icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Schrijf je nu in

Energiecollectief icon

Crashtests juni 2013

Ronald Kamp (Elektronica)
Ronald Kamp (Elektronica)

Expert Elektronica

Gepubliceerd op:  21 maart 2014


Bij de maandelijkse crashtests in juni 2013 zijn 2 auto's getest door Euro NCAP, de botsproeforganisatie waarin de Consumentenbond partner is. Ook werden twee auto's beloond voor veiligheidssystemen die nog niet in het testprotocol zijn opgenomen.

Highlights

  • Zowel de Citroën C4 Picasso als de Honda CR-V scoren 5 sterren. Bij beide auto's zijn er wel wat aandachtspunten.
  • Mitsubishi schaart zich in de rij fabrikanten die een noodremsysteem (AEB) aanbiedt. Het door de fabrikant Forward Collision Mitigation genoemde systeem waarschuwt bij een dreigende aanrijding en kan door zelf te remmen schade beperken of voorkomen. Het systeem wordt beloond met een Euro NCAP Advanced Reward. Ook Fiat wordt beloond voor een dergelijk systeem: City Brake Control. Dit systeem is geschikt voor in de stad, terwijl dat van Mitsubishi werkt tot 180 km/h.
    Helaas bieden Franse fabrikanten nog niets soortgelijks aan en moet de geteste C4 Picasso het vooralsnog zonder stellen. Bekijk alle Euro NCAP Advanced Rewards in detail.
  • Bekijk ook de kinderzitjescheck voor resultaten van de 2 geteste auto's.
Merk & type
logo2_crashtest_volwassen_inzittenden logo2_crashtest_kinderen_oordeel logo_crashtest_voetgangers_oordeel logo_crashtest_veiligheidssystemen_oordeel Testresultaat
Citröen C4 Picasso 86% 88% 68% 81% Euro NCAP 2013 score: 5 sterren
Honda CR-V 93% 74% 68% 66% Euro NCAP 2013 score: 5 sterren

Veiligheid Citroën C4 Picasso 

crashtest 201306 citroen c4 picassoDe Citroën C4 Picasso doorstaat de botstesten met goed gevolg; hij krijgt de maximale 5 sterren. Vooral positief is de score voor de bescherming van kinderen in kinderzitjes op de achterbank, met 88% de hoogste waarde sinds het protocol begin 2013 op dit punt werd aangescherpt. Een belangrijk verbeterpunt is de vrij zwakke bescherming van de borstkas bij de botsing van opzij met een paal.

De C4 Picasso is voorzien van instelbare snelheidsbegrenzer. Rijbaanassistentie is als optie leverbaar. Citroën biedt ook Active Cruise Control aan, maar dit werkt minder 'slim' dan adaptieve varianten die andere merken toepassen. Het systeem remt (en accelereert) namelijk niet zelf, maar schakelt enkel uit bij nadering van een voorligger. Geen onderdeel van de test, maar wel het noemen waard: de A-stijlen, tussen voor- en zijruit, zijn dun waardoor bijvoorbeeld een voetganger er niet zo snel achter verdwijnt.

Veiligheid Honda CR-V 

crashtest 201306 honda cr-vKon de vorige generatie CR-V nog niet op alle punten overtuigen, de nieuwe generatie kent geen echte zwakke punten als het op botsveiligheid aankomt. Daarom een vijfsterrenscore. Gebruik je de CR-V met kinderzitjes, dan is er soms wel wat extra aandacht nodig bij de installatie ervan. Dit gaat niet bij elk zitje zo gemakkelijk als zou moeten.

De auto is in Nederland voorzien van een instelbare snelheidsbegrenzer. In andere landen is de auto hiermee echter niet in voldoende uitvoeringen mee uitgerust om ervoor beloond te worden. Rijbaanassistentie- en noodremsystemen worden nog niet beoordeeld, maar zijn al wel leverbaar als onderdeel van een veiligheidspakket. Helaas alleen te bestellen in de duurdere lifestyle en executive uitvoeringen.  

Bekijk ook: