icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Crashtests mei 2014

In 2014 ging het testprotocol van Euro NCAP, de botsproeforganisatie waarin de Consumentenbond partner is, flink op de schop. Na de Nissan Qashqai is het nu de beurt aan de Hyundai i10 en Mercedes C-klasse om zich te bewijzen.
Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  7 mei 2014


Highlights

  • De Hyundai i10 en Mercedes-Benz C-klasse zijn de tweede en derde auto die aan de aangescherpte botsproeven van 2014 worden onderworpen. Ze leggen de veiligheidstests beide met goed gevolg af. Er zijn wel flinke verschillende op het gebied van actieve veiligheid, waardoor de Hyundai op 4 sterren blijft steken en de Mercedes de maximale 5 sterren krijgt.
  • 2014 is het jaar van de actieve veiligheid: systemen die waarschuwen vóór en/of zelf ingrijpen bij dreigend gevaar. Op de Mercedes is een hele rits elektronische veiligheidssystemen leverbaar. De Hyundai is behalve de standaard ABS en ESC (stabiliteitscontrole) niet van extra veiligheidssystemen te voorzien.
  • Bekijk details van de botstests en andere testresultaten in de autovergelijker.
  • Bekijk ook de kinderzitjescheck voor de Hyundai i10 en Mercedes C-klasse.
Merk & type
logo2_crashtest_volwassen_inzittenden logo2_crashtest_kinderen_oordeel logo_crashtest_voetgangers_oordeel logo_crashtest_veiligheidssystemen_oordeel Testresultaat
Hyundai i10 79% 80% 71% 56% Euro NCAP score 4 sterren 2014
Mercedes-Benz C-klasse 92% 84%  77%  70%  Euro NCAP score 5 sterren 2014

Hyundai i10

crashtest mei 2014 hyundai i10Vergeleken met de maatstaf in deze klasse op het gebeid van veiligheid - de drieling Volkswagen up, Skoda Citigo en Seat Mii - zet deze Hyundai i10 vergelijkbare resultaten neer. Al scoort de i10 wel veel beter op voetgangersveiligheid.

Toch komt de kleinste Hyundai niet in aanmerking voor de maximale 5 sterren. Debet daaraan is het strengere testprotocol, waarbij in 2014 extra veiligheidssystemen zijn opgenomen. Hyundai levert helaas geen automatisch noodremsysteem (AEB city) of rijbaanassistentie (LDW/LKW) en laat daar dus punten liggen. Een automatisch noodremsystem (AEB city) is overigens wél leverbaar op eerder genoemde drieling.

Andere verbeterpunten liggen bij de bescherming van borstkas in de botsing van opzij met een paal, en de bescherming tegen een whiplash achterin. Maar ondanks dat is de nieuwe i10 toch een van de veiligste stadsmini's en een grote sprong vooruit ten opzichte van de vorige generatie i10. 

Mercedes-Benz C-klasse

crashtest mei 2014 mercedes c-klasseTraditiegetrouw debuteren veel veiligheidsinnovaties bij Mercedes in het topmodel, de S-klasse. Maar niet lang daarna vinden ze ook hun weg naar beneden. Zo ook in deze nieuwe C-klasse.

De maximale 5 sterren die hij scoort zijn mede te danken aan de veiligheidssystemen waarmee hij is uitgerust. Zo beschikt de C standaard over een automatisch noodremsysteem, dat werkt op snelheden binnen de bebouwde kom (AEB city) en erbuiten (AEB interurban). Hiermee waarschuwt de auto voor dreigende aanrijdingen en/of grijpt zelf in. In de test wist het tot 50 km/h een botsing compleet te voorkomen, wanneer er op een stilstaande rijdende auto werd ingereden. Ook vermoeidheidsdetectie is standaard. Optioneel zijn onder meer rijbaan- en dodehoekassistentie.

Op het vlak van de traditionele - passieve - veiligheid staat de C-klasse ook zijn mannetje. Bij een zijdelings botsing met paal zou de bescherming van borstkas wel beter kunnen. Ook bieden de stoelen en hoofdsteunen achterin niet zo'n goede bescherming tegen een whiplash als die voorin. Verder is er weinig op deze Mercedes aan te merken. Hij biedt een zeer goede bescherming voor volwassen inzittenden, kinderen op de achterbank én voetgangers. 

 

Bekijk ook: