icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Schrijf je nu in

Energiecollectief icon

Crashtests juni 2014

In juni ondergingen 5 auto's de de strenge botsveiligheidstests van Euro NCAP. Maar één haalde de maximumscore van 5 sterren en dat zelfs met een kanttekening.
Ronald Kamp (Elektronica)
Ronald Kamp (Elektronica)

Expert Elektronica

Gepubliceerd op:  24 juni 2014


Highlights

  • De Citroën C-Elysee/Peugeot 301, Ford Tourneo Courier, MG3, Renault Mégane en Volkswagen Golf Sportsvan hebben de veiligheidstests van Euro NCAP ondergaan. Met wisselend succes: de scores lopen uiteen 3 sterren tot de maximale 5 sterren.
  • Veiligheid staat niet overal hoog in het vaandal. Zo worden de slecht scorende Citroën C-Elysee en Peugeot 301 niet in West- en Noord-Europa geleverd. En Volkswagen kiest er voor om in veel landen de Golf Sportvan te voorzien van een automatisch noodremsysteem (AEB). In Nederland is het vreemd genoeg alleen een optie op de duurste uitvoering.
  • Bekijk details van de botstests en andere testresultaten in de autovergelijker.
  • Bekijk ook de kinderzitjescheck voor de geteste auto's.
Merk & type
logo2_crashtest_volwassen_inzittenden logo2_crashtest_kinderen_oordeel logo_crashtest_voetgangers_oordeel logo_crashtest_veiligheidssystemen_oordeel Testresultaat
Citroën C-Elysee/ Peugeot 301 71% 75% 54% 33% Euro NCAP score 3 sterren 2014
Ford Tourneo Courier 84% 84%  74%  56%  Euro NCAP score 4 sterren 2014
MG3 69%  71% 59%  38%  Euro NCAP score 3 sterren 2014
Renault Mégane 83% 78%  60% 48%  Euro NCAP score 3 sterren 2014
Volkswagen Golf Sportsvan   87% 85%  62% 73%  Euro NCAP score 5 sterren 2014

Citroën C-Elysee/Peugeot 301

crashtest 2014 juni - citroën c-elyseeDe Citroën C-Elysee en zustermodel Peugeot 301 worden niet in Nederland geleverd. Wel in bijvoorbeeld Oost-Europa en Noord-Afrika. Om de prijs van de auto laag te houden, wordt er op bepaalde vlakken ingeleverd in vergelijking met auto's die hier nu in de showroom staan. Veiligheid is er daar één van: de auto haalt maar 3 van de 5 sterren.

Op veel punten laat de hij steken vallen. In de frontale botsing bieden de meeste auto's tegenwoordig voldoende tot goede bescherming, zo niet in deze Citroën/Peugeot waar de letselkans onder meer wordt vergroot door uitstekende delen van het dashboard. In de botsing van opzij met een paal is de bescherming van de borstkas zelfs zeer zwak.Pluspuntje is de goede bescherming van de voorstoelen tegen een whiplash.

Ook op voetgangersveiligheid en veiligheidssystemen laat de auto punten liggen. Zo zijn gordelverklikkers alleen voor de bestuurder geïnstalleerd en zijn er geen veiligheid verhogende systemen als een automatisch noodremsysteem (AEB)  of rijbaanassistentie (LDW/LKW) verkrijgbaar. 

Ford Tourneo Courier

crashtest 2014 juni - ford tourneo courierDe Tourneo's zijn ruimtewagens gebaseerd op busjes (Ford Transit). Vroeger was dit geen goed teken voor de veiligheid; bij busjes stond de veiligheid op een lager plan. Dat dit nu niet meer altijd zo is, bewees Ford bijvoorbeeld al met de vijfsterrenscore voor de Ford Tourneo Connect.

De nu geteste Courier is een maatje kleiner en zet vergelijkbare goede deelscores neer in de botsproeven. Grootste kritiekpunt is hier de bescherming tegen een whiplash; de stoelen en hoofdsteunen kunnen beter op dit punt.

Waar de maximumscore van 5 sterren echter op misgelopen wordt is het gebied van actieve veiligheid. Ford heeft een hele rij aan elektronische snufjes beschikbaar die kunnen helpen ongelukken te voorkomen of te verzachten, maar biedt ze helaas niet aan op de busjes.

MG3

crashtest 2014 juni - mg3De MG3 wordt binnen Europa alleen in Groot-Brittannië geleverd. Erg rouwig hoeven we daar niet om te zijn, want de auto laat op veel testonderdelen punten liggen. Dit wordt weerspiegeld in de totaalscore van 3 sterren.

De kans op letsel bij een frontale botsing is veel groter dan gemiddeld, onder meer doordat de airbags niet konden voorkomen dat het hoofd contact maakte met stuur en dashboard. Ook de bescherming tegen een whiplash en bij botsing van opzij met een paal is slechts marginaal, met flinke kans op verwondingen aan nek respectievelijk borstkas.

Ook op het vlak van actieve veiligheid - het voorkomen van een ongeluk - heeft MG de zaken niet goed op orde. Zo is de auto niet leverbaar met instelbare snelheidsbegrenzer, automatisch noodremsysteem of rijbaanassistentie.

Renault Mégane

crashtest 2014 juni - renault méganeDeze generatie Mégane is al sinds 2008 op de markt en is sindsdien 2 maal licht opgefrist. Tijd om hem opnieuw aan de tand te voelen.

Destijds waren de botsing van opzij met een paal en whiplashtests nog geen onderdeel van de botsproeven van Euro NCAP. Deze zware tests krijgen veel auto's op de knieën en ook bij de Mégane is de bescherming van de inzittenden hier niet optimaal. De frontale botsproef gaat hem beter af, met vergelijkbare resultaten als in 2008. Maar de voorkant van de auto is niet alleen cosmetisch aangepast; voor voetgangers is hij minder bedreigend geworden.

Waar de auto wel zijn leeftijd laat zien is op het gebied van veiligheidssystemen. Renault levert geen moderne snufjes als een automatisch noodremsysteem of rijbaanassistentie . Dat kost hem een ster. Nóg een ster gaat verloren op een formaliteit: de gordelverklikker achterin  werkt met een tekstaanduiding die niet in alle Europese talen vertaald is. De totaalscore komt daardoor op 3 sterren. Als je alleen naar de Nederlandse situatie zou kijken, komt de Mégane echter wel in aanmerking voor 4 sterren.

Volkswagen Golf Sportsvan

crashtest 2014 juni - volkswagen golf sportsvanDe Volkswagen Golf Sportsvan doet het goed in de veiligheidstests van Euro NCAP, daarover kunnen we kort zijn. Of de auto echt de maximale 5 sterren die hij krijge echt verdient, hangt er vanaf hoe je het bekijkt.

Zo is de Sportsvan is leverbaar met een automatisch noodremsysteem. Om hiervoor door Euro NCAP beloond te worden, moet 50% van de verkochte Sportvans in Europa hiermee zijn uitgerust. Dat is het geval. Helaas lijkt de Nederlandse importeur minder belang te hechten aan veiligheid dan bij de meeste buurlanden. Hier is het systeem alleen leverbaar als 520 euro kostende optie op de duurste uitvoering (Highline), terwijl het elders vaak standaard is op veel uitvoeringen. Zonder noodremsysteem zou de auto blijven steken op 4 sterren.

Afgezien hiervan zet de verhoogde Golf prima prestaties neer in de botsproeven. Kinderen in zitjes op de achterbank zijn goed beschermd. Ook bij de frontale botsing is de score bijna perfect en zowel de voor- als achterstoelen bieden een goede bescherming tegen een whiplash. Een verbeterpunt is er nog wel bij de botsing van opzij met een paal. Hier is de bescherming van de borstkas niet optimaal. 

Bekijk ook: