icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Schrijf je nu in

Energiecollectief icon

Crashtests november 2012

Ronald Kamp (Elektronica)
Ronald Kamp (Elektronica)

Expert Elektronica

Gepubliceerd op:  21 maart 2014


logo euro ncapDit is de vierde groep auto's die volgens de begin 2012 opnieuw iets verscherpte testcyclus is beoordeeld.

Hier vind je alle informatie over de testmethode.

Highlights

  • Euro NCAP heeft de Dacia Lodgy, Fiat 500L, Ford Fiesta en Kuga, Hyundai Santa Fe, Mercedes-Benz A-klasse, Mitsubishi Outlander, Opel Mokka, Range Rover, Seat Leon, Seat Toledo, Skoda Rapid, Subaru Forester, Volvo V60 Plug-in hybrid en VW Golf getest op botsveiligheid. De testresultaten zijn overwegend goed, maar negatieve uitschieter is de Dacia Lodgy die maar 3 sterren scoort.
  • Dacia heeft beperkte ambities als het op botsveiligheid aankomt. Dit vertaalt zich naar soms ronduit slechte deelscores voor de ‘Gezinsauto van het Jaar’, de Lodgy.
  • De Seat Leon en Subaru Forester zetten nieuwe hoogste scores neer voor de bescherming van kinderen op de achterbank.
  • Elektronische veiligheidssystemen, zoals een noodremsysteem of rijbaanassistentie, worden op steeds meer modellen leverbaar, maar nog lang niet elk merk heeft ze in zijn assortiment.
  • Fabrikanten die al een flinke hoeveelheid veiligheidssystemen leveren, blijven innoveren en komen met nieuwe systemen. Zo levert Ford nu MyKey, waarbij op programmeerbare sleutels verschillende veiligheidsniveaus kunnen worden ingesteld, bijvoorbeeld voor beginnende bestuurders. De Audi A3, Seat Leon en Volkswagen Golf worden standaard voorzien van een systeem dat de auto afremt na een botsing om een tweede impact te voorkomen.
Merk & type
(herberekende auto)
logo2_crashtest_volwassen_inzittenden logo2_crashtest_kinderen_oordeel logo_crashtest_voetgangers_oordeel logo_crashtest_veiligheidssystemen_oordeel Testresultaat
Fiat 500L 94% 78% 65% 71% 20125k
Ford Fiësta 91% 86% 65% 71% 20125k
Ford Kuga 94% 86% 70% 100% 20125k
Hyundai Santa Fe 96% 89% 71% 86% 20125k
Mercedes-Benz A-klasse 93% 81% 67% 86% 20125k
Mitsubishi Outlander 94% 83% 64% 100% 20125k
Opel Mokka 96% 90% 67% 100% 20125k
Range Rover 91% 84% 63% 86% 20125k
Seat Leon 94% 92% 70% 71% 20125k
Seat Toledo/ Skoda Rapid 94% 80% 69% 71% 20125k
Subaru Forester 91% 91% 73% 86% 20125k
Volvo V60 Plug-in hybrid 93% 83% 65% 100% 20125k
VW Golf 94% 89% 65% 71% 20125k 
Dacia Lodgy 72% 77% 44 % 29% Totaalscore Testprotocol 2012: 3 sterren 

Veiligheid Dacia Lodgy 

Dacia LodgyDe Dacia Lodgy werd onlangs verkozen tot ‘Gezinsauto van het Jaar’, maar de Euro NCAP test plaatst daar kanttekeningen bij, gezien de magere score van 3 sterren. De onderliggende scores behoren tot de laagste van 2012. Vooral bij een gezinsauto verwacht je niet dat de bescherming van kinderen zo mager is. Ook de 72% score voor bescherming van volwassen inzittenden is niet van deze tijd. De constructie boven voor-en zijruit vervormt. Bij de botsing van opzij is de letselkans aan borstkas groot en de bescherming die stoelen en hoofdsteunen tegen whiplash bieden is ook ronduit slecht. Elektronische Stabiliteits Controle is niet standaard maar merkwaardigerwijs een optie waarvoor geen meerprijs geldt. Onacceptabel, vindt de Consumentenbond. Er zijn geen gordelverklikkers voor de achterbank en de kans op ernstig letsel voor voetgangers bij een aanrijding is groter dan gemiddeld. Dat uit zich in de lage score van 44%.

> bekijk het crashtestfilmpje van de Lodgy

Veiligheid Fiat 500L 

fiat 500lWat betreft naamgeving en uiterlijk lijkt de Fiat 500L op de kleinere 500, maar onderhuids is de structuur compleet anders. De 500 scoorde in 2007 best aardig, de 500L doet het gewoon goed: bij de totaalscore wordt het maximum van 5 sterren bereikt. Wel zou Fiat de stoelen en hoofdsteunen moeten verbeteren. Net als bij de vorig jaar geteste Panda bieden ze maar matig bescherming tegen een whiplash. Het ontbreken van gordelverklikkers op de achterbank en een snelheidsbegrenzer kost punten bij de score voor veiligheidssystemen. Vreemd genoeg is een noodremsysteem (AEB) voor in stad, zoals op de Panda te bestellen is, nog niet leverbaar. In 2013 komt hier verandering in.

> bekijk het crashtestfilmpje van de 500L

Veiligheid Ford Fiesta 

ford fiestaDe in 2008 al geteste Ford Fiesta onderging dit jaar een facelift. In 2008 scoorde de Fiesta goed, maar onder meer de paaltest maakte nog geen deel uit van het testprotocol. Ook met het huidige testprogramma kan de Fiesta  nog als veilig worden beschouwd: hij haalt de maximale 5 sterren. Opvallend genoeg scoort de Fiesta in de botsing van opzij met een paal iets minder goed dan de Ford B-MAX. Die is op hetzelfde platform gebaseerd, maar heeft geen vaste B-stijl tussen de voor- en achterportieren, terwijl de Fiesta dat wel heeft. Door het gerestylede front is de score bij het testonderdeel voetgangersveiligheid ook iets gewijzigd: nog steeds in orde, maar met ruimte voor verbetering.

> bekijk het crashtestfilmpje van de Fiesta

Veiligheid Ford Kuga 

ford kugaDe nieuwe Ford Kuga komt in 2013 in Nederland op de markt. Hij zet op alle testonderdelen goede resultaten neer, met de maximum totaalscore van 5 sterren als gevolg. De deelscores zijn bovengemiddeld, met een uitschieter van 100% voor veiligheidssystemen. In 2014 wordt het Euro NCAP testprotocol flink verzwaard: aan dit testonderdeel wordt onder meer een beoordeling voor noodremsystemen en rijbaanassistentie toegevoegd. Deze systemen zijn naar verwachting niet standaard op de nieuwe Kuga, maar wel tegen een relatief gunstige prijs leverbaar, net als op de meeste modellen van Ford.

> bekijk het crashtestfilmpje van de Kuga

Veiligheid Hyundai Santa Fe 

hyundai santa feDe Hyundai Sante Fe presteert goed in de crashtest en komt daardoor in aanmerking voor de volle 5 sterren. Op alle punten is de Santa Fe vooruitgegaan ten opzichte van de in 2006 geteste vorige generatie. Hyundai kan nog voor verbetering zorgen door de stoelen en hoofsteunen aan te passen zodat ze een betere bescherming bieden tegen een whiplash. De score voor voetgangersveiligheid is met 71% evenmin perfect, maar toch bovengemiddeld. Optioneel is de auto te voorzien van rijbaanassistentie, maar een noodremsysteem (AEB) is helaas niet leverbaar.

> bekijk het crashtestfilmpje van de Santa Fe

Veiligheid Mercedes A-klasse 

mercedes a-klasseMercedes gooit het roer flink om bij de Mercedes A-klasse: van een wat saai MPV-achtig model naar een sportief ogende hatchback. Het vorige model – getest in 2005 – scoorde prima in de crashtest. Om met de sindsdien flink verzwaarde test nog steeds mee te komen moest Mercedes ook op dit gebied aan de slag. En met succes: hij scoort 5 sterren. De A-klasse is standaard uitgerust met Collision Prevention Assist. Dit systeem waarschuwt bij een dreigende aanrijding en optimaliseert het remmen als de bestuurder hierop reageert. Het remt niet zelfstandig en is dus geen volwaardig noodremsysteem (AEB).

> bekijk het crashtestfilmpje van de A-klasse

Veiligheid Mitsubishi Outlander 

crashtest mitsubishi outlanderDe nieuwe Mitsubishi Outlander zet een goede 5-sterrenscore neer en scoort op veel punten een stuk beter dan het vorige model, dat in het Nederlandse Born werd geproduceerd. Bij de frontale botsing zijn nu de meeste lichaamsdelen goed beschermd. Bij de botsing van opzij met een paal is er nog wel ruimte voor verbetering. Mitsubishi levert nu ook een noodremsysteem (AEB), maar wel alleen op de duurste uitvoering.

> bekijk het crashtestfilmpje van de Outlander

Veiligheid Opel Mokka 

opel mokkaDe Opel Mokka zet zeer hoge deelscores neer voor inzittendenbescherming. Zowel volwassenen als kinderen hebben een kleinere kans op letsel bij een aanrijding dan bij de meeste auto's in zijn klasse. Op het testonderdeel veiligheidssystemen scoort de auto 100% met een goed werkende Elektronische Stabiliteits Controle, gordelverklikkers voor en achter en instelbare snelheidswaarschuwingen. De laagste deelscore is voor voetgangersveiligheid. Deze kan beter, maar al met al is de auto goed voor een ruime 5 sterren als totaalscore.

> bekijk het crashtestfilmpje van de Mokka

Veiligheid Range Rover 

range roverEen SUV wordt vaak als veilig beschouwd. Maar zoals de Jeep Compass  bewees, is dat niet altijd het geval. De Range Rover komt wél goed uit de test, gezien de 5-sterrenscore als totaal, maar hij laat hier en daar een steekje vallen. Zo is bij de zware botsing van opzij met een paal en bij de whiplashtest de letselkans aan respectievelijk borstkas en nek relatief groot. Bij een auto met vanafprijs van boven de ton verwacht je bovendien dat hij ook van alle mogelijke moderne veiligheidssystemen is voorzien. Maar een noodremsysteem (AEB), rijbaan- en dodehoekassistentie zijn niet eens als optie leverbaar.

> bekijk het crashtestfilmpje van de Range Rover

Veiligheid Seat Leon 

seat leonDe Seat Leon is het net iets goedkopere broertje van de Volkswagen Golf. Beide scoren 5 sterren maar verassend genoeg doet de Leon het op alle onderliggende onderdelen iets beter. Zo zet de Leon een nieuwe recordscore neer voor de bescherming van kinderen op de achterbank. Ook de anders vormgegeven voorkant zorgt voor een hogere voetgangersveiligheidscore. In totaal komt de auto in aanmerking voor het maximum van 5 sterren. Niet meegewogen in deze score, maar wel onderdeel van de standaarduitrusting en beloond met een Advanced Reward is Multi Collision Brake. Dit nieuwe systeem remt de auto af na een aanrijding, zodat de kans op een tweede impact wordt verkleind.

> bekijk het crashtestfilmpje van de Leon

Veiligheid Seat Toledo 

De Seat Toledo is grotendeels gelijk aan de Skoda Rapid. Na onderzoek van Euro NCAP is gebleken dat zowel de structuur als interieurdelen gelijk zijn en de standaarduitrusting voor veiligheidsonderdelen gelijk is. De Toledo krijgt dan ook dezelfde score toegewezen als de Skoda Rapid.  

Veiligheid Skoda Rapid 

skoda rapidDe Rapid is een nieuw model van Skoda, dat tussen de Fabia en Octavia past. Of dit model een succes wordt moet nog blijken, maar de veiligheidsscore zal hierbij niet in de weg staan. Op alle deeltesten staat het model zijn mannetje. Wel zijn er een paar aandachtspunten. De bescherming tegen een whiplash zou beter moeten en zoals helaas bij wel meer modellen ontbreken gordelverklikkers voor de achterbank en een instelbare snelheidsbegrenzer. Het model is eind 2012 verkrijgbaar. Op Slovaakse prijslijsten ontbreekt vooralsnog het noodremsysteem City Brake, dat op de kleinere Citigo wel geleverd wordt.

> bekijk het crashtestfilmpje van de Rapid

Veiligheid Subaru Forester 

subaru foresterHet is voor het eerst dat een Subaru Forester aan een crashtest wordt onderworpen door Euro NCAP. Deze vierde generatie Forester scoort hoog met een deelscore van 91% voor de bescherming van kinderen op de achterbank. Ook op de andere testaspecten scoort de Forester goed, met de maximumscore van 5 sterren tot gevolg. Ruimte voor verbetering zit er bij de botsing met paal van opzij. Hier beschermt de auto slechts matig. Subaru levert tot op heden nog geen noodremsysteem (AEB) mee op haar modellen, ook niet als optie. Of de nieuwe Forester hiermee kan worden uitgerust blijft nog even afwachten: de auto komt in 2013 naar Nederland.

> bekijk het crashtestfilmpje van de Forester

Veiligheid Volkswagen Golf 

vw golfOndanks een gewichtsbesparing van 23 kg aan de staalconstructie van de auto is de zevende generatie Volkswagen Golf ongeveer even veilig als zijn voorganger. De Golf is goed voor een ruime 5-sterrenscore. Toch blijft hij iets achter bij de Seat Leon, zijn eveneens geteste broertje waarmee hij veel techniek deelt. Zo is de letselkans bij de zware paaltest in de Golf iets groter. Net als de Seat Leon heeft de Golf ook standaard Multi Collision Brake aan boord, waarvoor Euro NCAP een Advanced Reward toekent. Dit nieuwe systeem remt de auto af na een aanrijding, zodat de kans op een tweede impact wordt verkleind.

> bekijk het crashtestfilmpje van de Golf

Veiligheid Volvo V60 Plug-in hybrid 

volvo v60 plug-in hybridDe Volvo V60 heeft in (niet-hybride) 2.0 diesel uitvoering de Euro NCAP botsproef al met succes doorlopen. De 350 kg zwaardere plug-in hybride zet vergelijkbaar goede scores neer. De constructie van de auto blijkt het extra gewicht zonder problemen aan te kunnen, met een mooie 5-sterrenscore tot gevolg. Volvo voorziet de V60 hybrid van krachtiger remmen en in geval van een aanrijding moet de schade aan de accu’s beperkt blijven doordat ze niet in de kreukelzones maar in het goed beschermde passagierscompartiment zijn geplaatst. De V60 plug-in hybrid is beperkt leverbaar en op het moment van het publiceren van deze testresultaten zelfs even helemaal niet. In de tweede helft van 2013 komen er waarschijnlijk weer modellen beschikbaar.

> bekijk het crashtestfilmpje van de V60 Plug-in Hybrid

 Bekijk ook: