icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Schrijf je nu in

Energiecollectief icon

Botstests juni 2016: Alfa Romeo Giulia, Seat Ateca en Volkswagen Tiguan

Vanaf dit jaar worden auto's zowel met als zonder veiligheidspakket getest. Zo kan een auto dus 2 sterrenscores krijgen. In juni 2016 werden de Alfa Romeo Giulia, Seat Ateca en Volkswagen Tiguan elk maar 1 keer volledig getest. Waarom? Omdat ze simpelweg niet zonder veiligheidspakket leverbaar zijn.
Gerard Kroon
Gerard Kroon

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  22 juni 2016

nieuws-alfa-romeo-crashtest-22-juni

Nieuw: dubbele rating

In de prijslijst van veel auto's staan actieve veiligheidssystemen die je (afzonderlijk of in pakketvorm) bij kunt bestellen. Vanaf 2016 krijgen alle auto's die de botstest ondergaan daardoor in principe een dubbele sterrenscore: een score met veiligheidspakket en een zonder.

In juni van dit jaar is de tweede groep auto's volgens dit aangepaste protocol getest. De Alfa Romeo Giulia, Seat Ateca en Volkswagen Tiguan hebben geen veiligheidspakket. Alle auto's worden vanaf de instapversie met alle systemen standaard geleverd.

In april van dit jaar is de eerste groep volgens het nieuwe protocol getest.

In het artikel Hoe werkt de crashtest? staat een uitleg van de symbolen en de percentages.

Merk en type icoon-geel icoon-blauw icoon-groen icoon-paars  
Alfa Romeo Giulia  98%  81%  69%  60% icoon-5sterren
Seat Ateca  93%  84%  71%  60% icoon-5sterren
Volkswagen Tiguan  96%  84%  72%  68% icoon-5sterren

Alfa Romeo Giulia

nieuws-alfa-romeo-crashtest-22-juniHet Italiaanse merk Alfa Romeo heeft de autoliefhebber erg lang laten wachten op de opvolger van de 159. Qua veiligheid zit het bij de Giulia (een middenklasser sedan) goed: hij scoort de volle 5 sterren. Vooral op de bescherming van volwassen inzittenden scoort hij met 98% erg hoog.

De bescherming van voetgangers (69%) en de hoeveelheid en werking van actieve veiligheidssystemen (60%) valt wel wat tegen. De bumper en motorkaprand zijn nog relatief mild. Achterop de motorkap, bij de voorruitrand en op de ruitstijlen, is er wel een verhoogd kans op hoofdletsel voor de onfortuinlijke voetganger. Het automatisch noodremsysteem detecteert ook specifiek voetgangers en voert dan indien nodig een harde noodremming uit.

Er is alleen een waarschuwingssignaal als je de wegmarkering dreigt te raken, de auto stuurt niet actief tegen. Naast dit automatische noodremsysteem heeft de Giulia ook een waarschuwingssysteem voor een dreigende kop-staartbotsing.

Let op!

Je bent niet akkoord gegaan met ons cookiebeleid. Hierdoor kun je op onze website nu geen video's bekijken. Wil je toch de video bekijken, verwijder dan je cookies en ga akkoord met ons cookiebeleid.

Seat Ateca

nieuws-seat-ateca-crashtest-22-juniDeze nieuwe SUV van Seat scoort ook de volle 5 sterren. Volwassen inzittenden komen er in een crash overwegend goed vanaf. Bij een aanrijding over de volle breedte krijgen de achterpassagiers wel erg veel krachten op de borststreek te verwerken. Bij de test van de zijdelingse aanrijding vouwde de gordijnairbag niet goed uit, waardoor de kans op hoofdletsel opliep.

Als een voetganger onverhoopt wordt aangereden door een Ateca heeft hij, vanwege de stijve voorruitstijlen, een verhoogde kans op hoofdletsel. En vanwege enkele plekken op de harde motorkaprand een verhoogde kans op heupletsel. De auto heeft wel een automatisch noodremsysteem, dat voetgangers waarneemt en hierop adequaat reageert. Niet alleen bij stadssnelheden doet dit noodremsysteem het goed, ook bij hogere snelwegsnelheden functioneert het goed. Een rijbaanassistent is optioneel. Dit is niet meegenomen in de test.

Let op!

Je bent niet akkoord gegaan met ons cookiebeleid. Hierdoor kun je op onze website nu geen video's bekijken. Wil je toch de video bekijken, verwijder dan je cookies en ga akkoord met ons cookiebeleid.

Volkswagen Tiguan

nieuws-volkswagen-tiguan-crashtest-22-juniBij Seat is de Ateca als SUV volledig nieuw, bij Volkswagen heeft de eerste generatie van de Tiguan (middenklasse SUV) jarenlang in de prijslijst gestaan. Als tweede generatie is hij nu getest, met goed resultaat: 5 sterren. Zowel volwassen inzittenden als kinderen in een zitje zijn bij een aanrijding goed beschermd.

Bij onverhoopt contact met een voetganger speelt vooral de harde motorkaprand een mindere rol. De kap is 'actief'. Dat wil zeggen dat hij bij een aanrijding met een voetganger automatisch omhoog komt en contact met harde motordelen voorkomt. Het automatisch noodremsysteem onderscheidt voetgangers als kwetsbare verkeersdeelnemers en handelt daar ook naar. Dit systeem functioneert ook op hogere snelheden goed.

De rijbaanassistent geeft niet alleen een waarschuwing als je de rijbaanmarkering dreigt te overschrijden, maar kan ook actief tegensturen.

Let op!

Je bent niet akkoord gegaan met ons cookiebeleid. Hierdoor kun je op onze website nu geen video's bekijken. Wil je toch de video bekijken, verwijder dan je cookies en ga akkoord met ons cookiebeleid.

Bekijk ook: