icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Euro NCAP deelt erkenningen uit

Nieuws | In oktober 2010 heeft de crashtestorganisatie Euro NCAP de eerste 'Advanced'-erkenningen uitgereikt. Acht autofabrikanten kregen deze erkenning omdat ze revolutionair, unieke en innovatieve elektronisch veiligheidssystemen hebben ontwikkeld.
Ronald Kamp (Elektronica)
Ronald Kamp (Elektronica)

Expert Elektronica

Gepubliceerd op:  1 oktober 2010

Euro NCAP advanced logo

In oktober 2010 heeft de crashtestorganisatie Euro NCAP de eerste 'Advanced'-rewards uitgereikt. Acht autofabrikanten kregen deze erkenning omdat ze revolutionaire, unieke en innovatieve elektronische veiligheidssystemen hebben ontwikkeld.

Euro NCAP Advanced is een reactie van Euro NCAP - de crashtestorganisatie waarin de Consumentenbond deelneemt - op de snelle instroom van nieuwe technologieën in auto's waarvoor (nog) geen onafhankelijke beoordeling beschikbaar is. Euro NCAP verwacht dat met (veelal elektronische) systemen nog veel verbetering op het gebied van veiligheid te winnen is. Met een erkenningensysteem wil Euro NCAP de fabrikanten prikkelen veelbelovende systemen versneld in te voeren in hun modellengamma.

Autofabrikanten worden uitgenodigd om nieuwe veiligheidsvoorzieningen voor te leggen aan Euro NCAP voor een onafhankelijke beoordeling door experts. Eis is dat het systeem uniek is en dat het, ondersteund door wetenschappelijk onderzoek, een aantoonbaar effect op de verkeersveiligheid heeft. Op 1 oktober heeft de organisatie de eerste 'Euro NCAP Advanced'-erkenningen aan de betreffende fabrikanten uitgereikt op de Parijse autobeurs. De nu 'bekroonde' technologieën zijn al een tijdje verkrijgbaar op de markt. In de toekomst zal Euro NCAP ook compleet nieuwe technologie gaan beoordelen.

> Kijk naar een algemeen filmpje over Euro NCAP Advanced

Deze veiligheidssystemen kregen een erkenning.

Audi Side Assist

Audi Side AssistHet 'Side Assist'-systeem van Audi helpt bestuurders om veilig van rijstrook te wisselen. Twee radars in de achterbumper overzien (bij een rijsnelheid vanaf 30 km/h) het verkeer tot 70 meter achter de auto en in de 'dode hoek'. De computer bepaalt vervolgens of het veilig is om van rijstrook te wisselen en adviseert de bestuurder met verklikkerlichtjes in de zijspiegels.

Het systeem is inmiddels tegen meerprijs leverbaar op de A4, de Q5 en Q7. De Reward is specifiek toegekend voor de A4.

> filmpje van Audi Side Assist

BMW Assist Advanced eCall

BMW Assist Advanced eCall3Het 'Advanced eCall'-systeem neemt na een ongeval via SMS automatisch contact op met het BMW callcenter. Het systeem meldt de exacte plaats van het ongeval, het aantal inzittenden voorin de auto en de zwaarte van de botsing (inclusief data over de airbags etc.). Daarnaast maakt het systeem op basis van deze informatie een inschatting van de ernst van letsels van de inzittenden. Na de SMS wordt een telefonische verbinding met de auto opengezet. De inzittenden kunnen dan verduidelijken welke hulp ze nodig hebben. Als de inzittenden niet (kunnen) reageren, worden direct de hulpdiensten ingeschakeld.

BMW's Advanced eCall kreeg de Reward voor de 5-serie. Op dit moment is Advanced eCall alleen als optie te verkrijgen in Oostenrijk, Frankrijk, Duitsland en Italië en moet je na een eerste periode een jaarlijks abonnement afsluiten voor deze service. In Groot Brittannië staat de wet slechts het verzenden van de SMS toe. In andere Europese landen - zoals Nederland - is het systeem nog niet beschikbaar.

> filmpje van BMW Assist Advanced eCall 

Citroën Localised Emergency Call en Peugeot Connect SOS

Peugeot Connect SOSDe Franse merken Citroën en Peugeot hebben samen een soortgelijk systeem als het BMW Advanced eCall-systeem gebouwd. Het is ook in Nederland beschikbaar en is in principe kostenloos gedurende de levensduur van de auto. Mocht een volgende eigenaar het een inbreuk vinden op zijn privacy, dan kan het lokatiedeel worden uitgeschakeld en wordt er alleen een noodoproep naar '112' gedaan.

De Reward is aan Citroën toegekend voor de DS3, C4 en C5. Daarop is het systeem als optie verkrijgbaar; de Berlingo, C3, C3 Picasso en C4 Picasso krijgen het systeem later in het jaar. Het is aan Peugeot uitgereikt voor de 308, 3008 en 5008. Het systeem is ook leverbaar op de 207 en 207 CC.

> filmpje van Citroën eTouch en Peugeot Connect SOS 

Mercedes-Benz Pre Safe

Mercedes Benz Pre SafeHet Pre Safe-systeem van Mercedes-Benz overbrugt het 'gat' dat er bestaat tussen actieve en passieve veiligheid. Actieve veiligheid zorgt ervoor dat een aanrijding wordt voorkomen, passieve zorgt voor bescherming als de aanrijding onvermijdelijk is. Boven de 30 km/h checkt het systeem continu of de bestuurder actie onderneemt om een mogelijke aanrijding te voorkomen. Zo ja, dan trekt het de gordels stevig aan, het zet de stoelen in de optimale positie en sluit de ramen en bij een kans op een koprol het schuifdak. Vindt de aanrijding niet plaats, dan worden de gordels weer iets losser gezet en kan de bestuurder zijn stoel weer in de oude positie terug zetten.

De Reward is toegekend voor Pre Safe als standaarduitrusting op de E-klasse. Het is ook tegen meerprijs verkrijgbaar op de C-klasse, de GLK en de M-klasse.

> filmpje van Mercedes-Benz Pre Safe 

Mercedes-Benz Pre Safe Brake

Mercedes Benz Pre Safe BrakeMercedes-Benz heeft ook een Reward gekregen voor zijn Pre Safe remsysteem op de E-klasse. Bovenop het Pre Safe-systeem heeft dit systeem radars in de voorbumper die monitoren of de auto mogelijk een kop-staartbotsing krijgt met een ander voertuig. 2,5 seconde vóór de mogelijke aanrijding waarschuwt het systeem, als de bestuurder dan zelf gaat remmen voert het systeem automatisch de maximale remdruk op. Als de bestuurder 1,5 seconde voor de aanrijding nog steeds niet zelf gaat remmen, gaat het systeem zelfstandig remmen en trekt het de gordels strak aan. Als een botsing onvermijdelijk wordt, gaat het systeem zelfstandig maximaal remmen om de gevolgen zo klein mogelijk te maken.

In Nederland is Pre Safe Brake verkrijgbaar als deel van een veiligheidspakket op de E-klasse.

> filmpje van Mercedes-Benz Pre Safe Brake 

Honda Collision Mitigation Braking

Honda Collision Mitigation Braking System6Het CMBS-remsysteem is door Honda ontwikkeld om een kop-staartbotsing zoveel mogelijk te voorkomen; als de aanrijding onvermijdelijk is, remt het systeem uit zichzelf maximaal af om de gevolgen zo klein mogelijk te maken. In opzet heeft het CMBS-systeem veel overeenkomsten met Pre Safe Brake van Mercedes-Benz (zie hierboven). De Honda-radar monitoort boven de 15 km/h of er verkeer in het gebied tot 100 meter voor de auto is. 3 seconden voor een mogelijke aanrijding geeft het systeem visuele en hoorbare signalen af. Eén seconde later trekt het systeem de gordel drie maal sterk aan en begint de auto uit zichzelf te remmen. Als de aanrijding onvermijdelijk wordt, worden de gordels aangespannen en remt het systeem maximaal.

Het CMBS-systeem zit alleen standaard in de Legend, maar dit model wordt in Nederland niet meer gevoerd. Op de CR-V en Accord is het tegen meerprijs leverbaar.

> filmpje van Honda CMBS 

Opel Eye

Opel EyeHet 'oog' van Opel is een cameraatje bovenaan de voorruit, dat de omgeving vóór hem analyseert op rijbaanmarkeringen en verkeersborden. Als de camera bij een rijsnelheid van minimaal 60 km/h een rijbaanmarkering of de kant van de weg waarneemt op het wegdek, monitoort hij of de auto die strook ongemerkt zal overschrijden en geeft hij hoorbare waarschuwingssignalen af plus een knipperend icoon op het dashboard. Wanneer duidelijk is dat de bestuurder bijvoorbeeld van rijbaan wil wisselen, geeft het systeem geen waarschuwingen.

Ook detecteert de camera verkeersborden en 'vertaalt' deze naar een icoon midden tussen de tellers. Opel krijgt de Reward voor zijn 'Eye' vanwege de waarschuwingsfunctie bij het ongepland verlaten van de rijbaan. Opel Eye is tegen meerprijs leverbaar op de Astra en de Insignia.

> filmpje van Opel Eye 

Volkswagen Lane Assist

Volkswagen Lane AssistDe rijbaanassistent van Volkswagen heeft grote overeenkomsten met het hierboven genoemde Opel Eye. Het helpt de bestuurder om bij snelheden boven de 65 km/h niet buiten zijn rijbaan te komen. Mocht de auto een rijbaanmarkering gaan overschrijden, dan krijgt het stuur automatisch een signaal om rustig en met weinig kracht tegen te sturen. Bij een grovere overschrijding waarschuwt het systeem de bestuurder door middel van een trilling in het stuur. Het systeem doet niets als de bestuurder de richtingaanwijzer gebruikt of als de stuurbekrachtiging merkt dat de markering met redenen wordt overschreden. Ook schakelt het systeem zichzelf uit als de bestuurder langere tijd geen kracht meer op het stuur uitoefent; dat voorkomt dat de bestuurder het sturen aan de auto gaat over laten. 

De rijbaanassistent is als optie leverbaar op de huidige Passat. De nieuwe Passat zal begin 2011 geïntroduceerd worden, deze krijgt een aangepaste versie van Lane Assist.

> filmpje van VW Lane Assist 

Volvo City Safety

Volvo City Safety2In tegenstelling tot de zelfstandig remmende systemen van andere merken is het systeem van Volvo juist bedoeld voor lage snelheden binnen de bebouwde kom. Het 'City Safety'-systeem voorkomt bij rijsnelheden tussen de 3,6 en 30 km/h dat de auto de voorganger raakt of zal in ieder geval de gevolgen zoveel mogelijk beperken. Een sensor achter de voorruit neemt het gebied tot 10 meter voor de auto waar en bereidt het remsysteem voor op een maximale remming als zich daar een langzamer rijdende of stilstaande auto bevindt. Als de bestuurder niet zelf remt en een aanrijding onvermijdbaar wordt, remt het systeem uit zichzelf. Bij snelheidsverschillen tot 15 km/h zal de auto de voorganger niet raken, daarboven zijn de gevolgen zo minimaal mogelijk.

Het systeem waarschuwt de bestuurder met opzet niet, want anders zou hij aan het systeem kunnen 'wennen'. Daarom is de remingreep ook bruusk en oncomfortabel. City Safety is standaard op de XC60, daarom heeft Volvo de Reward ook specifiek voor dit model toegekend.

> filmpje van Volvo City Safety