icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Schrijf je nu in

Energiecollectief icon

Crashtests augustus 2011

Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  21 maart 2014


Dit is de derde groep auto's die volgens de begin 2011 opnieuw iets verscherpte testcyclus is beoordeeld.

Hier vind je alle informatie over de testmethode.

Highlights

  • Het goede nieuws: slechts één van de nu gebotste auto's haalt geen vijf sterren. Het slechte nieuws: de andere zouden in 2012 ook geen vijf sterren halen. Volgend jaar gaat de drempel voor 5 sterren naar 60% bij de bescherming van voetgangers. Nu staat die nog op 40%, zelfs daaraan voldoen de Citroën DS5, Opel Ampera, Audi A6 en Hyundai i40 nu maar nauwelijks.
  • De enige nu gebotste auto met slechts vier sterren is de Kia Picanto. De reden: hij is niet standaard uitgerust met elektronische stabiliteitscontrole (ESC).
  • Ook de auto's met ESC laten punten liggen op één van de andere veiligheidssystemen die worden beoordeeld. 7 van de 10 auto's hebben geen snelheidsbegrenzer, de Aveo geeft alleen een waarschuwing bij het overschrijden van de snelheid en alleen de i40 en DS5 voldoen aan de eisen van EuroNCAP voor snelheidsbegrenzers. Alle auto's hebben gordelherinnering op de voorstoelen, slechts de helft heeft dit ook op de achterbank.
  • Opnieuw haalt een elektrisch aangedreven auto de volle vijf sterren: de Opel Ampera.
  • In 2006 is de voorganger van de nieuwe Chevrolet Aveo getest. Hij kreeg toen slechts twee sterren, vooral door zijn zeer matige bescherming van de bestuurder bij een frontale botsing. De nieuwe Aveo scoort wel de volle vijf sterren, evenals het zustermodel Orlando.
  • Een aantal van de geteste auto's is (optioneel) uitgerust met een EuroNCAP Reward beloond veiligheidssysteem: de Citroën DS5 is uitgerust met Localized Emergency Call en de BMW X3 met de Advanced eCall. Beide systemen nemen automatisch contact op met hulpdiensten in geval van een ongeval en sturen belangrijke informatie door. Ook is er een nieuwe EuroNCAP Advanced Reward toegekend. Dit keer voor het Rear Vehicle Monitoring System van Mazda. Dit systeem helpt bestuurders botsingen bij het wisselingen van rijbaan te voorkomen. Het systeem is verkrijgbaar op de in 2009 gecrashte Mazda 3.
  • Slechts zes van de tien nu geteste auto's bieden goede bescherming tegen een whiplash. De Picanto, X3, Ampera en DS5 blijven hangen op een marginaal oordeel.
Merk & type
(herberekende auto)
Veiligheid inzittenden Veiligheid kinderen Voetgangersveiligheid Veiligheidssystemen Testresultaat
 Audi A6 91% 83% 41% 86%  
 BMW X3 88% 83% 53% 71%  
 Chevrolet Aveo 95% 87% 54% 93%  
 Chevrolet Orlando 95% 79% 49% 71%  
 Citroën DS5 89% 83% 40% 97%  
 Hyundai i40 92% 86% 43% 86%  
 Opel Ampera 85% 78% 41% 86%  
 Volkswagen Golf Cabriolet 96% 86% 53% 71%  
 Volkswagen Jetta 94% 86% 56% 71%  
 Kia Picanto 86% 83% 47% 43%  

Veiligheid Audi A6 

De nieuwe Audi A6 behaalt de maximale 5 sterren, maar vanwege een score van 41% voor bescherming van voetgangers slechts met de hakken over de sloot. De rand van de motorkap en de motorkap zelf zijn niet erg voetgangersvriendelijk. Inzittenden worden wel goed beschermd in de A6. Interessant zijn de sensoren in de rails van de voorstoelen die detecteren of de inzittenden voorin ver naar voren of juist naar achteren zitten. De autogordels en de airbags worden hierop aangepast. In de test bleek het systeem goed te werken en de hoofden van de inzittenden werden goed beschermd. Ook bij een botsing van opzij en in de whiplashtest presteerde deze auto goed, alleen bij de paaltest werd het bovenlichaam slechts marginaal beschermd.
Ook kinderen achterin biedt de Audi prima bescherming. Nadeel is wel dat een airbag-uitschakelknop (essentieel bij gebruik van babyzitjes op de voorstoel) alleen optioneel verkrijgbaar is. Ook word je onvoldoende duidelijk gewaarschuwd voor het gevaar bij achteruitkijkend gemonteerde stoeltjes op de voorstoel bij een ingeschakelde airbag.
De A6 heeft standaard ESC en gordelherinnering op zowel voorstoelen als achterbank. Alleen een snelheidsbegrenzer ontbreekt, waardoor de A6 het maximale oordeel voor veiligheidssystemen niet haalt.

> bekijk het crashtestfilmpje van de A6

Veiligheid BMW X3 

Bleef het vorige model (gecrasht in 2008) steken op 4 sterren voor de bescherming van inzittenden, de nieuwe X3 voldoet - ondanks de strengere eisen - aan de eisen voor vijf sterren. Bij een botsing van voren en van opzij laat de auto vooral goede resultaten zien. Verbeteringen zijn er echter nog wel mogelijk: de bescherming van het bovenlichaam in de paaltest was matig en op de whiplashtest scoort de auto marginaal. Uit onze tests blijkt dat kinderen achterin goed worden beschermd. Wel een nadeel: het is niet duidelijk zichtbaar of de airbag van de bijrijderstoel is in- of uitgeschakeld. Deze informatie is belangrijk bij gebruik van een babyzitje op de voorstoel.
Ook deze auto kan nog wel wat vriendelijker worden gemaakt voor voetgangers. Vooral de rand van de motorkap scoort slecht. Ook het hoofd van een kind zal het waarschijnlijk zwaar te verduren krijgen bij een botsing, omdat de voorkant van de motorkap slechts marginale of matige bescherming biedt.
Op het oordeel voor veiligheidssystemen laat de X3 punten liggen vanwege het gebrek aan een snelheidsbegrenzer en gordelherinnering op de achterbank. Wel is de auto uitgerust met het met een EuroNCAP Advanced erkenning beloonde BMW Advanced eCall systeem.  

> bekijk het crashtestfilmpje van de X3

Veiligheid Chevrolet Aveo 

De vorige versie van de Aveo behaalde in 2006 slechts 2 sterren, met ook nog eens de extra aantekening 'onacceptabele hoge kans op levensbedreigend letsel'. De nieuwe Aveo krijgt geen 2 sterren, maar - ondanks het strengere testprogramma - 'gewoon' de volle 5. Ook bij de botsing van opzij en de zware paaltest beschermt de nieuwe Aveo je voldoende tot goed. De stoel en hoofdsteun zorgen ervoor dat de kans op whiplashletsel bij een botsing van achter klein is. Ook de kinderdummies kwamen heelhuids uit de crashtest.
Bij de veiligheidssystemen scoort hij geen 100% door het gemis van een echte snelheidsbegrenzer. Nu geeft de Aveo alleen een waarschuwing bij het overschrijden van de snelheid. Waar nog wel grotere verbeteringen te behalen zijn, is bij de bescherming van voetgangers. Met 54% behoort deze auto ten opzichte van de andere in dit kwartaal gecrashte auto's tot de betere, maar onvoldoende om ook in 2012 5 sterren te kunnen krijgen. Ook hier weer is vooral de rand van motorkap voetgangersonvriendelijk. Daarnaast is de kans klein dat het hoofd van een volwassen voetganger bij een botsing er ongehavend vanaf komt.

> bekijk het crashtestfilmpje van de Aveo

Veiligheid Chevrolet Orlando 

De Orlando, een compacte mpv, scoort goed op de bescherming van de inzittenden voorin, zowel bij botsingen van voren en opzij als bij de whiplashtest. Alleen bij de zware paaltest wordt het bovenlichaam 'slechts' marginaal beschermd. Ook achterin kwamen de '18 maanden' en '3 jaar' oude dummies goed door de tests heen. Zoals bij alle 10 auto's uit dit kwartaal, is er voor de voetgangers nog wel wat te verbeteren. Vooral de heupen, bekkens en volwassen hoofden van voetgangers worden maar matig of zelfs slecht door de auto beschermd.
Qua veiligheidsystemen is de Orlando minder goed uitgerust dan de Aveo. De Orlando geeft geen waarschuwing bij het overschrijden van de snelheid en bij het vergeten om te doen van de gordel achterin. ESC en gordelherinnering voorin heeft de auto wel.

> bekijk het crashtestfilmpje van de Orlando

Veiligheid Citroën DS5 

De DS5 haalt nu de vijf sterren, terwijl zijn zustermodel C5 (in 2009 gecrasht) naar de huidige maatstaven naar 4 sterren zou terugvallen vanwege een te lage voetgangersscore (32%). Met een score van 40% op voetgangersveiligheid zit de DS5 precies op de grens. Met name het gebied waar de kans groot is dat het hoofd van een volwassen voetganger bij een botsing terecht zou komen, biedt de DS5 slechte bescherming.
Inzittenden zijn beter af, zowel de volwassenen voorin als de kinderen achterin, al kan de bescherming tegen whiplash en de bescherming van het bovenlichaam bij een paaltest beter. Voor de elektronische veiligheidssystemen (97%) behaalt de auto bijna de maximale score en wordt daarnaast ook nog eens geleverd met het vorig jaar met een Advanced reward beloonde Citroën Localized Emergency Call.

> bekijk het crashtestfilmpje van de DS5

Veiligheid Hyundai i40 

De i40 is de 4e Hyundai die sinds het nieuwe beoordelingssysteem in 2009 5 sterren scoort. De inzittenden, zowel de volwassenen voorin als de kinderen achterin, werden voldoende tot goed beschermd gedurende alle tests. Maar ook hier is er voor de bescherming van voetgangers nog wel wat te verbeteren. De auto blijft steken op een oordeel van 43%. Dat Hyundai betere voetgangersbescherming kan bieden lieten ze dit jaar nog zien bij de ix20 en in 2009 bij de i20. De i40 is één van de weinige auto's die het maximale aantal punten voor snelheidsbegrenzing krijgt. Jammer dat gordelherinnering achterin ontbreekt, anders had deze auto de volle score voor veiligheidssystemen gekregen.

> bekijk het crashtestfilmpje van de i40

Veiligheid Opel Ampera 

Zoals de Nissan Leaf vorig kwartaal al liet zien, bewijst de Ampera opnieuw: 5 sterren voor een elektrisch aangedreven auto is mogelijk. Er zijn tijdens de test geen problemen met het elektrische aandrijfsysteem ervaren en de auto beschermt haar inzittenden voorin en kinderen achterin over het algemeen redelijk tot goed. Opvallend is de Ampera in de (zware) paaltest: de auto krijgt hiervoor het maximaal haalbare aantal punten. Helaas beschermt de Ampera de inzittenden voorin slechts marginaal tegen whiplash en is het niet duidelijk genoeg zichtbaar of de airbag op de passagiersstoel in- of uitgeschakeld is.
Met een score van 41% op voetgangersveiligheid voldoet de auto maar net aan de eisen voor het behalen van een totaalscore van 5 sterren. Vooral de bovenbenen en het hoofd van een volwassenen zullen het bij een botsing zwaar te verduren krijgen bij een botsing met een Ampera. Qua veiligheidssystemen mist de Ampera alleen een snelheidsbegrenzer. De auto is wel standaard uitgerust met ESC en gordelherinnering voor- en achterin.

> bekijk het crashtestfilmpje van de Ampera

> bekijk de 1e indruk van de Ampera

Veiligheid VW Golf Cabriolet 

Ook de open variant van de in 2009 al gecrashte Golf weet - ondanks de inmiddels wat strengere eisen - de volle vijf sterren in de wacht te slepen. Voor een goede bescherming is een dak dus niet noodzakelijk. We zien voornamelijk goede resultaten bij de bescherming van inzittenden, zowel bij de frontale botsing, botsing van opzij als paaltest. Ook op bescherming tegen whiplash scoort de Golf Cabrio goed. De auto krijgt de maximaal haalbare score voor de bescherming van de 1,5 jaar oude en 3 jaar oude 'kinderen' achterin, maar mist wat puntjes vanwege de onduidelijke informatie of de passagiersairbag in- of uitgeschakeld is. Deze informatie is bij het gebruik van een achteruitkijkend gemonteerd kinderzitje op de voorstoel essentieel.
Voetgangers worden door deze auto iets beter beschermd bij een botsing dan veel van de andere auto's die dit kwartaal zijn getest. Maar met een score van 53% voldoet de Golf Cabrio niet aan de eisen voor 5 sterren voor komend jaar.
De Golf Cabrio is standaard uitgerust met ESC en gordelherinnering voorin. Gordelherinnering achterin en een snelheidsbegrenzer missen in de Cabrio, waardoor de score voor veiligheidsystemen blijft hangen op 71%.

> bekijk het crashtestfilmpje van de Golf Cabriolet

Veiligheid VW Jetta 

Weinig opvallende resultaten bij de Volkswagen Jetta. Een totaaloordeel van 5 sterren, met voldoende tot goede bescherming van de inzittenden voorin. Bij de paaltest kon het bovenlichaam nog wel wat meer bescherming gebruiken. Maar de whiplashtest doorstond de stoel van de Jetta prima. Net als de Volkswagen Golf Cabrio behaalt de Jetta het maximaal aantal punten voor de bescherming van kinderen, maar is de informatie over de inschakeling van de passagiersairbag niet voldoende duidelijk.
Ook bij deze auto is er qua bescherming van voetgangers nog verbetering mogelijk. Ook hier is vooral de voorste rand van de motorkap op de meeste plekken voetgangersonvriendelijk en is de kans op hoofdletsel bij volwassenen groot.
Net als de Golf Cabrio krijgt de Jetta een score van 71% voor veiligheidssystemen. De uitrusting van de Jetta is dan ook identiek aan die op de Cabrio: standaard ESC en gordelherinnering voorin, maar geen gordelherinnering achterin en geen snelheidsbegrenzer.

> bekijk het crashtestfilmpje van de Jetta

Veiligheid Kia Picanto 

De Picanto is de enige auto die dit kwartaal blijft steken op een totaaloordeel van 4 sterren. Dit wordt veroorzaakt doordat de Picanto niet standaard is uitgerust met ESC. ESC is wel als een optie verkrijgbaar, maar de (verwachte) verkoopcijfers voldoen niet aan de eisen van EuroNCAP. Gordelherinnering heeft de Picanto wel, zowel voor- als achterin. Een snelheidsbegrenzer heeft de auto niet.
In 2004 botsten we de vorige versie van de Picanto. Met de oude beoordelingsmethode bleef de auto steken op een 3-sterren oordeel voor inzittenden voorin. De nieuwe Picanto voldoet met een score van 86% wel aan de eisen voor een 5-sterren oordeel. Al kan de bescherming bij de paaltest en de bescherming tegen whiplash nog wel wat verbeterd worden.
Ook bij de voetgangerstest kwamen wel wat verbeterpuntjes aan het licht. De motorkap bood op veel plaatsen geen goede bescherming voor de benen en het hoofd van voetgangers.

> bekijk het crashtestfilmpje van de Picanto

Bekijk ook: