icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Crashtests november 2011

Ronald Kamp (Elektronica)
Ronald Kamp (Elektronica)

Expert Elektronica

Gepubliceerd op:  21 maart 2014


 Dit is de vijfde en laatste groep auto's die volgens het eisenpakket van 2011 is getest. In 2012 zijn er strengere eisen op het gebied van voetgangersveiligheid. Een vijfsterrenscore halen wordt dan lastiger. Een aantal fabrikanten zal dan ook zijn best hebben gedaan om auto's mee te krijgen in deze laatste groep, om zo nog de felbegeerde maximumscore te kunnen halen.

Hier vind je alle informatie over de testmethode.

Highlights

  • Euro NCAP testte veertien nieuwe auto's, waarvan zes modellen een viersterrenscore behaalden. De overige acht werden met vijf sterren gewaardeerd.
  • Na het debacle van onder meer Landwind, begrepen de Chinese autofabrikanten dat er flink aan de veiligheid moest worden gewerkt om buiten China ook succesvol te zijn. De MG6 en Geely Emgrand EC7 scoren beide een respectabele vier sterren. Er is nog ruimte voor verbetering, maar de gemaakte inhaalslag is indrukwekkend. Vooralsnog worden de MG6 en Geely in Nederland nog niet geleverd.
  • Van de veertien geteste auto's bieden er zeven een goede bescherming tegen whiplash. De Fiat, Jaguar, Jeep, Mercedes C-klasse Coupé, MG6, Range Rover en Renault blijven steken op vier sterren.
  • De elektrische Renault Fluence ZE stelt enigszins teleur. Renault leverde de laatste jaren voornamelijk modellen met een vijfsterrenscore af, maar de Fluence ZE schopt het niet verder dan vier sterren. De te lage scores voor bescherming van voetgangers en volwassen inzittenden zijn hier debet aan. Opel en Nissan hebben met de Ampera en Leaf bewezen dat elektrische auto's wel degelijk vijf sterren kunnen scoren.
  • De Chevrolet Volt is gelijkwaardig bevonden aan de Opel Ampera op het gebied van botsveiligheid. Het model mag daarom de vijfsterrenscore van de in Augustus 2011 geteste Ampera overnemen.
  • De Fiat Panda scoort geen vijf sterren omdat het model niet standaard wordt voorzien van ESC. ESC is verplicht voor alle nieuwe modellen die vanaf november 2011 binnen de EU toestemming krijgen om de weg op te mogen (typegoedkeuring). De Panda heeft net voor november een typegoedkeuring gekregen. Zo ontkomt Fiat aan de ESC-verplichting, maar mist hierdoor wel een ster in Euro NCAP-test. Vanaf  november 2014 moeten alle nieuwe auto's, dus ook deze Panda, standaard met ESC zijn uitgerust.
  • De Jeep Grand Cherokee zet teleurstellende resultaten neer bij het beschermen van kinderen. Het hoofd van de "driejarige dummy" raakte de deurstijl. Ook bij de frontale botsing laat de bescherming te wensen over. De rail van de stoelbevestiging brak bijna in tweeën. Dit resulteerde in contact tussen het hoofd van de bestuurder en het stuur, ondanks de aanwezigheid van de airbag. Euro NCAP spoort Jeep aan de stoelbevestiging te onderzoeken en te verbeteren.
  • Een passagiersairbag zorgt voor extra bescherming bij een volwassene. Bij een baby in een kinderzitje is een airbag juist gevaarlijk. In veel auto's kan de passagiersairbag daarom worden uitgeschakeld. Subaru introduceert nu een automatisch detectiesysteem dat de passagiersairbag zelf in- en uitschakelt. De auto schakelt de airbag alleen in als er passagier plaatsneemt  die groot genoeg is om geen nadelig effect van de airbag te ondervinden.
  • Een aantal nieuwe technologieën  krijgen een Euro NCAP Advanced Reward. Deze waardering wordt uitgesproken voor innovaties die zorgen voor significante verbeteringen aan de verkeersveiligheid.  Ford krijgt een Reward voor de Driver Alert en Forward  Alert systemen op de Focus. Hiermee is de Focus de eerste auto die in totaal voor vier technologieën met een Reward is bekroond. Mercedes-Benz wordt  beloond voor Attention Assist en Collision Prevention Assist, Opel voor Adaptive Forward Lighting en Volkswagen voor City Emergency Brake.
  • Zowel de Volkswagen Beetle en Subaru XV zetten zeer goede resultaten neer bij het beschermen van kinderen in een kinderzitje. Beide scoren 90%, de hoogste score ooit op dit vlak.
Merk & type
(herberekende auto)
Veiligheid inzittenden Veiligheid kinderen Voetgangersveiligheid Veiligheidssystemen Testresultaat
 Chevrolet Malibu 94% 83% 57% 71%  
 Kia Rio 92% 84% 46% 86%  
 Mercedes-Benz B-klasse 97% 81% 56% 86%  
 Mercedes-Benz C-klasse coupé 90% 79% 57% 86%  
 Range Rover Evoque 86% 75% 41% 86%  
 Subaru XV 86% 90% 64% 86%  
 Volkswagen Beetle 92% 90% 53% 86%  
Volkswagen Up! / Seat Mii / Skoda Citigo 89% 80% 46% 86%  
 Fiat Panda 82% 63% 49% 43%  
 Geely Emgrand EC7 75% 80% 42% 86%  
Jaguar XF 79% 73% 62% 71%  
 Jeep Grand Cherokee 81% 69% 45% 71%  
 MG6 73% 71% 42% 71%  
 Renault Fluence ZE 72% 83% 37 % 84%  

Veiligheid Chevrolet Malibu

Chevrolet brengt de achtste generatie van de Malibu begin 2012 ook op de Nederlandse markt uit. De botsveiligheid zal het eventuele succes van dit model in ieder geval niet in de weg staan. De Malibu scoort namelijk vijf sterren. Enige ruimte voor verbetering is er nog op het vlak van voetgangersveiligheid. Met de strengere eisen in 2012 zou de auto net geen vijf sterren scoren.

> bekijk het crashtestfilmpje van de Malibu 

Veiligheid Fiat Panda

De beslissing van Fiat om ESC niet standaard te leveren op de Panda, zorgt er voor dat de auto blijft steken op een viersterrenscore. Ook op andere onderdelen is nog wat ruimte voor verbetering. De bescherming tegen whiplash, de belasting van de borstkas van de bestuurder in de paaltest en bescherming van voetgangers kan beter. Ten opzichte van  de vorige generatie Panda is de veiligheid flink verbeterd.

> bekijk het crashtestfilmpje van de Panda

Veiligheid Geely Emgrand EC7

De botsveiligheid van Chinese auto's maakt grote sprongen voorwaarts, zo blijkt uit de viersterrenscore die de Geely neerzet. Vooral de scores die worden gehaald bij de botsingen van opzij en de bescherming tegen whiplash zijn prima. Er bestaat wel een hoge letselkans aan de voeten en enkels van de bestuurder bij een frontale botsing. Het voetencompartiment blijft niet voldoende intact. Ook de voetgangersveiligheid is nog verre van optimaal. Om de tekortkomingen te verbeteren kan wellicht de expertise van Volvo worden ingeschakeld, dat in 2010 werd overgenomen.

> bekijk het crashtestfilmpje van de Emgrand EC7

Veiligheid Jaguar XF

Jaguar heeft het  XF-model opnieuw laten testen. Er zijn verbeteringen doorgevoerd aan de stoelen en hoofdsteunen. Helaas heeft dit nauwelijks effect op de bescherming tegen whiplash. Deze is nog steeds niet meer dan redelijk. In combinatie met onder meer de matige resultaten in de paaltest zorgt dit ervoor dat de totaalscore niet meer dan vier sterren bedraagt. Plusplunt is dat de ook verbeterde actieve motorkap zorgt voor een  flink hogere score voor voetgangersveiligheid.

> bekijk het crashtestfilmpje van de XF

Veiligheid Jeep Grand Cherokee

De bescherming van volwassenen zou de Grand Cherokee net een vijfsterrenscore opleveren, maar de ondermaatse bescherming van jeugdige inzittenden zorgt voor een afwaardering naar vier sterren. Verbeterpunten zijn verder de voetgangersveiligheid en de slechte bevestiging van de stoel, die in de frontale botsing bezweek en voor een verhoogde letselkans zorgt.

> bekijk het crashtestfilmpje van de Grand Cherokee

Veiligheid Kia Rio

Kia doet goede zaken op het gebied van veiligheid. De Rio zet op bijna alle vlakken goede scores neer. Bleef de vorige generatie steken op vier sterren, het nieuwe model haalt er vijf. Bij de bescherming tegen whiplash, waar zelfs veel duurdere auto's steken laten vallen, wordt een goede score neergezet. De meeste ruimte voor verbetering is er bij de botsing met voetgangers. In 2012 zou de Kia door de strengere eisen geen vijfsterrenscore meer halen.

> bekijk het crashtestfilmpje van de Rio

Veiligheid Mercedes Benz B-klasse

De vernieuwde B-klasse zet een score van 97% neer voor de bescherming van volwassenen. Een waarde die alleen nog door de Alfa Giulietta werd gehaald. Ook de totaalscore van vijf sterren is hoog, maar het beschermen van kwetsbare voetgangers kan nog een stuk beter.

> bekijk het crashtestfilmpje van de B-klasse

Veiligheid Mercedes Benz C-klasse

De Coupé-variant van C-klasse zet betere scores neer dan de in 2009 geteste sedan. Hoewel beide zijn gewaardeerd met vijf sterren, zijn er flinke verschillen op het gebied van voetgangersveiligheid en bij de bescherming in de paaltest. De coupé doet het hier duidelijk beter. De kans op een whiplash bij een botsing van achteren is nog te hoog. De score op dit punt is slechts redelijk.

> bekijk het crashtestfilmpje van de C-klasse coupé

Veiligheid MG6

De Chinese MG6 heeft Britse genen en dat verklaart waarschijnlijk waarom er een nette viersterrenscore wordt behaald. Toch is er op veel punten verbetering mogelijk. De bescherming bij een frontale botsing kan beter. Zo raakte het hoofd van de bestuurder tijdens deze test het stuur, door de airbag heen. Ook de voetgangersveiligheid en bescherming tegen een whiplash is niet meer dan redelijk.

> bekijk het crashtestfilmpje van de MG6

Veiligheid Range Rover Evoque

De Evoque scoort het best in de botsingen van opzij. Maar ook op andere punten scoort de Range Rover voldoende om voor een totaalscore van vijf sterren in aanmerking te komen. Kans op voor een whiplash bij een botsing van achteren is er wel; de auto scoort niet meer dan redelijk op dit vlak. Zou deze auto in 2012 zijn getest, dan zou de auto maar drie sterren scoren, vanwege de aangescherpte eisen op het gebied van voetgangersveiligheid.

> bekijk het crashtestfilmpje van de Evoque

Veiligheid Renault Fluence ZE

De elektrische Fluence ZE brengt het er niet zo goed vanaf als de eerder geteste elektrische Leaf van Nissan, waarmee Renault een samenwerkingsverband heeft. De te lage scores voor bescherming van voetgangers en volwassen inzittenden zorgen er voor dat de Fluence ZE op vier sterren blijft steken. Op bijna alle testonderdelen is ruimte voor verbetering. Een positieve uitschieter is de score voor veiligheidssystemen, onder andere door de toepassing van een instelbare snelheidsbegrenzer.

> bekijk het crashtestfilmpje van de Fluence ZE

Veiligheid Subaru XV

Het komt niet vaak voor dat Subaru met een compleet nieuw model op de markt komt, maar met de XV is dit wel het geval. De auto zet een vijfsterrenscore neer. Door de goede bescherming van voetgangers zou de Subaru ook met de aangescherpte eisen van 2012 nog voor het maximumaantal sterren in aanmerking komen. Opvallend punt is de automatische in- en uitschakeling van de passagiersairbag. De auto schakelt de airbag alleen in als er passagier plaatsneemt die groot genoeg is om geen nadelig effect van de airbag te ondervinden. Zo zal bij het plaatsen van een kinderzitje de airbag niet inschakelen.


> bekijk het crashtestfilmpje van de XV

Veiligheid Volkswagen Beetle

De Beetle biedt zijn inzittenden een goede bescherming bij botsingen uit alle geteste richtingen. Het gevaar voor een whiplash bij een impact van achteren blijft binnen de perken, een punt waarop veel andere auto's slechter scoren. In totaal voldoet de auto ruimschoots aan de minimumeisen voor een vijfsterrenscore.

> bekijk het crashtestfilmpje van de Beetle

Veiligheid Volkswagen Up!, Seat Mii en Skoda Citigo

Ook de Volkswagengroep bewijst dat in de kleinste klasse veiligheid geen issue hoeft te zijn. Door de nette waarden voor  bijna alle testonderdelen wordt bij de totaalscore het maximum van vijf sterren bereikt. Zoals bij de meerderheid van de geteste auto's, zou de bescherming van voetgangers beter kunnen. Met de op dit vlak in 2012 geldende eisen zou de Up! terugvallen naar drie sterren. De scores van de geteste Up! gelden ook voor de Seat Mii en Skoda Citigo.

> bekijk het crashtestfilmpje van de Up!

Bekijk ook: