icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Schrijf je nu in

Energiecollectief icon

Crashtests mei 2013

Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  21 maart 2014


Bij de maandelijkse crashtests in mei 2013 zijn 4 auto's getest door Euro NCAP, de botsproeforganisatie waarin de Consumentenbond partner is.

Highlights

  • De door Euro NCAP uitgevoerde botsproeven in mei 2013 tonen wederom aan dat er flinke verschillen zijn tussen auto's als het gaat om botsveiligheid.
  • De Nissan Evalia blijft steken op 3 sterren, de Dacia Sandero scoort er 4 , terwijl de Chevrolet Trax en Renault Captur wél de volle 5 sterren halen.
  • De Nissan Evalia is getest met ESC en zij-airbags, terwijl deze in ons land niet tot de standaarduitrusting behoren. We keuren het af dat Nissan hierbij afwijkt van andere landen. Zonder ESC en zij-airbags zou de Evalia ten hoogste 2 steren scoren.
  • Geen van de 4 geteste auto's is voorzien van actieve veiligheidssystemen als een automatisch noodremsysteem (AEB) of rijbaanassistentie (LDW/ LKS). Hierop worden  auto's pas vanaf 2014 door Euro NCAP beoordeeld, maar het is spijtig dat de systemen nog niet eens optioneel leverbaar zijn.
  • Bekijk ook de kinderzitjescheck voor resultaten van de 4 geteste auto's.
Merk & type
logo2_crashtest_volwassen_inzittenden logo2_crashtest_kinderen_oordeel logo_crashtest_voetgangers_oordeel logo_crashtest_veiligheidssystemen_oordeel Testresultaat
Chevrolet Trax 94% 85% 64% 81% Euro NCAP 2013 score: 5 sterren
Renault Captur 88% 79% 61% 81% Euro NCAP 2013 score: 5 sterren
Dacia Sandero 80% 79% 57% 55% Euro NCAP 2013 score: 4 sterren 
Nissan Evalia 68% 81% 67% 55% Euro NCAP 2013 score: 3 sterren 

Veiligheid Chevrolet Trax 

crashtest 201305 chevrolet traxDe Chevrolet Trax is grotendeels gelijk aan de 2012 gecrashteste Opel Mokka. De testscore is deels daarvan overgenomen en vernieuwd op de gewijzigde punten in het testprotocol. De totaalscore van 5 sterren blijft van toepassing, maar met name door de verzwaarde testeisen pakken de deelscores iets lager uit dan bij het broertje van Opel.

Overeind blijft dat de Trax een goede inzittendenveiligheid biedt. De voetgangersbescherming kan nog beter, met name door de harde rand van de motorkap op heuphoogte. Prijzenswaardig is verder de instelbare snelheidsbegrenzer. Helaas zijn andere veiligheidsverhogende technieken als een automatisch noodremsysteem (AEB) of rijbaanassistentie (nog) niet leverbaar.

Veiligheid Dacia Sandero 

crashtest 201305 dacia sanderoZei Dacia zelf bij de in 2012 geteste Lodgy nog op 3 sterren te mikken; de vernieuwde Sandero, haalt er 4. Dat is er ook één meer dan de in 2008 geteste vorige generatie. Destijds maakte een zijdelingse test tegen een paal nog geen deel uit van het testprogramma, nu blijkt daar het zwakste punt te liggen als het aankomst op inzittendenveiligheid. De kans op letsel aan de borstkas is dan groot. Ook in de frontale botsing is de letselkans aan borst hoger dan gemiddeld.

Spijtig is verder de matige bescherming tegen een whiplash en het ontbreken van gordelverklikkers achterin. En net als bij andere Dacia's zijn nieuwe veiligheidssystemen zoals AEB nog niet leverbaar. Kortom, de vernieuwde Sandero is veiliger dan zijn voorganger, maar er blijft nog flinke ruimte voor verbetering.

Veiligheid Nissan Evalia 

crashtest 201305 nissan evaliaDe Nissan Evalia wordt onder de modelnaam NV200 de standaardtaxi in New York. In Nederland zal de auto minder vaak in het straatbeeld opduiken. De crashtestresultaten zullen in ieder geval geen stimulans zijn voor de verkoop, want de Evalia in personenbus-uitvoering blijft steken op een 3-sterrenscore.

Voor Nederland zou de score eigenlijk nog veel lager uit moeten pakken. De Evalia is namelijk getest met ESC en zij-airbags, terwijl deze in ons land niet tot de standaarduitrusting behoren. We keuren het af dat Nissan hierbij afwijkt van andere landen.

Verder blijkt in de frontale botsing de cabine niet rigide genoeg, waardoor de letselkans bij verschillende lichaamsdelen toeneemt. Bij de paaltest van opzij is de borstkas niet genoeg beschermd en de stoel geeft een bovengemiddelde kans op een whiplash.

Veiligheid Renault Captur 

crashtest 201305 renault capturDe Renault Captur moet de vrij saaie Modus doen vergeten. Wat veiligheid betreft deed de Modus het al goed en ook de Captur weet de maximale 5 sterren te scoren. Zo is in de frontale botsing de bescherming van volwassenen bijna optimaal en beschikt de auto over een instelbare snelheidsbegrenzer.

Toch zijn er nog wel wat negatieve punten te melden. De kans op een whiplash is hoger dan noodzakelijk en bij de botsing van opzij met een paal is de bescherming van de borstkas ondermaats. Ook levert Renault nog geen noodremsysteem (AEB), rijbaanassistentie of andere nieuwe veiligheidssystemen.  

Bekijk ook: