icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Crashtests februari 2014

In 2014 is het testprotocol van Euro NCAP, de botsproeforganisatie waarin de Consumentenbond partner is, flink op de schop gegaan. De Nissan Qashqai is de eerste door botsproeforganisatie Euro NCAP geteste auto in 2014.
Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  20 maart 2014


Highlights

  • 2014 wordt het jaar van de actieve veiligheid. Botsproeforganisatie Euro NCAP neemt in haar veiligheidstests voortaan 3 nieuwe actieve systemen mee die waarschuwen vóór en/of zelf ingrijpen bij dreigend gevaar. De 2 systemen met de meeste impact - of juist niet, als ze goed werken - zijn automatische noodremsytemen, afgekort AEB (Autonomous Emergency Braking). Auto's kunnen punten scoren voor:
    • AEB voor in de stad (tot 50 km/h);
    • AEB-systemen die ook op hogere snelheid werken;
    • Rijbaanassistentie, kortweg LDW (Lane Departure Warning) of LKW (Lane Keeping Assist).
  • AEB-systemen kunnen veel kopstaartaanrijdingen voorkomen of verzachten. LDW en LKW voorkomen vooral frontale botsingen en eenzijdige aanrijdingen (van de weg raken). Tezamen kunnen deze systemen zorgen voor een grote daling van het aantal verkeersdoden; in Europa alleen al duizenden levens per jaar. Ook het aantal gewonden en materiële schade kan fors worden beperkt.
  • De Nissan Qashqai scoort 5 sterren. Zonder actieve veiligheidssystemen was de score op 4 sterren blijven steken. De beoordeling van nieuwe actieve veiligheidssystemen in het testprotocol is voor veel autofabrikanten een stimulans om deze standaard of optioneel op nieuwe auto's te leveren.
  • Naast de extra tests op het gebied van actieve veiligheid is het testprotocol nog op enkele andere punten aangescherpt. Zo worden nu de achterbank en bijbehorende hoofdsteunen beoordeeld op bescherming tegen een whiplash en is ook de test voor voetgangersbescherming aangepast.
  • Bekijk ook de kinderzitjescheck voor de Nissan Qashqai.
Merk & type
logo2_crashtest_volwassen_inzittenden logo2_crashtest_kinderen_oordeel logo_crashtest_voetgangers_oordeel logo_crashtest_veiligheidssystemen_oordeel Testresultaat
Nissan Qashqai 88% 83% 69% 79% Euro NCAP totaalscore 2014: 5 sterren

Nissan Qashqai

crashtest 2014 nissan qashqaiDe Nissan Qashqai is de eerste door botsproeforganisatie Euro NCAP geteste auto in 2014. Ondanks het flink aangescherpte testprotocol scoort de Qashqai de maximale 5 sterren. Dit is onder meer te danken aan de actieve veiligheidssystemen waarmee Nissans nieuwe suv mee kan worden uitgerust. Zo is vanaf het Connect-uitrustingsniveau het zogenaamde 'Safety Shield' standaard. Onderdeel hiervan zijn een automatisch noodremsysteem (AEB), rijbaanassistentie (LDW) en snelheidsassitentie met verkeersbordherkenning. AEB waarschuwt voor dreigende aanrijdingen en remt zelf als de bestuurder hierop niet reageert. In de tests wist het AEB-systeem tot 45 km/u een botsing te voorkomen en tot 70 km/u de impactsnelheid te verlagen, wanneer er op een langzaam rijdende auto werd ingereden. LDW houdt de positie op de weg in de gaten en waarschuwt voor onbedoeld overschrijden van de belijning.

Ook in de traditionele crashtests doet de Nissan het goed. Bij de frontale botsing en botsingen van opzij is de letselkans gering. Verbeterpunt zijn de stoelen en hoofdsteunen voorin; deze bieden geen optimale bescherming tegen een whiplash. Bij kind- en voetgangersveiligheid wordt er ook ruimschoots aan de eisen voor 5 sterren voldaan. 

Bekijk ook: