icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Schrijf je nu in

Energiecollectief icon

Crashtestresultaten juli 2017

Nieuws | Deze 7 auto's deden in juli 2017 de Euro NCAP crashtest: de Alfa Romeo Stelvio, Volkswagen Arteon, Ford Mustang (al voor de tweede keer dit jaar), Opel Insignia, Seat Ibiza, Honda Civic en Hyundai i30. Dit zijn de resultaten.
Gerard Kroon
Gerard Kroon

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  5 juli 2017

Bijgewerkt op:  4 juli 2017

Seat_Ibiza_ct1707

Seat Ibiza: 5 sterren

De vorige Ibiza-modelserie deed het in 2011 al heel goed met 5 sterren. Het is prijzenswaardig dat het nieuwste model in 2017 weer de volle 5 sterren scoort. De 5 sterren van 2011 zijn namelijk absoluut niet te vergelijken met de 5 sterren van nu. Er gelden veel strengere eisen en het actieve veiligheidsniveau ligt veel hoger. Veel concurrenten in deze compacte klasse halen daardoor niet meer dan 3 tot 4 sterren.

Volwassen inzittenden worden bij de meeste aanrijdingen goed beschermd. Bij een aanrijding van de zijkant is de beschermingsgraad zelfs optimaal. Daarom scoort de Ibiza in de test de maximale punten. Dat is knap voor zo’n compacte auto. Veel concurrenten in deze compacte klasse hebben standaard geen automatisch noodremsysteem, laat staan met voetgangersherkenning. De Ibiza heeft dat allebei wel standaard.

Honda Civic: 4 sterren

Bij de Honda Civic is er iets minder goed nieuws. Het crashtestresultaat van de kleine middenklasser blijft steken op 4 sterren. Belangrijkste oorzaak: de bescherming van meereizende kinderen is minder dan bij de concurrentie.

  • Het kind van 6 en 10 jaar heeft een verhoogde kans op nekletsel bij een frontale botsing over de halve breedte.
  • Het 10-jarige kind krijgt hier ook hoge krachten op de borst te verwerken.
  • Bij een aanrijding van de zijkant komt het hoofd van de 10-jarige tegen harde delen aan door de leeggelopen gordijnairbag heen.
  • Volwassen die achterin zitten krijgen bij een frontale aanrijding over de volle breedte een hoop krachten op de borst te verwerken.
  • Bij een kop-staartaanrijding lopen zij ook kans op whiplash.

Hyundai i30: 5 sterren

De nieuwe kleine middenklasser van Hyundai, de i30, scoort al in standaardtrim de volle 5 sterren. Dat betekent niet dat alle inzittenden bij alle soorten botsingen perfect beschermd zijn.

  • Er is kans op letsel voor de bovenbenen (knieën tot heupen) bij het raken van harde delen van het dashboard.
  • Bij de paaltest bleek de borststreek matig beschermd te zijn tegen letsel.
  • Een 6-jarig kind krijgt bij een frontale botsing veel krachten op de borst te verwerken.

Opel Insignia: 5 sterren

Het eerste model Insignia haalde in 2009 al 5 sterren. In 2017 is dat gelukkig weer het geval.

  • Alleen bij een frontale aanrijding over de volle breedte is er een verhoogde letselkans op de borststreek bij de bestuurder en achterpassagiers.
  • Bij een kop-staartbotsing is de bescherming tegen whiplash bij de achterpassagiers niet al te goed.

Alfa Romeo Stelvio en Volkswagen Arteon: 5 sterren

Deze dure SUV en vierdeurs coupé krijgen allebei 5 sterren. Ze beschermen volwassen en jonge inzittenden goed en ze zitten allebei bomvol met actieve veiligheidssystemen die allemaal goed presteren. Qua voetgangersveiligheid verzet de Volkswagen Arteon zelfs de piketpaaltjes: hij scoort het hoogste aantal punten hier in zijn klasse. De Alfa Romeo Stelvio haalt een zeer hoge score voor bescherming van volwassen inzittenden: met 97 procent scoort hij net zo hoog als de Volvo XC90 die in 2015 getest is.

Ford Mustang: groei van 2 naar 3 sterren

In deze groep valt alleen de Ford Mustang uit de toon. De Amerikaanse coupé haalde in januari 2017 slechts 2 sterren. Een droevig resultaat. De auto is nu aangepast en krijgt 3 sterren. De Mustang heeft nu een Pre Collision Assist-pakket dat bestaat uit:

  • Automatisch noodremsysteem met voetgangersdetectie.
  • Aanrijdingswaarschuwing.
  • Rijbaanassistent.

De gordels zijn ook aangepast, zodat de inzittenden voorin niet meer met het hoofd door de leeggelopen airbag harde delen van het dashboard kunnen raken. De automatische deactivering van de airbag bij plaatsing van een kinderzitje is ook aangepast. Toch zijn inzittenden nog steeds niet optimaal beschermd:

  • Inzittenden achterin lopen bij een frontale aanrijding kans onder de onderste gordelband heen naar voren te glijden. Ook wel 'submarining' genoemd. De letselkans van het onderlichaam is daardoor groot.
  • Bij het bovenlichaam is er kans op letsel door de hoge krachten die de gordel op de borstkas overbrengt.
  • Bij een aanrijding van achteren ('kop-staart botsing') hebben alle inzittenden een verhoogde kans op whiplash.
  • Kinderen zijn zowel bij een frontale aanrijding als bij een zijdelingse aanrijding minder goed beschermd.
  • Het hoofd van een 10-jarig kind raakt bij een aanrijding van de zijkant de C-stijl dóór de leeggelopen airbag heen.

Bekijk ook