icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Ontdek de Gezondgids |

Word abonnee en kies je korting / cadeau.

Gezondgids 45x45

Crashtests februari 2011

Ronald Kamp (Elektronica)
Ronald Kamp (Elektronica)

Expert Elektronica

Gepubliceerd op:  21 maart 2014


Dit is de eerste groep auto's die volgens de begin 2011 opnieuw iets verscherpte testcyclus is beoordeeld.

Hier vind je alle informatie over de testmethode.

Highlights 

  • De eerste elektrische auto, de Mitsubishi i-Miev, is gebotst en veilig bevonden: 4 sterren. Het resultaat geldt ook voor de identieke Citroën C-Zero en de Peugeot iOn. Er is naast het standaard testprogramma ook naar de elektrische veiligheid gekeken. Bij dit laatste kwamen geen problemen aan het licht. In de rest van 2011 zullen nog een aantal elektrische auto's gebotst gaan worden.
  • Naast de i-Miev zijn 3 'gewone' auto's getest, 2 met een 5-sterren resultaat, 1 met slechts 3 sterren. De negatieve uitschieter met slechts 3 sterren is de Dacia Duster, met name vanwege het lage oordeel voor Veiligheidssystemen (dit model wordt niet standaard met ESC uitgerust). Maar ook qua bescherming van voetgangers scoort deze auto niet best.
  • De BMW X1 is omgerekend naar de 2011-score, de Hyundai ix20 is hetzelfde als de eerder geteste Kia Venga.
  • Nieuw dit jaar is dat de werking van het ESC daadwerkelijk wordt getest: alle 6 de auto's slaagden voor deze test.
Merk & type
(herberekende auto)
Veiligheid inzittenden Veiligheid kinderen Voetgangersveiligheid Veiligheidssystemen Testresultaat
 BMW X1 87% 86% 64% 71% 20115k
 Hyundai ix20 89% 85% 64% 71% 20115k
 Mitsubishi ASX 86% 78% 60% 71% 20115k
 Nissan Juke 87% 81% 41% 71% 20115k
 Citroën C-Zero/
 Mitsubishi i-Miev/
 Peugeot iOn
73% 78% 48% 86% 20114k
 Dacia Duster 74% 78% 28% 29% 20113k

Veiligheid Hyundai ix20 

hyunix2De Hyundai ix20 is structureel identiek aan de Kia Venga en heeft dezelfde veiligheidsvoorzieningen. De Venga is vorig jaar al gebotst en kreeg toen 5 sterren. De auto biedt goede bescherming aan inzittenden (met alleen 'marginale' scores voor de borstkas van de bestuurder bij een voorwaarste botsing en bij de paaltest). Ook op de whiplashtest scoort de auto goed. Hij biedt een redelijke score voor voetgangersbescherming, al kunnen de voor- en achterkant van de motorkap nog zeker beter. De ix20 heeft standaard ESC en gordelherinnering op de voorstoelen en achterbank.

> bekijk het crashtestfilmpje van de ix20

Veiligheid Mitsubishi ASX 

mitsasxDeze nieuwe compacte SUV scoort in de botstest de volle 5 sterren.  Qua inzittendenveiligheid scoort de auto goed, maar op de whiplash-bescherming, de bescherming van de voeten van de chauffeur en met name bij de bescherming van de borstkas bij de paaltest zijn verbeteringen mogelijk. Hij heeft een redelijke score qua voetgangersbescherming, al is ook hier de (volledige) voorkant van de motorkap voetgangeronvriendelijk. De ASX heeft standaard ESC op zo goed als alle varianten en gordelherinnering op de voorstoelen is standaard op alle varianten. 

> bekijk het crashtestfilmpje van de ASX

Veiligheid Nissan Juke 

nissjuDe Nissan Juke scoort 5 sterren. Qua inzittendenveiligheid scoort de auto goed, maar vooral op de whiplash-bescherming en de bescherming van de knieën en dijbenen zijn er nog verbeteringen mogelijk. De bescherming van voetgangers kan een stuk beter, met name de voorkant en achterkant van de motorkap zijn niet voetgangersvriendelijk. ESC en gordelherinnering op de voorstoelen zijn standaard. Een instelbare snelheidsbegrenzing is alleen tegen meerprijs leverbaar, daarom levert dit geen punten op. 

> bekijk het crashtestfilmpje van de Juke

Veiligheid Citroën C-Zero/Mitsubishi i-Miev/Peugeot iOn 

mitsimDeze drieling is het eerste elektrisch aangedreven automodel dat gebotst is. Hij scoort 4 sterren, met name omdat de bescherming van de borstkas van de bestuurder bij een frontale botsing blijft steken op 'marginaal', evenals de bescherming van alle beendelen van beide voorinzittenden. Ook bij de paaltest kwam naar voren dat de borstkas niet goed wordt beschermd. Qua voetgangersbescherming is er zeker nog verbetering mogelijk. Ondanks de voetgangersvriendelijke bumper, beschermt de motorkap de benen van de voetgangers en het hoofd van kinderen slecht. Wel is de bescherming tegen whiplash goed en zijn ESC en gordelherinnering op alle zitplaatsen standaard.

De 4-sterrenscore toont aan dat er voor (bots)veiligheid van elektrisch aangedreven auto's in principe geen concessies gedaan hoeven te worden. Een 5-sterrenscore moet ook voor elektrische auto's haalbaar zijn. Bij deze auto is niet alleen de botsveiligheid bekeken, ook is gekeken naar de toestand van de batterij na de botsing en of de accu-uitschakelknop, die de batterij moet isoleren in het geval van een botsing, goed functioneert. Er zijn tijdens de test geen problemen opgetreden voor wat betreft veiligheid van het elektrische systeem. De accu was goed geïsoleerd en niet beschadigd tijdens de test.

> bekijk het crashtestfilmpje van de C-Zero/i-Miev/iOn

> bekijk de 1e indruk van de Mitsubishi i-Miev

Veiligheid Dacia Duster 

daciduDe Dacia Duster overtuigt niet met slechts 3 sterren. De lage score komt met name op het conto van de Veiligheidssystemen, aangezien dit model niet standaard met ESC wordt uitgerust. ESC is slechts als optie verkrijgbaar. Gordelherinnering is verkrijgbaar op de voorstoelen. Ook op voetgangersveiligheid scoort deze auto niet best. Zowel de bumper als de voorkant van de motorkap spaart voetgangers niet, en ook de bovenkant van de motorkap is op veel plaatsen niet vriendelijk voor een (volwassen) voetgangershoofd. Het verschil op dit punt met de best scorende auto op voetgangersveiligheid in deze klasse, de BMW X1, is erg groot. Qua inzittendenveiligheid scoort de Dacia zeker niet slecht, maar ook hier zijn er verbeteringen mogelijk qua whiplash-bescherming. Ook scoort hij bij een frontale aanrijding niet goed op bescherming van de borstkas van de inzittenden en de bovenbenen en knieën van de chauffeur. Bij de paaltest valt de bescherming van de borstkas tegen. Jammer genoeg blijkt het moederbedrijf Renault meer veiligheidsaandacht te besteden aan haar eigen modellen dan aan de Dacia-modellen.   

> bekijk het crashtestfilmpje van de Duster

> bekijk de 1e indruk van de Duster

Veiligheid BMW X1 

bmwpx1De BMW X1 is in 2009 al gebotst, hij is vorig jaar al omgerekend naar de 2010-score en dit jaar opnieuw omgerekend (op basis van beperkt aanvullend onderzoek, in dit geval alleen een ESC-test) naar de 2011-score.

> bekijk het crashtestfilmpje van de X1

 Bekijk ook: