icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
De beste zorgverzekering, die wil jij toch ook? |

Vergelijk en stap over

zorgicoon-45x45px

Crashtests september 2014

In september is een nieuwe groep auto's getest op de strenge (bots)veiligheidstests van Euro NCAP. Eén auto haalt de maximale 5 sterren, de andere blijven steken op 3 of 4 sterren.
Ronald Kamp (Elektronica)
Ronald Kamp (Elektronica)

Expert Elektronica

Gepubliceerd op:  1 september 2014


Highlights

  • De Citroën Berlingo Multispace/Peugeot Partner, Citroën C1/Peugeot 108/Toyota Aygo, Mercedes-Benz GLA-klasse, Nissan e-NV200 Evalia en Renault Twingo hebben de veiligheidstests van Euro NCAP ondergaan. Met wisselend succes: de scores lopen uiteen 3 sterren tot de maximale 5 sterren.
  • Alleen de Mercedes-Benz GLA-klasse is voorzien van automatisch noodremsysteem (AEB), op de andere auto's is dat systeem niet eens leverbaar.
Merk & type
logo2_crashtest_volwassen_inzittenden logo2_crashtest_kinderen_oordeel logo_crashtest_voetgangers_oordeel logo_crashtest_veiligheidssystemen_oordeel Testresultaat
Citroën Berlingo Multispace/Peugeot Partner 56% 74% 63% 48% Euro NCAP score 3 sterren 2014
Citroën C1/Peugeot 108/Toyota Aygo 80% 80%  62%  56%  Euro NCAP score 4 sterren 2014
Mercedes-Benz GLA-klasse 96%  88% 67%  70%  Euro NCAP score 5 sterren 2014
Nissan e-NV200 Evalia 75% 80%  60% 38%  Euro NCAP score 3 sterren 2014
Renault Twingo   78% 81%  68% 56%  Euro NCAP score 4 sterren 2014

Citroën Berlingo Multispace/Peugeot Partner

crashtest citroën berlingoAuto's zonder standaard zij-airbags worden steeds zeldzamer. Maar deze Berlingo is er helaas nog een. Daarom scoort het model ook 0 punten in de botsing van opzij met een paal omdat de gevolgen voor de inzittenden dramatisch zijn. Inzittenden zijn ook niet goed af in de op een busje gebaseerde Citroën bij een frontale botsing en de kas op een whiplash is groot.

De gevolgen van botsingen voor inzittenden zijn ook niet te beperken door alsnog een van de moderne actieve veiligheidssystemen in te laten bouwen want die systemen zijn voor deze auto niet leverbaar. Daardoor komt de totaalscore op 3 van de maximale 5 sterren uit. De score geldt ook voor de technisch gelijke Peugeot Partner.

Citroën C1/Peugeot 108/Toyota Aygo

crashtest toyota aygoDe voorlopers van deze drieling verkochten erg goed. Mede daarom testte Euro NCAP de auto's na de introductie in 2005 nogmaals eind 2012. De nieuwste generatie van dit drietal beschermt nu een stuk beter zo blijkt uit deze test. Vooral als de auto's opzij tegen een paal botsen zijn de inzittenden nu beter beschermd; ook beter dan in veel andere modellen in de kleine klasse.

De kans op een whiplash bij een bosting is veel kleiner geworden door de (betere) stoelen en hoofdsteunen, zowel voorin als achterin. Toch kan dit drietal nog beter beschermen bij een frontale botsing. De stuurkolom en delen van het dashboard geven een iets hogere kans op letsel dan gemiddeld.

Jammer genoeg zijn er geen moderne veiligheidssystemen zoals een automatisch noodremsysteem (AEB)  of rijbaanassistentie (LDW/LKW) leverbaar. Mede daardoor blijft de Frans-Japanse drieling steken op 4 van de maximale 5 sterren.

Mercedes-Benz GLA-klasse

crashtest mercedes gla-klasseMercedes-Benz heeft een voortrekkersrol op veiligheidsgebied en die maakt dat ook weer waar bij de GLA-klasse. Mercedes' kleinste suv scoort goed als het aankomt op de traditionele botsveiligheid. Als de auto opzij tegen een paal botst, komt hij - en dus ook zijb  inzittenden - daar goed van af. De bescherming tegen een whiplash - voorin en achterin - is goed. Al met al is het wat betreft inzittendenbescherming, zowel voor volwassenen als de kleintjes in kinderzitjes op de achterbank, gewoon een van de best scorende modellen.

Ook als het op het (proberen te) voorkomen van botsingen gaat, staat de GLA zijn mannetje. Standaard is hij voorzien van een automatisch noodremsysteem. En dat systeem werkt goed, blijkt uit de tests. Achterop een stilstaande auto inrijden kan tot 45 km/h compleet worden voorkomen. Bij het inrijden op andere auto die 20 km/h rijdt, krijgt de bestuurder zelfs bij de hoogste testsnelheid van 80 km/h op tijd een waarschuwing om voldoende af te remmen en daarmee een botsing te vermijden. De GLA is standaard ook voorzien van vermoeidheidsdetectie en naar wens zijn nog legio andere veiligheidssystemen leverbaar.

De totaalscore komt ruimschoots uit op de maximale 5 sterren.

Nissan e-NV200 Evalia

crashtest nissan e-nv200 evaliaDe elektrische variant van de Nissan Evalia is het eerste busje met een dergelijke aandrijving. Ten opzichte van de vorig jaar geteste variant met brandstofmotor is er gelukkig ook nog even gesleuteld aan de veiligheid. De veiligheidskooi is verstevigd, met minder persoonlijke schade bij frontale botsingen. Toch blijft de kans op verwondingen bij frontale botsingen en botsingen van opzij - hoger dan gemiddeld aan onder meer aan de borstkas. Ook de bescherming tegen een whiplash kan beter. Het sterkste punt van de auto is de bescherming van kinderen in autostoeltjes op de achterbank.

Samen met het gebrek aan moderne veiligheidssystemen - die Nissan wel levert op bijvoorbeeld de Qashqai - komt Nissans elektrische busje niet verder dan 3 sterren.

Renault Twingo

crashtest renault twingoDe Renault Twingo lijkt in weinig opzichten op zijn voorganger: zo zit de motor nu achterin. Daardoor is er voorin meer ruimte voor kreukelzones, met goede gevolgen voor de bescherming bij frontale botsingen. Toch is de score op dit punt niet perfect. De pedalen die teveel de cabine indringen, zorgen voor grotere kans op verwondingen aan de voeten van de bestuurder. In de botsing van opzij met een paal er ook te veel kans op letsel, met name aan de borstkas. wordt daar niet voldoende beschermd.

Als het op veiligheidssystemen aankomt heeft de Twingo een primeur in deze klasse met rijbaanassistentie (LDW), die waarschuwt bij het ongewild overschrijden van de wegbelijning. De kleine fransoos wordt er echter niet voor beloond, omdat het systeem niet op voldoende uitvoeringen tot de standaarduitrusting behoort. Niet standaard, maar helaas ook niet optioneel leverbaar is een automatisch noodremsysteem.

Al met al is Renaults kleinste goed voor 4 van de 5 sterren. 

Bekijk ook: