icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Schrijf je nu in

Energiecollectief icon

Nieuwste crashtests

In september zijn 3 auto's onderworpen aan de strenge (bots)veiligheidstests van Euro NCAP. Goede tot zeer goede resultaten, maar de manier waarop verschilt.
Ronald Kamp (Elektronica)
Ronald Kamp (Elektronica)

Expert Elektronica

Gepubliceerd op:  5 november 2014


Highlights

  • De Citroën C4 Cactus, Mercedes-Benz V-klasse en Nissan X-Trail hebben de veiligheidstests van Euro NCAP ondergaan. De C4 cactus haalt 4 sterren, de andere 2 halen de maximale vijfsterrenscore. Wel is de V-klasse getest volgens het iets mildere botsprotocol voor (personen)busjes.
  • De Citroën C4 Cactus heeft een primeur. De passagiersairbag bevindt zich niet in het dashboard, maar in het dak. In de botstests lijken verschillen met de normale positie niet of nauwelijks merkbaar.
  • De grootste verschillen zitten bij de actieve veiligheidssystemen, zoals een automatisch noodremsysteem (AEB). Bij de Citroën zijn deze niet leverbaar. De Mercedes V-klasse is het eerste (personen)busje dat met dergelijke systemen uit te rusten is.
Merk & type
logo2_crashtest_volwassen_inzittenden logo2_crashtest_kinderen_oordeel logo_crashtest_voetgangers_oordeel logo_crashtest_veiligheidssystemen_oordeel Testresultaat
Citroën C4 Cactus 82% 79% 80% 56% Euro NCAP score 4 sterren 2014
Mercedes-Benz V-klasse 93% 87%  67%  85%  Euro NCAP score 5 sterren 2014
Nissan X-Trail 86%  83% 75%  75%  Euro NCAP score 5 sterren 2014

Citroën C4 Cactus

crashtest 2014 citroen c4 cactusDoor zijn aparte uiterlijk weer typisch Citroën, maar ook op veiligheidsgebied heeft de C4 Cactus een eigenaardigheidje. De passagiersairbag zit omwille van het design en praktische dashboardkastje niet in het dashboard, maar in het dak. Zonder merkbaar negatieve gevolgen voor de veiligheid, zo blijkt uit de tests. Een pluspunt bij de inzittendenbescherming zijn de stoelen, die de kans op een whiplash bij een aanrijding van achteren goed verkleinen. Negatief is de relatief hoge letselkans aan de borstkas bij een botsing van opzij met een paal.

Ondanks zijn stekelige naam is de auto vrij veilig bij (ongewenste) aanraking van buitenaf: de bescherming van voetgangers is goed voor elkaar. De bumper en motorkap houden de letselkans relatief gering. Daarmee zet hij een van de hoogste scores neer voor voetgangersbescherming, zonder gebruik te maken van extra techniek (voetgangersairbag of motorkap die iets omhoog komt om voetganger op te vangen). De voornaamste reden waarom de Cactus blijft steken op een totaal van 4 sterren is het gebrek aan actieve veiligheidssystemen, zoals een automatisch automatisch noodremsysteem (AEB).

Mercedes-Benz V-klasse

crashtest 2014 - mercedes-benz v-klasseDe V-klasse is langs de lat van het botsprotocol voor busjes gelegd. Dat is iets soepeler dan dat voor normale personenauto's; zo worden actieve veiligheidssystemen - behalve het verplichte ESC (stabiliteitscontrole) - niet meegewogen. Daardoor is het makkelijker om 5 sterren te scoren en die haalt hij dan ook ruimschoots.

Dat neemt niet weg dat de V-klasse een van de beter scorende personenbusjes is. Hij is zelfs vergelijkbaar veilig met hoog scorende normale personenauto's. Het grootste kritiekpunt is de botsing van opzij met een paal. Hier kan de bescherming van de borstkas beter. Een primeur bij de (personen)busjes: is zijn veel actieve veiligheidssystemen leverbaar zijn en vermoeidheidsdetectie is zelfs standaard.

Nissan X-Trail

crashtest 2014 nissan x-trailDe X-Trail is de grote broer van de Qashqai, die eerder dit jaar al 5 sterren scoorde. Niet verrassend dat de X-Trail het vergelijkbaar goed doet. De bescherming tegen een whiplash op de achterbank kan beter, maar andere echt zwakke punten heeft hij niet. Volwassenen inzittenden, kinderen in autostoeltjes en voetgangers; ze komen er allemaal relatief goed vanaf bij ongevalssituaties met Nissans grote SUV.

Verder scoort de auto met actieve veiligheidssystemen die op veel uitvoeringen standaard zijn. Het automatisch noodremsysteem (AEB interurban) wist op nog iets hogere snelheden botsingen te voorkomen dan bij de Qashqai, zo bleek uit de tests. Wel jammer AEB city niet gewoon op alle uitvoeringen standaard is, zoals bij Volvo's en de meeste Mercedessen. Ondanks dat is deze Nissan gewoon een van de veiligere auto's in zijn klasse.

Bekijk ook: