icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Crashtests mei 2011

Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  21 maart 2014


Dit is de tweede groep auto's die volgens de begin 2011 opnieuw iets verscherpte testcyclus is beoordeeld.

Hier vind je alle informatie over de testmethode.

Highlights

  • Met de begin dit jaar gebotste Mitsubishi i-Miev is al bewezen dat een elektrisch aangedreven auto niet onveilig hoeft te zijn. Nu is de Nissan Leaf getest en die behaalt de volle 5 sterren. Naast het standaard testprogramma is ook naar de elektrische veiligheid gekeken. Daar kwamen bij de Leaf ook geen problemen aan het licht.
  • Naast de Leaf zijn ook vijf auto's met conventionele verbrandingsmotor getest. Alle haalden dit keer een 5-sterren resultaat.
  • De nieuwe Ford Focus valt nog eens extra positief op. Hij scoort in de Top-drie qua bescherming van voetgangers. Ook biedt hij interessante extra elektronische veiligheidssystemen. Twee van deze systemen krijgen een EuroNCAP Advanced reward: Active City Stop en Lane Keeping Aid. Helaas heeft de auto geen snelheidsbegrenzer en geen gordelherinnering op de achterbank, waardoor het oordeel voor elektronische veiligheidssystemen blijft steken op 71%.
  • Op de bescherming van kinderen halen alle nu geteste auto’s een aardige score. Bij de Volvo V60 en Nissan Leaf is de zichtbaarheid of de passagiersairbag in- of uitgeschakeld is, voor verbetering vatbaar. De DS4 is een van de modellen die aantoont dat dit veel beter kan, maar deze auto laat dan wel weer puntjes liggen bij de bescherming van een 1,5 jaar oud kindje.
  • Niet alle nieuw gecrashte auto's zijn net zo vriendelijk voor voetgangers als de Focus. Vooral de Peugeot 508 en de Citroën DS4 laten hier punten liggen en scoren ondergemiddeld. Deze twee modellen, maar ook de Lexus CT 200h, zouden hiermee de 5-sterren grens van het jaar 2012 niet halen. Volgend jaar stijgt de drempel voor voetgangersveiligheid voor 5 sterren van 40% naar 60%.
  • Nieuw dit jaar is de beoordeling van de werking van het elektronische stabiliteitssysteem ESC op de auto's: net als in het eerste kwartaal slaagden ook nu alle zes gebotste modellen voor deze test.
  • Slechts vier van de nu geteste auto's bieden goede bescherming tegen een whiplash. De DS4 en de Leaf blijven hangen op een marginaal oordeel.
  • De Volvo V60 is de tweede auto, na de vorig jaar geteste BMW 5-serie, die het maximaal aantal punten voor elektronische veiligheidssystemen behaalt. Snelheidsbegrenzers, ESC en gordelherinnering op voorstoelen en achterbank: de V60 heeft het allemaal.
Merk & type
(herberekende auto)
Veiligheid inzittenden Veiligheid kinderen Voetgangersveiligheid Veiligheidssystemen Testresultaat
 Citroën DS4 90% 80% 43% 97%  
 Ford Focus 92% 82% 72% 71%  
 Lexus CT 200h 94% 84% 55% 86%  
 Nissan Leaf 89% 83% 65% 84%  
 Peugeot 508 90% 87% 41% 97%  
 Volvo V60 94% 82% 64% 100%  

Veiligheid Citroën DS4 

Het hippere broertje van de C4 behaalt, net als de C4 in 2010, de maximale 5 sterren. Door de relatief lage scores in de bescherming van voetgangers zou de auto in 2012 echter niet meer in aanmerking komen voor 5 sterren. In 2012 wordt de grens voor bescherming van voetgangers voor het behalen van 5 sterren verhoogd van 40% naar 60%. Omdat het 'landingsgebied' op motorkap en voorruit slechte bescherming biedt voor het hoofd van een aangereden volwassen voetganger, scoort de DS4 hier slechts 43%.
Ook qua bescherming tegen whiplash zijn er verbeteringen mogelijk voor de DS4, maar op de overige punten scoort de auto voornamelijk goed. Voor de elektronische veiligheidssystemen (97%) behaalt de auto bijna de maximale score en wordt daarnaast ook nog eens geleverd met het vorig jaar met een Advanced reward beloonde Citroën Localized Emergency Call.

> bekijk het crashtestfilmpje van de DS4

Veiligheid Ford Focus 

Net als het vorige model (in 2004) behaalt de nieuwe Ford Focus - ondanks de strengere eisen - weer vijf sterren voor de bescherming van inzittenden. Hij valt vooral positief op door zijn Top-3 score qua bescherming van voetgangers. Ook de extra elektronische veiligheidssystemen zijn vermeldenswaardig, twee daarvan hebben een EuroNCAP Advanced rewards gekregen: Active City Stop en Lane Keeping Aid. Deze veiligheidssystemen tellen echter niet mee voor het oordeel ‘elektronische veiligheidssystemen’. Voor de systemen die wel meetellen, laat de Focus puntjes liggen: hij heeft geen gordelherinnering op de achterbank en geen snelheidsbegrenzer, waardoor het oordeel voor elektronische veiligheidssystemen blijft steken op 71%.  

> bekijk het crashtestfilmpje van de Focus

Veiligheid Lexus CT 200h 

De nieuwste hybride van Lexus weet de maximale 5 sterren in de wacht te slepen. De auto bood in de test voornamelijk goede inzittendenbescherming, zowel aan de volwassenen voorin als jonge kinderen achterin. Net als bij diverse andere modellen, bleek de paaltest een lastige test en wordt ook bij de CT 200h het bovenlichaam niet optimaal beschermd.
De voetgangersbescherming is niet optimaal. Met een score van 55% voldoet de auto niet aan de strengere eisen die vanaf 2012 voor een 5-sterrenscore gaan gelden. Ook hier is met name het hoofd van volwassenen de dupe, maar ook het bekken wordt door de voetgangersonvriendelijke voorkant van de motorkap bij een aanrijding niet ontzien. Qua elektronische veiligheidssystemen laat de CT 200h alleen punten liggen vanwege het ontbreken van een snelheidsbegrenzer.

> bekijk het crashtestfilmpje van de CT 200h

Veiligheid Nissan Leaf 

Met de begin dit jaar gebotste Mitsubishi i-Miev is al bewezen dat een elektrisch aangedreven auto niet onveilig hoeft te zijn. Nu is de Nissan Leaf getest en die behaalt de volle 5 sterren. Naast het standaard testprogramma is ook naar de elektrische veiligheid gekeken. Bij dit testonderdeel kwamen bij de Leaf ook geen problemen aan het licht. De bescherming tegen whiplash is wel marginaal en er is een aanzienlijke kans op letsel aan de knieën en bovenbenen door de stijve dashboardconstructie. Maar voor de rest zien we met name goede resultaten van de inzittenden. Ook op bescherming van kinderen scoort de auto goed, het enige negatieve op dit punt: het is niet duidelijk zichtbaar is of de passagiersairbag in- of uitgeschakeld is.

> bekijk het crashtestfilmpje van de Leaf

> bekijk de 1e indruk van de Nissan Leaf (wordt gepubliceerd in mei 2011)

Veiligheid Peugeot 508 

De 508 behaalt nu de volle 5 sterren, maar zou, net als de Citroën DS4, niet voldoen aan de strengere eisen voor voetgangersbescherming in 2012. Ook de 508 blijft op dit punt steken op een relatief lage score van 41% en ook hier is voornamelijk het hoofd van een aangereden volwassene bij een botsing de klos.
Wel positief is de goede bescherming van de inzittenden: zowel de volwassenen voorin als de kinderen achterin werden in de test voldoende tot goed beschermd. Alleen in de zware paaltest wordt het bovenlichaam slechts marginaal beschermd.
Voor de elektronische veiligheidssystemen behaalt de auto bijna de maximale score en wordt bovendien uitgerust met het vorig jaar met een Advanced reward beloonde Peugeot Connect SOS.

> bekijk het crashtestfilmpje van de 508

> bekijk de 1e indruk van de Peugeot 508

Veiligheid Volvo V60 

Ook deze auto behaalt het maximale aantal van 5 sterren. De auto laat voornamelijk goede resultaten zien bij de bescherming van de inzittenden op de voorstoelen. Alleen bij de zware paaltest wordt het bovenlichaam slechts marginaal beschermd. Bij de bescherming van kinderen achterin haalt de V60 het maximaal aantal punten, maar laat op kinderveiligheid toch puntjes liggen omdat het onder andere niet duidelijk zichtbaar is of de passagiersairbag in- of uitgeschakeld is.
De Volvo V60 is de tweede auto, na de vorig jaar geteste BMW 5-series, die het maximaal aantal punten voor elektronische veiligheidssystemen behaalt. Snelheidsbegrenzers, ESC en gordelherinnering op voorstoelen en achterbank: al deze systemen zijn standaard op de V60. En ook het vorig jaar met een Advanced reward beloonde Volvo City Safety-systeem zit standaard op deze auto.

> bekijk het crashtestfilmpje van de V60  

Bekijk ook: