een kinderzitje (20%);
  • Voetgangersveiligheid (20%);
  • Veiligheidssystemen (20%).
Merk & type Veiligheid inzittenden Veiligheid kinderen Voetgangersveiligheid Veiligheidssystemen Testresultaat
 Auto X 81% 78% 43% 43% 20104k
 Auto Y 87% 78% 46% 89% 20105k

Bovendien zijn er drempelwaardes; als binnen 1 onderdeel die drempelwaarde niet wordt gehaald, valt de totaalscore lager uit. Deze drempelwaarden worden af en toe aangescherpt. Samen met introductie van nieuwe testcriteria zorgt dit er voor dat autofabrikanten moeten blijven innoveren om 5 sterren te halen. 

De auto's ondergaan de volgende tests:

Automatische noodremsystemen (AEB)

Om een dreigende botsing met een voorligger te voorkomen, kunnen auto's worden uitgerust met een automatisch noodremsysteem (AEB: Autonomous Emergency Braking) dat waarschuwt en/of zelf remt bij een dreigende aanrijding. Vanaf 2014 worden twee vormen van dit systeem getest en beoordeeld: 

  • AEB city, voor snelheden tot 50 km/h;
  • AEB interurban voor hogere snelheid.

De systemen worden beoordeeld aan de hand van tests waarbij met snelheden van 10-90 km/u wordt ingereden op stilstaande, langzaamrijdende en vertragende objecten, zie het filmpje rechts.
Een auto wordt alleen beloond voor AEB city als het model er standaard mee is uitgerust. Voor AEB interurban kunnen punten worden toegekend als in 2014 minimaal 50% van de verkochte auto's van dat model er standaard van zijn voorzien in, oplopend tot 70% in 2016.

Frontale botsing met gedeeltelijke en gehele overlap 

crashtest1De eerste test simuleert een frontale botsing met een andere auto van ongeveer gelijk gewicht. De botsing vindt plaats met 64 km/h tegen een vervormbaar obstakel (de virtuele tegenligger) met een overlap van 40% van beide fronten. De test is bedoeld om de meest voorkomende soort botsing na te bootsen.

frontal_full_overlapDe tweede test verschilt van de eerste doordat de botsting plaatsvindt bij 50 km/h en dat de auto met de volle breedte tegen een zwaar betonnen obstakel aan rijdt. 

Beide botsingsresultaten tellen evenveel mee voor het eindresultaat van de frontale botsing. De uitwerking van de botsing op de inzittenden, beschermingwordt door Euro NCAP als volgt weergegeven in de testrapporten (de kleur geeft de mate van bescherming aan). Deze weergave vind je terug in de autovergelijker.

Botsing van opzij 

crashtest2In zo'n kwart van de ongevallen met een ernstige tot dodelijke afloop voor inzittenden is er sprake van een botsing van opzij. Deze botsproef vindt plaats bij 50km/h. Een rijdend chassis met een vervormbaar front, botst op de zijkant van de auto aan de kant van de bestuurder.  

Paaltest 

crashtest_paalDe paaltest wordt uitgevoerd door de auto met 29 km/h tegen een vaste 25 cm brede paal te laten botsten. Grote krachten op een klein oppervlak zorgen voor een grote vervorming van de auto. In deze test komen duidelijke verschillen tussen auto's in de bescherming van hoofd en borstkas naar voren.

Bescherming van kinderen

De bescherming van kinderen in een autokinderzitje wordt ook getest, zie hiervoor het filmpje hiernaast. Daarnaast wordt bekeken of een selectie van in Europa veel verkochte kinderzitjes auto's op de verschillende posities voor- en achterin de auto passen.

Whiplashproeven

Whiplash is letsel aan de nek of rug dat veelvuldig voorkomt bij kop-staartaanrijdingen. Om te testen hoe goed de autostoel en hoofdsteun hier tegen beschermen, wordt de autostoel op een slede geplaatst en wordt tijdens de botsingen de versnelling van het hoofd gemeten. Voor de achterbank wordt er niet met een slede gewerkt, maar met berekeningen op basis van computermodellen.

Voetgangerstest

crashtest_voetgangersveilig1Deze bestaat uit een serie van tests die een botsing met een kind of een volwassene simuleert bij een snelheid van 40 km/h. Een auto scoort beter als een voetganger minder snel in aanraking komt met harde delen van de motorkap en voorruit, bijvoorbeeld door een actieve motorkap die iets omhoog komt bij een botsing.

Overige elektronische veiligheidssystemen

In het oordeel veiligheidssystemen wordt gekeken of op zo goed als alle versies van een auto de volgende systemen standaard worden geleverd:

  • Rijbaanassistentie: systemen die ervoor zorgen dat de wegbelijning niet ongewild overschreden wordt, met het gevaar op een frontale botsing of in de berm belanden. Er zijn twee varianten:
  • Lane Departure Warning (LDW), dat alleen waarschuwt;
  • Lane Keeping Assist (LKA), dat ook kan corrigeren;
  • ESC (Elektronische stabiliteitscontrole, ook wel ESP);
  • gordelherinnering voor- en achterin en
  • snelheidsassistentie; systemen die assisteren bij het niet overschrijden van de ingestelde- of maximumsnelheid, in dat laatste geval bijvoorbeeld met behulp van verkeersbordherkenning.

Autofabrikanten ontwikkelen continu nieuwe elektronische veiligheidssystemen. Zolang deze systemen niet in het testprogramma zijn opgenomen, kunnen fabrikanten ervoor worden beloond met een Euro NCAP Advanced-reward. Sinds 2014 is er in het testprotocol meer focus op deze actieve veiligheidssystemen, met de introductie van de beoordeling van automatische noodremsystemen en rijbaanassistentie. Het opnemen van veiligheidssystemen in de test stimuleert de standaardisering van nieuwe systemen. De snelle introductie en huidige verplichting van ESC (stabiliteitscontrole) is grotendeels te danken aan de opname ervan in Euro NCAP's botsprotocol.

Lees alles over nieuwe elektronische veiligheidssystemen.

Onze automobilisten

crashtest_dummiesDe tests worden uitgevoerd met Hybrid III en Euro SID II, crashdummies die ieder zo'n €100.000 kosten en die door middel van sensoren in de pop informatie geven over wat er tijdens de botsing met de inzittenden gebeurt. De voetgangerstest wordt uitgevoerd met nagemaakte ledematen en hoofden.

Bekijk ook:

Crashtest resultaten in de autovergelijker

Bekijk uitgebreidere resultaten in de autovergelijker. Vergelijk auto's op veiligheid en betrouwbaarheid.

Naar de vergelijker