icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Schrijf je nu in

Energiecollectief icon

Crashtests augustus 2012

Ronald Kamp (Elektronica)
Ronald Kamp (Elektronica)

Expert Elektronica

Gepubliceerd op:  21 maart 2014


Dit is de derde groep auto's die volgens de begin 2012 opnieuw iets verscherpte testcyclus is beoordeeld.

Hier vind je alle informatie over de testmethode.

Highlights

  • Euro NCAP heeft de Audi A3, Ford B-MAX, Isuzu D-MAX, Kia Cee'd, Renault Clio en Volvo V40 getest op botsveiligheid. Vijf van de zes geteste auto's scoren de maximale vijf sterren. Sommige wel met de hakken over de sloot. De Isuzu blijft op vier sterren steken.
  • Volvo zet met de V40 recordscores neer bij  de bescherming van volwassenen inzittenden  én bij voetgangersveiligheid. Dit laatste is met name te danken aan een noviteit van Volvo: de voetgangersairbag.
  • Bij de Ford B-MAX ontbreekt de b-stijl, het stuk metaal tussen het voor- en achterportier, om instappen en bijvoorbeeld het plaatsen van kinderzitjes te vergemakkelijken. Dit staat een goede score niet in de weg, blijkt uit de test.
  • De Isuzu D-MAX is sterk verbeterd vergeleken met de vorige generatie. Deze pick-up gaat van twee naar vier sterren. Hij scoort daarmee wel het laagst van de auto's in deze batch, maar het is goed om te zien dat autofabrikanten de veiligheid van pick-ups serieus aanpakken.
  • Bij drie van de zes geteste modellen is een AEB-systeem leverbaar. Dit noodremsysteem waarschuwt voor een dreigende aanrijding en grijpt zonodig zelf in. Alleen bij de Volvo V40 is AEB standaard.
Merk & type
(herberekende auto)
Veiligheid inzittenden Veiligheid kinderen Voetgangersveiligheid Veiligheidssystemen Testresultaat
 Audi A3 95% 87% 74% 86% 20125k
 Ford B-Max 92% 84% 67% 71% 20125k
 Kia Cee'd 89% 88% 61% 86% 20125k
 Renault Clio 88% 89% 66% 99% 20125k
 Volvo V40   98%   75%  88%  100% 20125k
 Isuzu D-Max   83%   67%  51%  71%  

Veiligheid Audi A3

De vorige generatie van de Audi A3 stamde feitelijk al uit 2003. Gelukkig heeft Audi flink aan de veiligheid gewerkt. Ondanks dat het in die negen jaar veel lastiger is geworden, haalt de nieuwe A3 nu vijf sterren, tegen vier voor het model dat hij aflost. Echt zwakke punten heeft de A3 niet. Ook bij de botstest van opzij met de paal en de bescherming tegen whiplash weet hij nette scores neer te zetten. Optioneel is onder andere een noodremsysteem (AEB) leverbaar, als onderdeel van Adaptive Cruise Control.

> bekijk het crashtestfilmpje van de A3

Veiligheid Ford B-MAX

De Ford B-MAX is een nieuw model in het kleine MPV-segment. De veiligheidscore hoeft een succesvolle marktintroductie niet in de weg te staan: de B-MAX haalt vijf sterren. Bij de frontale botsing biedt de auto een goede bescherming aan bestuurder en passagier. Een opvallend punt aan de B-MAX is het ontbreken van de b-stijl, de balk tussen de voor- en achterportieren. Ford heeft wel verstevigingen in de deuren aangebracht. De botsingen van opzij worden goed opgevangen, maar de botsing van opzij met een paal laat nog ruimte voor verbetering zien. De kans op letsel aan de borstkas is groter dan gewenst. Net als bij veel andere Ford-modellen is een noodremsysteem (AEB) optioneel leverbaar.

> bekijk het crashtestfilmpje van de B-MAX

Veiligheid Isuzu D-MAX

De bescherming die de Isuzu D-MAX bij de frontale botsing biedt,  is niet zo goed als je misschien van zo'n grote pick-up zou verwachten. Vooral  bij de bestuurder is de letselkans aan borst en benen bovengemiddeld hoog. Ook op het gebied van voetgangersveiligheid laat de D-MAX steken vallen. De totaalscore blijft dan ook steken op vier sterren. Vergeleken met de vorige D-MAX, die slechts twee sterren scoorde is er wel flink vooruitgang geboekt. Let op, de passagiersairbag kan niet worden uitgeschakeld, dus er kan geen achteruitkijkend zitje voorin worden geplaatst. Er is getest met de Crew Cab ('dubbele cabine') uitvoering, die over een achterbank beschikt. Hier kunnen wel achteruitkijkende zitjes worden geplaatst, eventueel met Isofix-bevestiging.

> bekijk het crashtestfilmpje van de D-MAX

Veiligheid Kia Cee'd

De Kia Cee'd is het broertje van de in mei 2012 geteste Hyundai i30. Hij zet dan ook vergelijkbare testresultaten neer,  met een vijfsterrenscore  als gevolg. Het grootse verschil zit in hem in de voetgangersveiligheid. Onder andere doordat de voorzijde van de carrosserie anders gevormd is, pakt de score iets  lager uit dan bij de Hyundai. Ook bij de Cee'd valt de bescherming van kinderen op de achterbank in positieve zin op. Aandachtspunt is de matige bescherming bij een botsing van opzij met een paal.

> bekijk het crashtestfilmpje van de Cee'd

Veiligheid Renault Clio

De tests en beoordelingscriteria zijn flink verzwaard sinds de vorige generatie Clio aan een botsproef werd onderworpen. Toch weet Renault weer een vijfsterrenscore te halen. Vooral de hoge deelscores voor veiligheidssystemen en bescherming van kinderen vallen op.  De Clio beschikt voorin én achterin over gordelverklikkers. Een instelbare snelheidsbegrenzer is ook standaard. Ruimte voor verbetering is er bij de botsing van opzij met een paal; de letselkans aan de borstkas is aanzienlijk. Ook de stoelen en hoofdsteunen kunnen beter. Ze beschermen niet goed genoeg tegen een whiplash.

> bekijk het crashtestfilmpje van de Clio

Veiligheid Volvo V40

Volvo heeft een naam hoog te houden op het gebied van veiligheid. Ook bij de nieuwe V40 maakt Volvo dit imago waar. De deelscore voor bescherming van volwassen inzittenden is met 98% de hoogste van alle tot nu toe geteste auto's.  De totaalscore komt uit op het maximum van vijf sterren. De auto is voorzien van een noviteit op het gebied van voetgangersveiligheid, de voetgangersairbag. Samen met de omhoogkomende motorkap zorgt  dit voor een recordscore op dit testonderdeel. Nog beter is natuurlijk een aanrijding voorkomen. Standaard is de V40 voorzien van een AEB-systeem dat tot 50 km/h een botsing met een voorligger kan voorkomen of verzachten. Optioneel is een systeem dat ook voetgangers herkent. Klein puntje van kritiek is de bescherming van kinderen op de achterbank; die kan, ondanks dat beide kindjes achteruitkijkend vervoerd weren, nog beter. 

> bekijk het crashtestfilmpje van de V40

Bekijk ook: