icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
De beste zorgverzekering, die wil jij toch ook? |

Vergelijk en stap over

zorgicoon-45x45px

Crashtests december 2012

Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  21 maart 2014


logo euro ncapIn december 2012 is een groep busjes getest volgens een iets minder streng testprotocol dan personenwagens.

Highlights

  • Euro NCAP testte de Fiat Scudo, ook verkocht als Citröen Jumpy, Peugeot Expert en vanaf 2013 als Toyota ProAce, de Ford Transit Custom, de Hyundai H300 en Renault Trafic, die ook als Opel Vivaro en Nissan Primastar leverbaar is.
  • De Ford Transit scoort 5 sterren, de andere busjes vallen door de mand met een 2- of 3-sterrenscore.
  • Elektronische Stabiliteits Controle (ESC) en zij- en gordijnairbags zijn vaak niet standaard.
  • Ford levert als enige rijbaanassistentie als optie, waarvoor het beloond is met een Advanced Reward.
  • Het testprotocol voor busjes is iets minder streng dan dat voor personenwagens. Wel wordt het de komende jaren aangescherpt en is de Consumentenbond eveneens voorstander van strengere wetgeving zodat de veiligheidsachterstand met personenwagens wordt verkleind.
Merk & type
(herberekende auto)
logo2_crashtest_volwassen_inzittenden logo2_crashtest_kinderen_oordeel logo_crashtest_voetgangers_oordeel logo_crashtest_veiligheidssystemen_oordeel Testresultaat
Ford Transit Custom 84% 90% 48% 71% 20125k
Fiat Scudo / Citroën Jumpy / Peugeot Expert / Toyota ProAce 59% 86% 26% 26% Totaalscore Testprotocol 2012: 3 sterren
Hyundai H300 55% 75% 34% 43% Totaalscore Testprotocol 2012: 3 sterren 
Renault Trafic / Opel Vivaro / Nissan Primastar 58% 79% 28% 14% 20122k 

Veiligheid Fiat Scudo 

crashtest_2012dec_fiat_scudoDe Fiat Scudo is geen hoogvlieger als het op botsveiligheid aankomt. Hij haalt nét 3 sterren. Kwalijk zijn het ontbreken van zijairbags en Elektronische Stabiliteits Controle in de standaarduitrusting. Net als bij de andere nu geteste busjes is ook de bescherming die stoel en hoofdsteun tegen een whiplash bieden onvoldoende. Voor een nieuw model (introductie 2012), is de score voor voetgangersveiligheid erg slecht. Met 26% een van de slechtste scores van de laatste jaren. In net iets andere gedaanten is dit model ook te vinden bij de Citroën- en Peugeotdealer als respectievelijk Jumpy en Expert. Vanaf 2013 komt ook Toyota met een variant genaamd ProAce.

> bekijk het crashtestfilmpje van de Scudo

Veiligheid Ford Transit Custom 

crashtest_2012dec_ford_transitIn tegenstelling tot veel andere busjes lijkt bij de Ford Transit Custom botsveiligheid een belangrijke rol te hebben gespeeld in het ontwerpproces. Hij scoort de maximale 5 sterren. Dit is onder meer te danken aan de zij- en gordijnairbags die Europees gezien op meer dan 50% van de uitvoeringen tot de standaarduitrusting behoren. Helaas is er in Nederland altijd een meerprijs aan verbonden en is de vijfde ster dus eigenlijk niet altijd gerechtvaardigd. Wel standaard is Elektronische Stabiliteits Controle. Ruimte voor verbetering zit er bij de harde delen van het dashboard die nog te veel letselkans geven. Ook de bescherming tegen whiplash kan beter en de voetgangersveiligheid is voor een busje goed, maar absoluut gezien matig.

> bekijk het crashtestfilmpje van de Transit

Veiligheid Hyundai H300 

crashtest_2012dec_hyundai_h1De Hyundai moet het met een 3-sterrenscore ruim afleggen tegen de Ford Transit. Debet hieraan zijn onder andere harde dashboardpanelen met grote letselkans, het ontbreken van zijairbags en een slechte bescherming tegen whiplash. Positief is de aanwezigheid van Electronische Stabiliteits Controle. Niet eens op de optielijst te vinden zijn echter zij- en gordijnairbags, gordelverklikkers, ook niet voor alleen de bestuurder, en een instelbare snelheidsbegrenzer.

> bekijk het crashtestfilmpje van de H300

Veiligheid Renault Trafic 

crashtest_2012dec_renault_traficRenault heeft veiligheid bij personenauto's hoog in het vaandel staan. Heb je een kleiner budget (Dacia) of wil je een busje, dan lijkt botsveiligheid voor Renault ineens veel minder belangrijk. Ondanks het minder strenge testprotocol voor busjes, scoort de Renault Trafic maar 2 sterren. Belangrijke veiligheidsvoorzieningen als zijairbags en Elektronische Stabiliteits Controle zijn niet standaard. Delen van het dashboard geven te veel risico op letsel en bij een aanrijding van achteren bieden de stoelen en hoofdsteunen weinig bescherming tegen een whiplash. Ook voetgangers komen er slecht vanaf bij een aanrijding. Zowel de bumper als motorkap bevatten veel harde delen. De Renault Trafic is ook leverbaar als Opel Vivaro en Nissan Primastar.

> bekijk het crashtestfilmpje van de Trafic  

 Bekijk ook: