icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Crashtests december 2012

Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  21 maart 2014

Snel naar:


logo euro ncapIn december 2012 is het drietal Citroën C1 / Peugeot 107 / Toyota Aygo getest.

Highlights

  • Het drietal is bij zijn introductie in 2005 al getest, toen als Citroën C1, nu als Toyota Aygo. Toen scoorde de auto 4 van de 5 sterren op veiligheid voor inzittenden en kinderen en 2 (van de maximaal 4) sterren voor voetgangersveiligheid.
  • De modellen hebben twee facelifts gehad: in 2008 en medio 2012. En naar aanleiding van Euro NCAP's hertest krijgen ze per juli 2013 veiligheidsitems zoals ESC, hoofd- en zijairbags, ISOFIX bevestigingspunten en gordelverklikkers voorin standaard. Nu zijn dat nog opties.
  • Bij de aanrijding van opzij en de paaltest is getest met de hoofd- en zijairbags die pas per juli 2013 standaard gemonteerd worden. In beide tests was er slechts marginale bescherming op borsthoogte.
  • De stoel en hoofdsteun bieden slechte bescherming tegen whiplash bij een aanrijding aan de achterzijde.
Merk & type
(herberekende auto)
logo2_crashtest_volwassen_inzittenden logo2_crashtest_kinderen_oordeel logo_crashtest_voetgangers_oordeel logo_crashtest_veiligheidssystemen_oordeel Testresultaat
Citroën C1 / Peugeot 107 / Toyota Aygo 68% 73% 53% 71% Totaalscore Testprotocol 2012: 3 sterren 

 

toyota_aygoHet testresultaat van 3 sterren valt tegen. Voor resultaten van de frontale botsing zijn de resultaten van uit 2005 nog steeds geldig. De borst van de bestuurder raakt het stuurwiel, daarom zijn hier punten afgetrokken.

Pas per juli 2013 zullen de auto's in alle Europese landen standaard worden uitgerust met zij- en hoofdairbags.

Ondanks deze aanpassingen werden de torso's van de botsdummies bij een aanrijding van opzij en bij de paaltest slechts marginaal beschermd. Bij een aanrijding achterop bieden de stoel en hoofdsteun slechte bescherming tegen whiplash.

Kinderen in een voorwaarts gemonteerd ISOFIX-zitje zijn goed beschermd. De bevestigingspunten daarvoor zijn per juli 2013 pas standaard aanwezig.

De voorbumper biedt goede bescherming van de benen van voetgangers. De voorzijde van de motorkap is echter minder vriendelijk voor het hoofd van een overstekend kind of volwassene.
ESC en gordelherinnering voor de voorpassagier is ook per juli 2013 standaard. Een instelbare snelheidsbegrenzer is niet leverbaar.   

 Bekijk ook: