icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Crashtests maart 2013

Ronald Kamp (Elektronica)
Ronald Kamp (Elektronica)

Expert Elektronica

Gepubliceerd op:  21 maart 2014


logo euro ncapIn maart 2013 is een groep auto's getest volgens een opnieuw aangescherpt protocol.

Highlights

  •  De eerste groep Euro NCAP crashtests van 2013 zijn uitgevoerd met de Renault Zoe, Skoda Octavia, Toyota Auris en Toyota RAV4. Allevier krijgen een vijfsterrenscore, maar bij de testonderdelen komen toch duidelijke verschillen naar voren.
  • Vanaf 2013 is het testprotocol weer iets aangescherpt:
    o Er wordt gebruik gemaakt van verbeterde kinderdummies;
    o Er wordt voor een grote selectie kinderzitjes bekeken op welke posities ze in de auto passen;
    o De voetgangersbescherming wordt nog nauwkeuriger getest.
    o De score voor veiligheidssystemen is aangepast. Auto's worden nu ook beloond voor snelheidsassistentiesystemen die aangeven wat de maximumsnelheid is. Deze techniek kan werken met camera's die verkeersborden in de gaten houden en/of met navigatiekaarten waarin de maximumsnelheden zijn opgenomen.
  • De resultaten van de kinderzitjescheck zijn overwegend positief. Zelfs de vrij compacte Renault Zoe biedt plaats aan een achteruitkijkend zitje voor groep 0+/1, die flink groter is dan de groep 0+-zitjes die voor de kleinste kinderen worden gebruikt. Bekijk de kinderzitjescheck voor resultaten van de vier geteste auto's.
Merk & type
logo2_crashtest_volwassen_inzittenden logo2_crashtest_kinderen_oordeel logo_crashtest_voetgangers_oordeel logo_crashtest_veiligheidssystemen_oordeel Testresultaat
Renault Zoe 89% 80% 66% 85% Euro NCAP 2013 score: 5 sterren
Skoda Octavia 93% 86% 82% 66% Euro NCAP 2013 score: 5 sterren
Toyota Auris 92% 84% 68% 66% Euro NCAP 2013 score: 5 sterren 
Toyota RAV4 89% 82% 66% 66% Euro NCAP 2013 score: 5 sterren 

Veiligheid Renault Zoe 

Crashtest 2013 Renault ZoeDe Renault Zoe zou je kunnen zien als het elektrische broertje van de Clio. Technisch wijken de modellen veel van elkaar af, maar wel scoren ze beiden vijf sterren. De frontale test legt de Zoe met goed gevolg af, maar in de botsing van opzij met een paal is de borstkas niet goed beschermd. Ook de bescherming die stoel en hoofdsteun tegen whiplash bieden is niet optimaal. Hij is voorzien van een instelbare snelheidsbegrenzer en het is in sommige uitvoeringen mogelijk de huidige maximumsnelheid in het dashboard af te lezen. De elektromotor neemt minder ruimte in beslag dan een verbrandingsmotor, waardoor voetgangers bij een aanrijding minder snel in aanraking zouden moeten komen met harde delen van de motor. Toch scoort de Zoe niet beter dan andere moderne auto's op het gebied van voetgangersveiligheid.

Veiligheid Skoda Octavia 

Crashtest 2013 Skoda OctaviaOp het eerste gezicht zou je het misschien niet zeggen, maar de Skoda Octavia deelt onderhuids veel met de Audi A3, Seat Leon en Volkswagen Golf. Bij de botsproefresultaten zien we dan ook veel overeenkomsten, maar ook enkele verschillen. In de frontale botsing doet de Octavia het goed, maar bij de botsing van opzij met een paal is de bescherming van de borstkas ondermaats. Juist beter dan zijn broertjes doet hij het op het gebied van voetgangerbescherming. Mede dankzij de actieve motorkap, die extra ruimte tussen voetganger en de harde motoronderdelen creëert bij een aanrijding. Andere technologische hoogstandjes, die werden beloond met een Euro NCAP Advanced Reward, zijn Multi Collision Brake, Lane Assistant, Front Assistant en Crew Protect Assistant. Deze systemen kunnen aanrijdingen voorkomen of de gevolgen ervan verkleinen.

Veiligheid Toyota Auris 

Crashtest 2013 Toyota AurisToyota loopt met de nieuwe Auris op veel gebieden weer keurig in de pas met de concurrentie, maar met elektronische veiligheidssystemen blijft Toyota toch wat achter. Zo is er geen rijbaanassistentie of noodremsysteem (AEB) leverbaar. Vanaf 2014 neemt Euro NCAP deze voorzieningen in het testprotocol op; nu komt de Auris nog weg met een vijfsterrenscore. Op de meeste andere punten doet deze middenklasser het prima.  Wel laat hij een steekje vallen in de botsing van opzij met een 'auto'. In deze test bleef het achterportier aan bestuurderszijde niet gesloten, wat gevaar voor de achterpassagiers kan opleveren. Ook de bescherming van voetgangers kan beter, met name door de harde rand van de motorkap.

Veiligheid Toyota RAV4 

Crashtest 2013 Toyota RAV4De nieuwe Toyota RAV4 is een flink maatje groter geworden. Ook de prestaties op het gebied van veiligheid zijn gegroeid; ondanks het zwaardere testprotocol scoort hij vijf in plaats van vier sterren. Bij de frontale botsing kwam wel aan het licht dat de bestuurdersairbag niet voldoende opblaast om contact tussen hoofd en stuur helemaal te vermijden. Op het gebied van elektronische veiligheidssystemen scoort Toyota niet voor snelheidsassistentie, omdat dit in te weinig  modellen en landen standaard wordt geleverd. Andere moderne veiligheidssystemen, zoals een noodremsystem, zijn zelfs niet als optie leverbaar. Het installeren van kinderzitjes leverde in de meeste gevallen geen problemen op. Alleen een groter achteruitkijkend ISOfix-zitje vereiste extra aandacht om goed vast te zetten. 

 Bekijk ook: