icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
De beste zorgverzekering, die wil jij toch ook? |

Vergelijk en stap over

zorgicoon-45x45px

Botstests april 2016: Suzuki Baleno en Toyota Prius

De eerste auto's die in 2016 volgens het vernieuwde protocol getest zijn, zijn de Suzuki Baleno en de Toyota Prius. Beide zijn nu getest zonder en met een veiligheidspakket. Maar voor de Prius geldt gelijk iets bijzonders: deze wordt standaard mét veiligheidspakket geleverd, dus een rating 'zonder' is helemaal niet van toepassing.
Gerard Kroon
Gerard Kroon

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  20 april 2016

Toyota Prius crashtest

Nieuw: dubbele rating

Bij veel auto's is tegenwoordig sprake van een lijst met actieve veiligheidssystemen die (afzonderlijk of in pakketvorm) bij te bestellen zijn. Met ingang van 2016 krijgen alle auto's die de botstest ondergaan daardoor in principe een dubbele sterrenscore:

  • Eén voor de score zonder veiligheidspakket.
  • Eén voor de score met veiligheidspakket.

In april van dit jaar zijn de eerste auto's volgens dit aangepaste protocol getest. Bij de Suzuki Baleno is sprake van zo'n pakket, bij de Toyota Prius is geen sprake van een pakket; het Toyota-concern levert de auto namelijk vanaf het basisniveau met alle systemen standaard.

 

Merk & type icoon-geel icoon-blauw icoon-groen icoon-paars  
Suzuki Baleno (standaard) 80% 73% 65% 25%  icoon-3sterren
Suzuki Baleno (met veiligheidspakket) 85% 73% 65% 43% icoon-4sterren
Toyota Prius 92% 82% 77% 85% icoon-5sterren

Suzuki Baleno

Suzuki Baleno crashtestDe nog te introduceren Suzuki Baleno is de eerste auto die met deze dubbele waardering wordt geconfronteerd. Hij is getest in de basisuitvoering zonder veiligheidspakket en in een identieke uitvoering mét veiligheidspakket, dat bij Suzuki 'Radar Brake Support' heet. Zonder dit pakket haalt hij 3 van de 5 sterren, mét krijgt hij een ster meer. 

Volwassen inzittenden doorstaan een frontale botsing over de halve breedte zonder belangrijk letsel, bij een frontale botsing over de volle breedte krijgt de borst van de bestuurder het wel relatief zwaar te verduren. Bij de aanrijding van opzij was het hoofd niet optimaal beschermd omdat de gordijnairbag niet goed functioneerde. Bij de paaltest was de bescherming van de borst zelfs minimaal . Zowel voor- als achterin zijn de inzittenden goed beschermd tegen whiplash bij een aanrijding van achteren.

In de versie met veiligheidspakket krijgt de Baleno extra punten voor de werking van het automatische noodremsysteem bij lage snelheid.

Bij een frontale botsing zijn kinderen in hun stoeltjes achterin redelijk goed beschermd. Wel krijgen zowel de 6- als de 10-jarige dummy veel kracht te verwerken in de nek en borststreek. Bij een zijwaartse aanrijding krijgt een 10-jarig kind met hetzelfde probleem te maken als de volwassene voorin: de gordijnairbag functioneert achterin ook onvoldoende en daardoor raakt zijn hoofd de deurstijl. Ook zijn 6-jarige broertje heeft kans op hoofdletsel omdat zijn hoofd bij die zijwaartse aanrijding buiten de beschermende zijwangen komt.

Voetgangers die worden aangereden door een Baleno komen er op de motorkap en tegen de bumper nog redelijk goed vanaf. De ruitstijlen zijn wel erg hard voor het hoofd. Het optionele automatische noodremsysteem functioneert goed, maar in dat pakket zit helaas geen snelheidslimiter. Ook een rijbaanassistent is niet leverbaar.

Let op!

Je bent niet akkoord gegaan met ons cookiebeleid. Hierdoor kun je op onze website nu geen video's bekijken. Wil je toch de video bekijken, verwijder dan je cookies en ga akkoord met ons cookiebeleid.

Toyota Prius

Toyota Prius crashtestHet Toyota-concern heeft besloten de actieve veiligheidssystemen, die bij veel concurrenten alleen tegen meerprijs leverbaar zijn, gewoon vanaf de basisuitvoering standaard mee te leveren. Daarom is er ook geen sprake van een testresultaat 'zonder' of 'met' pakket. Het uiteindelijke resultaat is gewoon de volle 5 sterren.

Alleen bij een frontale botsing over de volle breedte is er een hogere letselkans van de borstkas bij de bestuurder en bij de achterinzittenden. Verder komen alle inzittenden er bij de frontale botsingen relatief goed vanaf. Bij een zijdelingse aanrijding zijn alle inzittenden ook goed beschermd. Alleen bij een zijdelingse aanrijding tegen een boom krijgt de ribbenkast van de bestuurder het aardig te verduren.

Toyota noemt het totale pakket van actieve veiligheidssystemen 'Safety Sense'. In dit pakket is een automatisch noodremsysteem opgenomen, dat tijdens de test zowel in de stad bij lage snelheid als op de buitenweg met hogere snelheid goed functioneert. In alle testsituaties wist het systeem ook een aanrijding met een voorligger te voorkomen. Daarnaast is een rijbaanassistent standaard, dat ook een instelling heeft waarbij de auto zelfstandig tegenstuurt om de auto in de correcte richting te sturen. Een camera achter de voorruit leest snelheidsborden en presenteert dat op het centrale display.

Jeugdige inzittenden hebben ook een prettig lage letselkans in de Prius. Ze zijn onder alle omstandigheden goed beschermd. Behalve een 6-jarig kind bij een frontale aanrijding: zijn borststreek krijgt het aardig te verduren.

En mocht je ooit als voetganger door deze Prius worden aangereden, dan is de kans relatief groot dat je er goed vanaf komt. Zowel de bumper als motorkap vangen het lichaam goed op. Het automatisch noodremsysteem detecteert voetgangers, in de test bleek het systeem vaak een aanrijding volledig te voorkomen of de gevolgen zoveel mogelijk te reduceren.

Let op!

Je bent niet akkoord gegaan met ons cookiebeleid. Hierdoor kun je op onze website nu geen video's bekijken. Wil je toch de video bekijken, verwijder dan je cookies en ga akkoord met ons cookiebeleid.

Bekijk ook: