icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Schrijf je nu in

Energiecollectief icon

Crashtests oktober 2013

Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  21 maart 2014


In oktober 2013 zijn 4 auto's getest op botsveiligheid door Euro NCAP, de botsproeforganisatie waarin de Consumentenbond partner is.

Highlights

  • De Jeep Cherokee, Mercedes-Benz CLA-klasse, Peugeot 2008 en Suzuki SX4 S-Cross zijn onderworpen aan meerdere crash- en veiligheidstests.
  • Alle auto's scoren de maximale 5 sterren. Verbeterpunten zijn vaak de bescherming bij de botsing van opzij met een paal en bescherming tegen een whiplash.
  • Bij actieve veiligheid, het voorkomen van een aanrijding, steekt alleen Mercedes-Benz er positief bovenuit.
  • Bekijk ook de kinderzitjescheck voor resultaten van de 4 geteste auto's.
Merk & type
logo2_crashtest_volwassen_inzittenden logo2_crashtest_kinderen_oordeel logo_crashtest_voetgangers_oordeel logo_crashtest_veiligheidssystemen_oordeel Testresultaat
Jeep Cherokee 92% 79% 67% 74% Euro NCAP 2013 score: 5 sterren
Mercedes-Benz CLA 91% 75% 74% 81% Euro NCAP 2013 score: 5 sterren
Peugeot 2008 88% 77% 72% 70% Euro NCAP 2013 score: 5 sterren
Suzuki SX4 S-Cross 92% 80% 72% 81% Euro NCAP 2013 score: 5 sterren

Veiligheid Jeep Cherokee 

crashtest 2013 jeep cherokeeDe Cherokee scoort de maximale 5 sterren voor botsveiligheid. De auto beschermt goed bij aanrijdingen van voren en opzij. Bij een botsing van achteren is er echter nog ruimte voor verbetering. De stoelen en hoofdsteunen bieden dan maar weinig bescherming tegen een whiplash. Ook voetgangers kunnen het beter treffen bij een aanrijding. De passagiersairbag kan niet worden uitgeschakeld, dus achteruitkijkende kinderzitjes kunnen niet voorin worden gebruikt.

De Cherokee wordt pas in 2014 bij de Nederlandse dealers verwacht. De hier beschikbare (optionele) elektronische veiligheidssystemen zijn nog niet bekend. Gezien het ontbreken ervan in de Amerikaanse brochures, zullen zaken als een noodremsysteem of dodehoekassistentie waarschijnlijk hier ook niet leverbaar zijn. 

Veiligheid Mercedes-Benz CLA-klasse 

crashtest 2013 mercedes-benz claDe Mercedes-Benz CLA is gebaseerd op de A-klasse. Hij deelt de vijfsterrenscore met zijn familielid; toch zijn er wat kleine verschillen. Zo heeft de CLA iets meer moeite met de wellicht zwaarste test, de botsing met een paal van opzij. Hierbij is de bescherming van de borstkas maar net in orde. In de frontale botsing en bij het verkleinen van de kans op een whiplash scoort hij wel goed.

Standaard beschikt de CLA over Collision Prevention Assist, dat waarschuwt voor een dreigende aanrijding. Reageert de bestuurder hierop dan optimaliseert het systeem het remvermogen voor de resterende afstand tot de voorligger. Ook Attention Assist, een vorm van vermoeidheidsdetectie, is standaard. Optioneel zijn meer elektronische veiligheidssystemen verkrijgbaar.

Veiligheid Peugeot 2008

De 2008 scoort, net als de 208 waarop hij is gebaseerd, 5 sterren. Op de meeste testaspecten scoort de auto dus prima, maar doordat Peugeot dezelfde stoelen als in de 208 monteert, is de bescherming tegen een whiplash niet optimaal. Voetgangers hebben echter een iets kleinere letselkans door het andere en hogere front.

Wat betreft passieve veiligheid - de gevolgen van een botsing beperken - zit het over het algemeen wel goed met de 2008. Bij actieve veiligheid, het voorkomen van een botsing, blijft Peugeot achter. Elektronische hulpjes die bijvoorbeeld waarschuwen en/of zelf remmen bij dreigend gevaar zijn niet op de 2008 te bestellen.

Veiligheid Suzuki SX4 S-Cross

crashtest 2013 suzuki sx4De vorige generatie SX4, nog zonder toevoeging S-Cross, liet punten liggen bij de frontale botsing. Suzuki heeft hier flinke verbeteringen doorgevoerd, waardoor de auto nu voor 5 sterren in aanmerking komt. Ook op de meeste andere testaspecten doet hij het namelijk goed, waaronder de bescherming tegen een whiplash, een struikelblok voor menig andere auto.

Toch zijn er nog een paar minpunten aan te merken. De erg harde voorste rand van de motorkap zorgt voor een te grote letselkans bij aanrijdingen met voetgangers. Verder zijn er weinig extra elektronische veiligheidssystemen, zoals een noodremsysteem (AEB) leverbaar.

Bekijk ook: