icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Crashtests september 2013

Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  21 maart 2014


Begin september 2013 zijn 5 auto's getest op botsveiligheid door Euro NCAP, de botsproeforganisatie waarin de Consumentenbond partner is.

Highlights

  • De Lexus IS, Mazda 6, Mitsubishi Space Star, Opel Adam en Toyota Corolla Sedan zijn onderworpen aan meerdere crash- en veiligheidstests.
  • De twee goedkoopste auto's, de Mitsubishi en Opel, blijven steken op 4 sterren, terwijl de andere auto's de maximale 5 sterren scoren.
  • De Mazda en Lexus zijn, deels standaard, deels optioneel, voorzien van extra elektronische hulpmiddelen, zoals rijbaanassistentie.
  • Bekijk ook de kinderzitjescheck voor resultaten van de 5 geteste auto's.
Merk & type
logo2_crashtest_volwassen_inzittenden logo2_crashtest_kinderen_oordeel logo_crashtest_voetgangers_oordeel logo_crashtest_veiligheidssystemen_oordeel Testresultaat
Lexus IS 91% 85% 80% 66% Euro NCAP 2013 score: 5 sterren
Mazda 6 92% 77% 66% 81% Euro NCAP 2013 score: 5 sterren
Toyota Corolla sedan 94% 82% 67% 66% Euro NCAP 2013 score: 5 sterren
Mitsubishi Space Star 90% 72% 73% 55% Euro NCAP 2013 score: 4 sterren
Opel Adam 87% 72% 65% 81% Euro NCAP 2013 score: 4 sterren

Veiligheid Lexus IS 

crashtest 2013 lexus isDeze nieuwe Lexus laat nauwelijks steken vallen en scoort dan ook 5 sterren. Zo biedt de IS stoelen met hoofdsteunen die een goede bescherming bieden tegen een whiplash. Ook voetgangers zijn bij een aanrijding beter beschermd dan gemiddeld door de actieve motorkap. Deze komt iets omhoog bij een aanrijding zodat het hoofd de harde delen van de motor niet raakt.

Nog geen onderdeel van het testprotocol dit jaar, maar wel een pluim waard, is het standaard Lane Departure Alert, dat waarschuwt bij het onbedoeld verlaten van je rijstrook. Optioneel is een dodehoeksensor, die eveneens nuttig is bij het achteruit verlaten van een parkeerplaats; hij waarschuwt dan voor kruisend verkeer. Ook is een veiligheidspakket te bestellen met Adaptieve Cruise Control en Pre-Crash Safety system. Die laatste waarschuwt voor een dreigende botsing en assisteert bij het remmen, maar remt niet volledig autonoom. 

Veiligheid Mazda 6 

crashtest 2013 mazda 6De vorige generatie Mazda 6 haalde net aan 5 sterren en liet flink ruimte over voor verbetering bij de botsing met een paal en bij bescherming tegen whiplash. Mazda heeft aan deze punten gewerkt, waardoor de veiligheid nu op een nog hoger niveau staat.

Prijzenswaardig is verder dat de uitvoeringen boven het basisniveau standaard voorzien zijn van een noodremsysteem voor in de stad. Daarnaast zijn er veel andere elektronische hulpmiddelen leverbaar, afhankelijk van het luxeniveau: standaard of optioneel. Wat beter kan is de bescherming van voetgangersveiligheid. Deze blijft steken op een deelscore van 66%.

Veiligheid Mitsubishi Space Star

crashtest 2013 mitsubishi space starVoor een auto met een vanafprijs van onder de 10.000 euro doet de Space Star het niet onverdienstelijk. Zeker in de zware botsing van opzij met een paal en bij de bescherming tegen een whiplash doet hij het goed. De deelscore voor veiligheidssystemen begrenst de totaalscore echter op 4 sterren. Schuldig hieraan zijn het ontbreken van gordelverklikkers op de achterbank en een snelheidsassistentie, waarbij er ingegrepen of gewaarschuwd wordt bij bereiken van een vooraf ingestelde snelheid. Ook zijn geen extra veiligheidssystemen leverbaar, zoals een noodremsysteem of rijbaanassistentie.

Veiligheid Opel Adam

crashtest 2013 opel adamDe deelscores van de botstest van de Opel Adam overstijgen ieder die van de bijbehorende drempelwaardes om voor 5 sterren in aanmerking te komen. Het gewogen gemiddeld echter niet, met 4 sterren tot gevolg. Voornamelijk doordat bij de bescherming van volwassenen inzittenden, dat het zwaarst meetelt, niet optimaal is. De letselkans aan de borstkas is bij de paaltest van opzij vrij groot. Bovendien bieden de stoelen en hoofdsteunen onvoldoende bescherming tegen een whiplash, bij een botsing van achteren.

Qua in- en exterieur is de Adam volledig aan te passen naar eigen wens, maar wat veiligheidssystemen betreft niet. Alleen dodehoekwaarschuwing is optioneel leverbaar. De systemen die op duurdere Opels leverbaar zijn niet.

Veiligheid Toyota Corolla Sedan

crashtest 2013 toyota corollaVierdeurs broertje van de Auris, (voorlopig) niet in Nederland leverbaar. Scoort - niet verassend - nagenoeg gelijk als de eerder dit jaar geteste Auris, met de maximale 5 sterren als totaal. In tegenstelling tot de Auris bleef het achterportier aan de bestuurderszijde gesloten in de botsing van opzij. Wel weer gelijk aan de Auris is de matige bescherming van voetgangers, met name door de harde rand van de motorkap.

Bekijk ook: