icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Ontdek de Gezondgids |

Word abonnee en kies je korting / cadeau.

Gezondgids 45x45

Crashtests november 2013

Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  21 maart 2014


In oktober 2013 zijn 11 auto's getest op botsveiligheid door Euro NCAP, de botsproeforganisatie waarin de Consumentenbond partner is.

Highlights

  • De BMW i3, Ford EcoSport, Ford Tourneo Connect, Infiniti Q50, Maserati Ghibli, Mazda 3, Mercedes-Benz Citan Kombi (hertest), Mitsubishi Outlander PHEV, Nissan Note, Peugeot 308 en Volkswagen Transporter T5 zijn onderworpen aan meerdere crash- en veiligheidstests.
  • De BMW i3, Ford EcoSport, Mercedes-Benz Citan Kombi, Nissan Note en Volkswagen Transporter T5 scoren 4 sterren, de andere auto's 5 sterren.
  • Helaas valt de innovatieve (elektrische) BMW i3 enigszins tegen. De ongebruikelijke lichtgewicht veiligheidskooi doet zijn werk naar behoren, des te teleurstellender dat de auto niet de maximale 5 sterren scoort.
  • De exotische Maserati Ghibli scoort maximaal, maar zou bij een hertest in 2014 flink terugvallen, omdat de dan beoordeelde veiligheidssystemen niet op deze auto leverbaar zijn.
  • Eerder dit jaar scoorde de Mercedes-Benz Citan Kombi slechts 3 sterren. Na aanpassingen komt de auto nu op 4 sterren.
  • Een primeur voor de Mitsubishi Outlander PHEV: het is de eerste door Euro NCAP geteste auto voorzien van 'i-Size ready'-zitplaatsen (i-Size is een norm voor een nieuwe generatie isofix-autostoeltjes die in juli 2013 van kracht is gegaan).
  • Bekijk ook de kinderzitjescheck voor resultaten van de 11 geteste auto's.
Merk & type
logo2_crashtest_volwassen_inzittenden logo2_crashtest_kinderen_oordeel logo_crashtest_voetgangers_oordeel logo_crashtest_veiligheidssystemen_oordeel Testresultaat
Ford Tourneo Connect 94% 85% 62% 70% Euro NCAP 2013 score: 5 sterren
Infiniti Q50 86% 85% 67% 81% Euro NCAP 2013 score: 5 sterren
Maserati Ghibli 95% 79% 74% 81% Euro NCAP 2013 score: 5 sterren
Mazda 3 93% 86% 65% 81% Euro NCAP 2013 score: 5 sterren
Mitsubishi Outlander PHEV 88% 84% 64% 81% Euro NCAP 2013 score: 5 sterren
Peugeot 308 92% 79% 64% 81% Euro NCAP 2013 score: 5 sterren
BMW i3 86% 81% 57% 55% Euro NCAP 2013 score: 4 sterren
Ford EcoSport 93% 77% 58% 55% Euro NCAP 2013 score: 4 sterren
Mercedes-Benz Citan Kombi (hertest) 79% 81% 56% 70% Euro NCAP 2013 score: 4 sterren
Nissan Note 86% 79% 58% 70% Euro NCAP 2013 score: 4 sterren
Volkswagen Transporter T5 79% 74% 32% 57% Euro NCAP 2013 score: 4 sterren

Veiligheid BMW i3

crashtest 201311 bmw i3De BMW i3 heeft een veiligheidskooi van met koolstofvezel versterkte kunststof (carbon). Lichter dan het gebruikelijke staal en met een groot veiligheidspotentieel, zoals de Formule 1-raceauto's aantonen. Toch komt de i3 hiermee niet zo goed uit de verf als bijvoorbeeld andere BMW's met een traditionele constructie. De score bij de frontale botsing is prima, maar bij de botsing van opzij loop je kans op verwondingen aan de borstkas.

De kooistructie is echter niet het punt waarop de i3 de 5 sterren misloopt. Oorzaak hiervan zijn de te lage scores voor voetgangersbescherming en veiligheidssystemen. Vooral dat laatste is op zo'n innovatieve auto toch wel een kleine misser.

Veiligheid Ford EcoSport

crashtest 201311 ford ecosportInzittenden van dit nieuwe type Ford zijn bij zowel een frontale botsing als een botsing van opzij goed beschermd. Ook beschermen de stoelen en hoofdsteunen goed tegen een whiplash. Toch komt de EcoSport niet in aanmerking voor 5 sterren. Onder meer doordat voetgangers minder dan gemiddeld worden beschermd bij een aanrijding. Ook loopt de Ford punten mis door ontbreken van gordelverklikkers achterin en een (instelbare) snelheidsbegrenzer.

Tot slot zijn veel actieve veiligheidssystemen - zoals een noodremsysteem (AEB) -  helaas (nog) niet op de prijslijst te vinden, terwijl Ford dergelijke systemen wel aanbiedt op veel andere modellen.

Veiligheid Ford Tourneo Connect

crashtest_201311 ford tourneo connectDe Tourneo Connect lijkt een mpv (multi purpose vehicle) op basis van een busje. Toch deelt hij technisch gezien veel met bijvoorbeeld de Ford C-Max. Ook de veiligheid ligt op personenautoniveau. Sterker nog, de Tourneo Connect doet het beter dan gemiddeld. Qua inzittendenveiligheid kent de auto eigenlijk geen echt zwakke punten. Alleen de bescherming van voetgangers zou wat beter kunnen. Al met al komt hij ruimschoots in aanmerking voor de maximale 5 sterren.

Net zoals op bijna alle modellen van Ford zijn er veel elektronische veiligheidssystemen leverbaar. Van vermoeidheidsdetectie tot rijbaanassistentie tot een automatisch noodremsysteem.

Veiligheid Infiniti Q50

crashtest 201311 infiniti q50Een Infiniti - het luxemerk van Nissan - is een zeldzame verschijning op de Nederlandse wegen. Dat heeft in ieder geval niet met de veiligheid te maken, want die was bij de vorige geteste Infiniti in orde en zo ook bij deze grote middenklasser: 5 serren. Al zou de bescherming van de borstkas bij de test van opzij met een paal nog iets beter kunnen. Infiniti onderzoekt deze resultaten momenteel en wil de auto laten hertesten zodra dit punt verbeterd is.

Optioneel is de Q50 te voorzien van een hele rits aan elektronische veiligheidssystemen die waarschuwen en/of ingrijpen bij een dreigende aanrijding. Zo levert Infiniti bijvoorbeeld een noodremsysteem, dodehoek- en rijbaanassistentie en adaptieve cruise control, die snelheid en afstand constant houdt.

Veiligheid Maserati Ghibli

crashtest 201311 maserati ghibliNiet vaak worden er zulke exotische modellen als de Maserati Ghibli door Euro NCAP getest. De Ghibli mag dan wel een instapmodel zijn, hij kost minimaal €80.000 en voor dat geld verwacht je een veilige auto. Gelukkig is dat ook zo: op de meeste testaspecten doet de Maserati het gewoon goed en daarom scoort hij de maximale 5 sterren. Grootste kritiekpunt is de matige bescherming die de stoelen en hoofdsteunen bieden tegen een whiplash.

Verder valt het tegen dat de Ghibli op bijna alle mogelijke manieren te personaliseren is, maar niet op veiligheidsgebied. Nieuwe actieve veiligheidssystemen die helpen een botsing te voorkomen - zoals een automatisch noodremsysteem, dodehoek- of rijbaanassistentie - zijn niet te kiezen.

Veiligheid Mazda 3

crashtest 201311 mazda 3De nieuwe Mazda 3 scoort de maximale 5 sterren. Zowel volwassenen als kinderen in een zitje achterin worden goed beschermd. Punt voor verbetering is de kans op verwondingen bij een botsing van opzij met een paal. Wat betreft veiligheidssystemen stelt Mazda wederom niet teleur.

De 3 is standaard voorzien van een automatisch noodremsysteem, dat tot 30 km/h ingrijpt bij een dreigende aanrijding. Dodehoek-assistentie is ook standaard, behalve op het instapmodel met benzinemotor. 

Veiligheid Mercedes-Benz Citan Kombi (hertest)

crashtest 201311 mercedes-benz citan kombiIn april 2013 scoorde de Citan Kombi 3 sterren. Mercedes kondigde meteen aan dat er aan verbeteringen werd gewerkt. Met succes zo blijkt: nu komt de Citan in aanmerking voor 4 sterren. De zij-airbags zijn aangepast waardoor je borstkas en je hoofd bij een botsing beter beschermd zijn. Daarnaast kunnen nu alle kinderzitjes waarvoor de auto is ontworpen probleemloos worden geïnstalleerd.

Een gordelverklikker is in de verbeterde Citan ook beschikbaar op de passagiersstoel en de instelbare snelheidsbegrenzer voldoet aan de gestelde eisen. De voetgangersbescherming blijft helaas op een matig niveau. De veranderingen zijn doorgevoerd vanaf VIN (chassisnummer): WDF4157031U129453.

Veiligheid Mitsubishi Outlander PHEV

crashtest 201311 mitsubishi outlander phevIn 2012 is de Outlander al getest met dieselmotor. Die scoorde 5 sterren en dat doet deze milieu- en bijtellingsvriendelijke plugin-hybride variant ook. Grootste struikelblok blijft de botsing van opzij: daarbij laat bescherming van de borstkas te wensen over.

De PHEV-variant van de Outlander is de eerste door Euro NCAP geteste auto voorzien van 'i-Size ready'-zitplaatsen. i-Size is een norm voor een nieuwe generatie isofix-autostoeltjes die in juli 2013 van kracht is geworden. Ieder i-Size-zitje past op een 'i-Size ready'-plaats in de auto. Opzoeken of een (isofix)zitje wel past - in de handleiding ervan of in die van de auto - is niet meer nodig.

Veiligheid Nissan Note

crashtest 201311 nissan noteDe Nissan Note blijft helaas net steken op 4 sterren. De auto laat het liggen bij de voetgangersveiligheid. Bij de inzittendenveiligheid is het ook niet rozengeur en maneschijn. In de frontale botsing worden je benen maar matig beschermd doordat ze tegen het  stuur en middenconsole komen. Door de montage van betere stoelen en hoofdsteunen zou de kans op een whiplash omlaag kunnen worden gebracht. Maar al met al is de auto toch flink veiliger dan het voorgaande model dat bijvoorbeeld nog niet standaard over zijairbags voor het hoofd beschikte.

Met het optionele 'Nissan Safety Shield' maak je de Note nog iets veiliger. Deze optie bestaat uit een combinatie van dodehoek- en rijbaanassistentie. Helaas is het systeem niet op iedere uitvoering leverbaar.

Veiligheid Peugeot 308

crashtest 201311 peugeot 308De vorige 308 scoorde ook 5 sterren. Ieder jaar scherpt Euro NCAP het testprotocol aan, dus heeft Peugeot toch flinke verbeteringen moeten doorgvoeren om weer de maximale score te halen. Zo is de bescherming in de lastige botsing van opzij verbeterd, al is de kans op verwondingen aan de borstkas nog steeds groter dan gemiddeld. De stoelen en hoofsteunen beschermen veel beter tegen een whiplash dan in de vorige generatie 308.

Peugeot biedt optioneel actieve cruise control aan, dat de afstand tot de voorligger constant kan houdem, inclusief automatisch noodremsysteem (AEB). Het noodremsysteem kan helaas de snelheid maar met maximaal 20 km/h vertragen op het moment dat een botsing niet meer te voorkomen is. Bij andere merken is de maximale vertraging vaak groter zodat vaker een botsing vemeden kan worden. Ook is dodehoek-assistentie leverbaar.

De extra veiligheidsvoorzieningen zijn acceptabel geprijsd, maar niet op iedere uitvoering leverbaar.

Veiligheid Volkswagen Transporter T5

crashtest 201311 vw t5De Transporter - hij is meegetest omdat hij soms door grote gezinnen wordt gebruikt - is getest volgens een iets mildere protocol voor zware voertuigen. Hij haalt daarmee 4 sterren. Niet slecht, maar op een flink aantal punten toch minder dan de gemiddelde nieuwe personenauto. Zo is bij de frontale botsing en botsing van opzij met een paal de borstkas ondermaats beschermd. Ook is er kans op verwondingen aan de benen in de frontale botsing.

Hoewel de auto getest is met zijairbags voor zowel borstkas als hoofd, zijn deze in Nederland optioneel (500 euro meerprijs). Zonder zou de auto waarschijnlijk geen 4 sterren scoren. De bescherming van voetgangers is ook onder de maat.

Tot slot is het jammer dat de meeste elektronische veiligheidssystemen die Volkswagen op personenauto's levert, niet te bestellen zijn. Uitzondering daarop is dodehoekassistentie.
Wat veiligheid betreft lijken busjes bij de meeste merken nog steeds een stapje achter te lopen.

Bekijk ook: