icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Crashtestresultaten maart 2017

Nieuws | Euro NCAP heeft in maart 2017 6 nieuwe auto's getest. Autokopers zijn het meest geïnteresseerd in de resultaten van de compacte Citroën C3 (nieuw model), Ford Ka+ (nieuw model) en Fiat 500 (facelift). Ook de compacte crossover C-HR van Toyota is getest. Daarnaast zijn ook de dure crossovers Audi Q5 en Land Rover Discovery getest.
Gerard Kroon
Gerard Kroon

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  1 maart 2017

Fiat 500 ct 1703

Compacte auto's: 'oud' versus nieuw

Van de 6 in maart 2017 geteste auto's zijn er 3 uit de compacte klasse:

  • Citroën C3: nieuw model
  • Fiat 500: facelift
  • Ford Ka+: nieuw model

Fiat 500
De Fiat 500 blijft steken op slechts 3 sterren. Dat zit 'm vooral in dat woord 'facelift': het eerdere model rijdt inmiddels al 10 jaar rond en was in 2007 nog goed voor 5 sterren. Sindsdien is het eisenpakket verzwaard. Er worden extra eisen gesteld aan onder andere actieve veiligheidssystemen. Een simpele snelheidsbegrenzer is wel standaard, maar een automatisch noodremsysteem en rijbaanassistent ontbreken én zijn niet bijbestelbaar.

Bij de frontale aanrijding over de volle breedte blijkt ook dat het ontwerp al meer dan 10 jaar oud is. Het hoofd van de bestuurder werd zo zwaar belast, dat het subresultaat direct werd afgewaardeerd naar 0 punten. Hetzelfde probleem doet zich dan voor met een volwassen achterpassagier: ook hier 0 punten, mede door de weinig verfijnde achtergordels. Ook kinderen in hun zitje zijn niet optimaal beschermd in de Fiat 500. Zo komt het hoofd van een 10-jarige bij een frontale botsing tegen de rugleuning van de voorstoel aan en krijgt een 6-jarig kind een te hoge nekbelasting te verduren. Bij een zijwaartse aanrijding loopt een 10-jarig kind een grote kans op letsel in de borststreek. Ook voetgangers hebben bij een onfortuinlijk contact met een Fiat 500 een hoge letselkans. Zo zijn de motorkap, onderkant voorruit en de stijlen erg ‘hard’ voor het hoofd.

Zie ook: eerste indruk Fiat 500 TwinAir (2011)

Ford Ka+
Een andere die ook slechts 3 sterren scoort is de Ford Ka+. Het is wél een nieuw model, maar is een zogenoemd ‘wereld’-model. Europa loopt qua autoveiligheid voor op andere werelddelen, dit houdt praktisch in dat systemen zoals een automatisch noodremsysteem en een rijbaanassistent niet standaard zijn en niet bijbestelbaar zijn. Daarnaast is er bij een frontale aanrijding bij volwassen inzittenden letselkans in de borststreek. Ook krijgt een inzittende achterin hoge krachten te verwerken, want hier vinden we geen gordelaanspanners en gordelkrachtbegrenzers waarmee veel concurrenten wel zijn uitgerust.

Citroën C3
Oók een nieuw model, maar wel 'modern' leverbaar met alle actieve systemen, is de Citroën C3. Die scoort 4 sterren, een vijfde ster haalt hij niet omdat hij tekort schiet op voetgangersveiligheid. Hij is nu getest zonder automatisch noodremsysteem, dat was op het moment van de test ook nog niet te koop. Pas vanaf de productie van mei 2017 is dit systeem voor €500 bijbestelbaar in een Pack Securité (samen met collision alert). Fabrikant Citroën heeft besloten de auto niet te laten testen met de extra veiligheidssystemen, dus van een mogelijke 'dual rating' met een tweede score is geen sprake.

Zie ook: eerste indruk Citroën C3 (2017) 

Betaalbare crossover met 5 sterren: Toyota C-HR

Deze nieuwe crossover van Toyota (vanaf €25.000) haalt z’n vijf sterren met volle overtuiging. De C-HR is uitgerust met Toyota Safety Sense, een automatisch noodremsysteem. De camera kan ook voetgangers waarnemen, de kans op een aanrijding met een voetganger wordt sterk gereduceerd omdat bij lage stadssnelheden de auto op tijd tot stilstand komt. Ook op snelwegsnelheden functioneert het Safety Sense-systeem goed. 

Dure toppers: Audi Q5 en Land Rover Discovery allebei 5 sterren

De Audi Q5 (grote crossover, vanaf €54.000) en de Land Rover Discovery (grote crossover, vanaf €74.000) halen allebei de 5 sterren.

Audi Q5
De Audi Q5 heeft standaard het Audi PreSense City-systeem (automatische noodremming), dit werkt bij alle snelheden (stadsverkeer en provinciale wegen) goed. Het systeem kan voetgangers waarnemen, daarmee neemt de kans voor een voetganger op een onzachte landing op de bumper en motorkap al sterk af. Komt het onverhoopt toch tot een contact, dan vangt de ‘actieve’ motorkap (komt een paar centimeter omhoog) het hoofd op de meeste plekken goed op.

Land Rover Discovery
De Land Rover Discovery haalt de vijfde ster maar net op het nippertje. Zo bleef het portier niet goed gesloten in de aanrijding van opzij. De bestuurdersairbag had onvoldoende druk om te voorkomen dat het hoofd van de bestuurder het stuur raakt.

De kans dat een voetganger door de Discovery wordt aangereden wordt sterk gereduceerd door het standaard automatische noodremsysteem. Bij snelheden tot 40 km/h komt de auto volledig tot stilstand, bij snelheden daarboven is de aanrijdingssnelheid sterk gereduceerd. Ook bij hogere snelheden functioneert het automatische noodremsysteem goed. Ook is een rijbaanassistent (die alleen waarschuwt en niet ingrijpt) aanwezig en een simpele snelheidsbegrenzer.

Bekijk ook: