icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Crashtests oktober 2011

Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  21 maart 2014


Dit is de vierde groep auto's die volgens de begin 2011 opnieuw iets verscherpte testcyclus is beoordeeld.

Wil je alle informatie over de testmethode?

Highlights

  • Euro NCAP testte de nieuwe BMW 1-serie, Opel Zafira, Toyota Yaris en de sportieve driedeursvariant van de Opel Astra, de GTC.  Buitenbeentjes zijn de ruim twee ton zware Ford Ranger pickup, en de vrijwel even zware Mercedes-Benz M-klasse. De Audi Q3 en de Koreaanse Chevrolet Captiva, beide niet al te grote SUV's, completeren de groep.
  • Opvallende verschijningen zijn de Lancia's Voyager en Thema, en de Fiat Freemont. Het zijn de Europese varianten van de Amerikaanse Chryslers Voyager en 300C, en de Dodge Journey.  Fiat/Lancia is eigenaar van de Chrysler groep en kon op deze manier makkelijk het leveringsprogramma uitbreiden. De Fiat Freemont komt vooralsnog niet naar Nederland.
  • Alle auto's haalden vijf sterren, op de Lancia Voyager na. De Voyager overtreft daarmee wel ruimschoots alle eerder geteste Voyagers van vorige generaties. De overige auto's beschermen hun inzittenden (nog) beter.
  • De Ford Ranger is de eerste pickup die 5 sterren haalt. Vooral zijn score van liefst 81% op voetgangersveiligheid is opmerkelijk: het is op dit vlak zelfs de best presterende pickup tot nu toe.
  • De voetgangersveiligheid kan in veel gevallen veel beter. Slechts vier van de nu geteste auto's zouden in de aangescherpte test van 2012 ook vijf sterren halen. Dit geldt voor de Ford Ranger, de BMW 1-serie (die op dit punt enorm verbeterd is ten opzichte van zijn voorganger), de Toyota Yaris en de Mercedes-Benz M-klasse.
  • De Mercedes-Benz, beide Lancia's en de Fiat hebben een actieve motorkap. Sensoren in de bumper signaleren wanneer een voetganger wordt aangereden, waarna de motorkap omhoog knalt. Zo ontstaat meer ruimte tussen de relatief zachte motorkap en de harde delen daaronder. Zo kan het hoofd van het slachtoffer beter worden opgevangen.
  • Alle auto's hebben ESC, maar laten punten liggen op een van de andere veiligheidssystemen die worden beoordeeld. Alleen de Mercedes-Benz heeft een instelbare snelheidsbegrenzer, bij BMW en Opel is dat een optie. Alle auto's hebben gordelherinnering op de voorstoelen, maar alleen de Audi, BMW, Mercedes-Benz, Opel Zafira en Toyota ook achterin.
  • Zes van de twaalf nu geteste autostoelen bieden goede bescherming tegen whiplash. De BMW, Chevrolet, Ford, beide Lancia's en de Toyota blijven hangen op een redelijk oordeel.
Merk & type
(herberekende auto)
Veiligheid inzittenden Veiligheid kinderen Voetgangersveiligheid Veiligheidssystemen Testresultaat
 Audi Q3 94% 85% 52% 86%  
 BMW 1-serie 91% 83% 63% 86%  
 Chevrolet Captiva 88% 82% 48% 71%  
 Fiat Freemont 83% 82% 50% 71%  
 Ford Ranger 96% 86% 81% 71%  
 Hyundai Veloster 96% 89% 49% 71%  
 Lancia Thema 83% 77% 59% 71%  
 Mercedes-Benz M-klasse 96% 75% 60% 86%  
 Opel Astra GTC 91% 79% 50% 71%  
 Opel Zafira Tourer 94% 83% 53% 86%  
 Toyota Yaris 89% 81% 60% 86%  
 Lancia Voyager 79% 67% 47% 71%  

Veiligheid Audi Q3 

Audi's nieuwe kleine SUV beschermt zijn voorinzittenden goed in de frontale botsing en botsingen van opzij en van achteren. Ook kinderen in de zitjes achterin zijn goed beschermd. Opvallend is dat een schakelaar om de passagiersairbag uit te schakelen alleen als optie verkrijgbaar is. Deze schakelaar is nodig wanneer een achterwaarts gericht kinderzitje wordt geplaatst. Een instelbare snelheidsbegrenzer is niet leverbaar. De score voor voetgangersvriendelijkheid is de hoogste voor Audi ooit, maar op dit vlak is nog veel verbetering mogelijk.

> bekijk het crashtestfilmpje van de Q3

Veiligheid BMW 1-serie 

De borstkas van de bestuurder heeft het zwaar te verduren in de paaltest, en de bescherming tegen whiplash kan ook wat beter. Maar verder zijn de inzittenden voorin en de kinderen achterin goed beschermd in de vernieuwde BMW 1-serie. En voor voetgangers is hij een stuk vergevingsgezinder dan zijn keiharde voorganger, en zou daardoor ook in 2012 vijf sterren halen. De auto heeft gordelherinnering voor- en achterin en is voorzien van ESC. Een instelbare snelheidsbegrenzer is alleen als optie leverbaar.

> bekijk het crashtestfilmpje van de 1-serie

 

Veiligheid Chevrolet Captiva 

Ten opzichte van zijn voorganger laat de Captiva wat betere scores zien en komt hij uit op vijf sterren. Ruimte voor verbetering zien we in de bescherming tegen whiplash, de belasting van de borstkas van de bestuurder in de paaltest en vooral in bescherming van voetgangers. Aan elektronische veiligheidssystemen heeft de auto ESC en gordelherinnering voorin aan boord.

> bekijk het crashtestfilmpje van de Captiva

Veiligheid Fiat Freemont 

Fiat plakte - kort door de bocht - zijn merk op de Dodge Journey en bracht hem als Fiat Freemont op de Europese markt. De bescherming van de voorinzittenden is maar net vijfsterrenwaardig. De letselkans voor de bovenbenen van de bestuurder is groter dan we de laatste jaren gewend zijn en in de paaltest is de kans op ernstig borstletsel aanzienlijk. Gelukkig doen de actieve hoofdsteunen goed werk in de whiplashtest. Ondanks de geavanceerde actieve motorkap kan de voetgangersvriendelijkheid niet overtuigen.

> bekijk het crashtestfilmpje van de Freemont

Veiligheid Ford Ranger 

De meest spectaculaire verbetering ten opzichte van een vorig model komt voor rekening van de Ford Ranger. Die voorganger bezweek volledig in de frontale botsing, de nieuwe versie komt daar met mooie waarden uit tevoorschijn. Met vijf sterren is hij de hoogst scorende pick-up tot nu toe. Opmerkelijk is ook de hoge score voor voetgangersvriendelijkheid van deze 'mastodont', die ook in 2012 een vijfsterrenscore tot gevolg zou hebben.

> bekijk het crashtestfilmpje van de Ranger

Veiligheid Hyundai Veloster 

Hyundai werkt verder aan een reputatie steeds veiliger auto's te bouwen. De Veloster laat nauwelijks punten liggen in de botsproeven. Wat te wensen over laat is een instelbare snelheidsbegrenzer en voor onfortuinlijke voetgangers een zachtere motorkap.

> bekijk het crashtestfilmpje van de Veloster

Veiligheid Lancia Thema 

De Chrysler 300C gaat voortaan als Lancia Thema door het leven, en zit wat betreft veiligheid op vijfsterrenniveau. Daarbij kan worden aangetekend dat de bestuurdersairbag aan de grens van zijn kunnen zit in de frontale botsing. Ook de bescherming in de paaltest en tegen whiplash kan - ondanks reactieve hoofdsteunen - beter. De actieve motorkap maakt een zachte landing mogelijk wanneer een voetganger wordt aangereden. Het effect wordt deels teniet gedaan door de harde rand van de motorkap die op heuphoogte erg agressief is, waardoor de 2012 grens voor vijf sterren net niet gehaald wordt.

> bekijk het crashtestfilmpje van de Thema

Veiligheid Mercedes-Benz M-klasse 

De M-klasse van Mercedes-Benz was al goed voor zijn inzittenden wat betreft botsveiligheid. Deze nieuwe versie voegt daar een voor voetgangers veel vergevingsgezinder front aan toe, net genoeg om ook in 2012 voor vijf sterren in aanmerking te komen. De actieve motorkap helpt daarbij, een zachtere rand aan de voorzijde van de motorkap zou een nog hogere score tot gevolg hebben. De airbag wordt alleen uitgeschakeld wanneer op de passagiersstoel voorin een door de autofabrikant ontwikkeld kinderzitje staat. De M-klasse is voorzien van een instelbare snelheidsbegrenzer, maar die voldoet niet aan de eisen die Euro NCAP daaraan stelt.

> bekijk het crashtestfilmpje van de M-klasse

Veiligheid Opel Astra GTC 

Ook de sportieve driedeursvariant van de Opel Astra, de GTC, 'doet' vijf sterren. Waar de meeste auto's in de botsingen van opzij de meeste moeite hebben met de paaltest, blijft de Astra GTC ook in de 'auto-van-opzij-test' een tikkeltje achter. De kans op letsel bij de test voor voetgangersveiligheid wordt bij deze Opel voor een groot deel bepaalt door de positie waar de voetganger de motorkap raakt. Harde en zachte zones wisselen elkaar af: de score komt dan ook op 50% uit. Een instelbare snelheidsbegrenzer is alleen als optie leverbaar.

> bekijk het crashtestfilmpje van de Opel Astra GTC

Veiligheid Opel Zafira Tourer 

Behalve dat voetgangers er in een aanrijding waarschijnlijk bekaaid afkomen is er op de nieuwe Opel Zafira weinig aan te merken. De paaltest zou nog wat beter kunnen, maar daarmee is het meeste wel gezegd. Gordelherinnering is er ook voor de passagiers op de tweede zitrij. Een instelbare snelheidsbegrenzer is alleen als optie leverbaar.

> bekijk het crashtestfilmpje van de Zafira Tourer

Veiligheid Toyota Yaris 

Net als vele eerdere Toyota's zet de Yaris een degelijke vijf sterren neer. Een smetje is de niet optimaal functionerende hoofdairbag in de paaltest. De voorzijde van de auto is net vergevingsgezind genoeg om ook in 2012 voor vijf sterren in aanmerking te kunnen komen. Goed nieuws is dat gordelherinnering er ook voor achterpassagiers is, minder goed nieuws is dat ESC op de meeste, maar niet alle varianten standaard is en dat een instelbare snelheidsbegrenzer niet leverbaar is.

> bekijk het crashtestfilmpje van de Yaris

Veiligheid Lancia Voyager

Chrysler werd Lancia, maar het bleef een Voyager. Met vier sterren is dit de beste Voyager ooit. Zowel een niet optimaal functionerend kinderzitje, als verhoogde letselkansen in de frontale botsing staan een hogere score in de weg. De voorstoelen met actieve hoofdsteunen bleken geen garantie voor een goed whiplash-oordeel. Ondanks de actieve motorkap kan de Voyager niet overtuigen op het punt van voetgangersveiligheid.

> bekijk het crashtestfilmpje van de Voyager

Bekijk ook: