icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Crashtestresultaten voor de Hyundai Ioniq en de Suzuki Ignis

Nieuws | Euro NCAP heeft in november 5 nieuwe auto's getest. Autokopers zijn het meest geïnteresseerd in de resultaten van de Hyundai Ioniq (tegenhanger van de Toyota Prius) en de Suzuki Ignis (een compacte auto naast de Swift en Baleno). Naast deze 2 zijn er ook resultaten bekend van de Audi A5 en Q2, de Ford Edge en de SsangYong Tivoli. 
Gerard Kroon
Gerard Kroon

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  29 november 2016

Suzuki Ignis botstest november 2016

Het goede nieuws: ook met de opnieuw verscherpte eisen zijn er nog nieuwe auto's die in standaard uitvoering - dus zonder extra bij te bestellen veiligheidspakket - de volle 5 sterren scoren. Dit geldt voor beide Audi's, de Ford Edge en de Hyundai Ioniq.

Voor de Suzuki Ignis en de SsangYong Tivoli (met z'n XL-versie: de XLV) geldt een andere conclusie: zonder pakket van actieve veiligheidssystemen scoren ze maar 3 van de 5 sterren, met zo'n pakket gaat het oordeel met 1 (SsangYong) of 2 sterren (Suzuki) omhoog.

Suzuki Ignis

Met ‘Ignis’ haalt Suzuki een oude naam uit de mottenballen. De nieuwe Ignis is een compacte auto die zijn plek naast de Swift en Baleno moet gaan opeisen. Net zoals zoveel compacte auto’s scoort de Ignis zonder veiligheidspakket maar 3 sterren – er zijn echter uitzonderingen in deze klasse die 4 of zelfs 5 sterren scoren!

Volwassen inzittenden zijn niet perfect beschermd bij een bij een frontale aanrijding waarbij maar de helft van de auto wordt geraakt. In die gevallen lopen ze grote kans gewond te raken in de borststreek en aan onderbenen. Bij een frontale botsing over de volle breedte lopen de passagiers op de achterbank kans op hoofdletsel.

Voor een 6- of 10-jarig kind in een autostoeltje zijn er ook gevolgen bij een frontale aanrijding. In de test kwamen hoge krachten vrij in de borststreek en kreeg de nek van de 10-jarige dummy er flink van langs. Mocht de Ignis een voetganger aanrijden, dan heeft deze een hoge kans op hoofdletsel op de stijve voorruitstijlen en op heupletsel op de hoeken bij de koplampen.

Bestel je het ‘Dual camera brake support’-veiligheidspakket mee, dan heb je een automatisch noodremsysteem dat in stadsverkeer en op de buitenweg goed blijkt te functioneren. Het noodremsysteem neemt ook voetgangers waar en vermindert daarmee de kans op een aanrijding.

Daarnaast zit er een rijbaanassistent in, die waarschuwt als je de rijbaanmarkering dreigt te overschrijden.

Hyundai Ioniq  

De hybride Prius van Toyota krijgt nu serieuze concurrentie van Hyundai. De Ioniq is een auto die specifiek is opgezet als (plug-in) hybride of volledig elektrische auto. In de crashtest functioneert de Ioniq goed. Hij heeft al veel actieve veiligheidssystemen standaard aan boord en scoort de volle 5 sterren.

Volwassen inzittenden zijn in de meeste aanrijdingssituaties goed beschermd, alleen de passagiers die achterin zitten, lopen bij een frontale botsing kans onder de gordel door te schieten. En daarbij is de kans op verwondingen bij de heupen groot.

Kinderen in hun zitje lopen wel kans op nekletsel op (6- en 10-jarige dummy) en verwondingen in de borststreek (10-jarige dummy). Het standaard automatische noodremsysteem functioneert goed in de stad en op de buitenweg.

Het systeem neemt ook voetgangers waar en reageert daar adequaat op. Mocht de voetganger toch geraakt worden, dan loopt deze wel mogelijk hoofdletsel op bij de harde voorruitstijlen.

Daarnaast heeft hij ook een actieve rijbaanassistent (die bijstuurt als je de markering dreigt te overschrijden) en een eenvoudige snelheidsassistent.

Audi A5

De A5 is in technisch opzicht de coupé-variant van de A4 sedan. De A4 is vorig jaar al getest en haalde toen de volle 5 sterren. Het resultaat mag ook op de A5 worden toegepast; er zijn wat aanvullende tests gedaan omdat de A5 natuurlijk 2 deuren minder heeft dan de 4-deurs A4. 

Audi A2

Deze compacte crossover (kruising tussen een SUV en MPV) scoort heel goed. Zo haalt hij een bijzonder hoog percentage van 93% bij de veiligheid voor volwassen inzittenden.

Ford Edge

Ook de grote crossover Edge, die al enige jaren in Noord-Amerika rondrijdt, scoort de volle 5 sterren. Wel met wat aantekeningen, want zowel volwassen als jeugdige inzittenden hebben bij een frontale crash een wat hogere kans op borst- of hoofdletsel.

SsangYong Tivoli/XLV

In de standaard uitvoering – zonder veiligheidspakket – scoort het tweetal slechts 3 van de 5 sterren, met dit veiligheidspakket komt daar 1 ster bij. Volwassenen inzittenden - vooral achterin - komen er bij een frontale aanrijding minder goed van af.

Er is kans op borstletsel, de mensen achterin lopen zelfs kans op hoofdletsel omdat ze onvoldoende door de gordel worden tegengehouden. De fabrikant onderzoekt nu dit defect.

Bekijk ook: