icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
De beste zorgverzekering, die wil jij toch ook? |

Vergelijk en stap over

zorgicoon-45x45px

Nieuwste crashtests

In november zijn 6 auto's onderworpen aan de strenge (bots)veiligheidstests van Euro NCAP. De meeste resultaten zijn goed, maar er is er 1 die de plank behoorlijk mis slaat.
Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  5 december 2014


Highlights

  • De BMW 2-serie Active Tourer, Nissan Pulsar, Skoda Fabia, Suzuki Celerio en Tesla Model S zijn getest op veiligheid door Euro NCAP, de botsproeforganisatie waar de Consumentenbond partner in is. De Renault Mégane werd gehertest.
  • De Suzuki Celerio scoort met 3 van de 5 sterren zeer matig, ook relatief gezien in de stadautoklasse. De Renault Mégane verbetert zich van 3 naar 4 sterren. De overige auto's weten de maximale scoren te bereiken.
  • Nieuwkomer Tesla doet meteen mee in de top. Toch is het opvallend dat zo'n moderne auto - onder andere volledig elektrisch en alle bedieningselementen via groot touchscreen - niet is uit te rusten met allerlei moderne veiligheidstechnieken.
  • De Skoda Fabia is de goedkoopste en kleinste auto die in 2014 de maximale 5 sterren weet te scoren.
  • Voor uitgebreidere resultaten en (veiligheids)tests van honderden andere auto's, zie de Autovergelijker.
Merk & type
logo2_crashtest_volwassen_inzittenden logo2_crashtest_kinderen_oordeel logo_crashtest_voetgangers_oordeel logo_crashtest_veiligheidssystemen_oordeel Testresultaat
BMW 2-serie Active Tourer 84% 85% 60% 70% Euro NCAP score 4 sterren 2014
Nissan Pulsar 84% 81%  75%  68%  Euro NCAP score 5 sterren 2014
Renault Mégane (hertest) 83%  78% 60%  56%  Euro NCAP score 4 sterren 2014
Skoda Fabia 81%  81%  69%  69%  Euro NCAP score 5 sterren 2014 
Suzuki Celerio   61% 74%  68%  38%  Euro NCAP score 3 sterren 2014
Tesla Model S  82% 77%  66%  71%  Euro NCAP score 5 sterren 2014 

BMW 2-serie Active Tourer

crashtest bmw 2 active tourerDe 2-serie Active Tourer is een compleet nieuw model voor BMW. Maar net als de meeste BMW's scoort hij de maximale 5 sterren, al zit hij wel op het randje als het aankomt op voetgangersbescherming. Op andere punten voldoet de eerste echte ruimtewagen van BMW wel ruimschoots aan de testcriteria. Als het aankomt op bescherming van volwassen inzittenden scoort hij zelfs voor de test van opzij met een paal het maximale aantal punten. Iets dat weinig auto's hem nadoen. Ook de lastige whiplashtest wordt met goed gevolgd afgelegd. Het standaard  automatisch noodremsysteem voor in de stad (AEB city) verhoogt de veiligheid nog meer. Bij 20 km/h snelheidsverschil kan het systeem een botsing compleet voorkomen als de bestuurder even niet op let. Een puntje voor verbetering is er nog bij de bescherming van het rechterbeen van de bestuurder.

Ruimtewagens worden vaak voor gezinnen ingezet en daarom is het goed om te weten dat het ook met de bescherming van kinderen in autostoeltjes op de achterbank goed zit. Wat betreft veiligheidssystemen beschikt de BMW naast AEB city standaard ook over AEB interurban : een noodremsysteem dat waarschuwt en ingrijpt bij snelheden die buiten de bebouwde kom worden gereden. Een rijbaanassistent, die ervoor zorgt dat je niet onbedoeld op de verkeerde weghelft of in de berm terecht komt, is optioneel.

Nissan Pulsar

crashtest nissan pulsarOp veiligheidsgebied is Nissan goed bezig, mede gezien de vijfsterrenscores van de Qashqai en X-Trail eerder in 2014. Ook de Pulsar komt uit op de maximale 5 sterren. Het zwakste punt ligt bij de matige bescherming tegen een whiplash van de stoelen en hoofdsteunen voorin. Op andere punten is er weinig aan te merken. Of het zou moeten zijn dat Nissan weliswaar veel actieve veiligheidssystemen levert, maar deze niet standaard zijn op de basisuitvoeringen. Om deze reden wordt de Pulsar overigens niet beloond voor het automatisch noodremsysteem voor in de stad (AEB city) en de rijbaanassistentie.

Euro NCAP is iets minder streng voor automatische noodremsystemen die bedoeld zijn voor snelheden buiten de bebouwde kom (AEB interurban), mede omdat dit (momenteel nog) relatief prijzige technologie is. Om voor een dergelijk systeem beloond te worden hoeft slechts 50% van de verwachte verkochte auto's van een model over deze optie te beschikken. Nissan kon dit voor de Pulsar aannemelijk maken en daarom scoort hij ervoor in het testonderdeel "veiligheidssystemen".

Renault Mégane (hertest) 

crashtest renault meganeDe Renault Mégane is eerder dit jaar al getest en bleef toen steken op 3 van de 5 sterren. Dat er geen 4 sterren werden behaald zat hem in de te lage deelscore voor veiligheidssystemen, die op zijn beurt werd veroorzaakt door ontbrekende vertalingen van tekstwaarschuwingen bij de gordelverklikkers. Renault heeft dit aangepakt, waardoor de Mégane nu 4 sterren scoort.

Skoda Fabia

crashtest skoda fabiaDe vorige generatie Fabia zette in 2007 bij de botsproeventests geen topresultaten neer. Dit nieuwe model is er qua veiligheid flink op vooruit gegaan en is goed voor de maximale 5 sterren. Op geen enkel punt valt de Fabia door de mand, maar hier en daar is er nog wel ruimte voor verbetering. Zo is de bescherming tegen nekletsel door een whiplash op de achterbank slecht.

Als het aankomt op actieve veiligheidssystemen, dan moet de Fabia het hebben van het door Skoda "Front Assist" gedoopte automatisch noodremsysteem (AEB). Dit presteerde overwegend goed, zo wist de auto door zelf te remmen een aanrijding met een 25 km/h langzamer rijdende voorligger te voorkomen. Als het om waarschuwen voor een stilstaand object gaat, liet dit systeem echten steken vallen. Al vanaf 40 km/h reageerde het systeem niet of te laat om de bestuurder actie te laten ondernemen. Een punt van kritiek is verder dat de Fabia niet zoveel veiligheidssystemen op de optielijst heeft staan als dochtermerk Volkswagen. Naast het noodremsysteem is alleen vermoeidheidsdetectie leverbaar.

Suzuki Celerio 

crashtest suzuki celerioHet is niet meer van deze tijd dat een auto standaard niet over zij-airbags beschikt. Toch is dat het geval bij de Suzuki Celerio. Althans, niet in heel Europa. De Nederlandse prijslijst en uitvoeringen zijn nog niet bekend. Hopelijk verkiest de Nederlandse importeur veiligheid boven alles. Jammergenoeg is dit niet het enige manco. Een andere oorzaak waardoor totaalscore blijft steken op 3 van de 5 sterren is het gebrek aan veiligheidssystemen. Gordelverklikkers achterin zijn niet aanwezig, een snelheidsbegrenzer ontbreekt, net als moderne actieve systemen die zelf ingrijpen of waarschuwen om een botsing te voorkomen.

De voorloper van de Celerio, de Alto, scoorde in 2009 ook slechts 3 sterren. Dat betekent niet dat er geen vooruitgang is geboekt. Doordat de botstest elk jaar wordt aangescherpt, vertegenwoordigt 3 sterren in 2014 meer (veiligheids)waarde dan 5 jaar terug.

Tesla Model S

crashtest tesla model sTesla heeft - als nog maar kort bestaand merk - met de Model S een prestatie van formaat geleverd. Ook op veiligheidsgebied scoort de auto goed: hij krijgt de maximale 5 sterren. Kanttekening is wel dat hij de vijfde ster maar nèt binnensleept. Het grootste probleem is de slechte bescherming van de borstkas bij een botsing van opzij met een paal.

Ook is het opvallend dat voor een verder uiterst moderne auto er geen automatisch noodremsystemen leverbaar zijn. De eer wordt gered door het standaard aanwezige rijbaanassistentie rijbaanssistentie, die zorgt dat de auto niet onbedoeld de rijbaan of -strook verlaat. Hiermee scoort de auto net hoog genoeg voor het deelaspect veiligheidssystemen om de maximale totaalscore veilig te stellen.

Achter de schermen werkt Tesla overigens wel hard aan een zelfrijdende auto, die ook over automatische noodremsystemen beschikt. Blijkbaar durft Tesla het nog niet aan deze techniek in een productiemodel in te zetten. 

Bekijk ook: