icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
De beste zorgverzekering, die wil jij toch ook? |

Vergelijk en stap over

zorgicoon-45x45px

Euro NCAP Rewards

Sinds oktober 2010 reikt crashtestorganisatie Euro NCAP Advanced-rewards uit. Autofabrikanten krijgen deze erkenning omdat ze revolutionaire, unieke en innovatieve veiligheidssystemen voor auto's hebben ontwikkeld. Zodra Euro NCAP nieuwe rewards uitreikt, komen deze in onderstaande lijst te staan.
Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  20 maart 2014


Euro NCAP Advanced

Euro NCAP is de crashtestorganisatie waaraan de Consumentenbond deelneemt. Met Euro NCAP Advanced reageert Euro NCAP op de snelle instroom van nieuwe veiligheidstechnologieën die snel een onafhankelijk oordeel nodig hebben. Met dit erkenningssysteem wil Euro NCAP de fabrikanten prikkelen om veelbelovende systemen versneld in te voeren in al hun modellen.

Autofabrikanten kunnen hun nieuwe veiligheidsvoorzieningen voorleggen aan Euro NCAP voor een onafhankelijke beoordeling door experts. Het veiligheidssysteem moet uniek zijn en, ondersteund door wetenschappelijk onderzoek, aantoonbaar effect hebben op de verkeersveiligheid.

BMW Pedestrian Warning with City Braking Activation (2014)

Een noodremsysteem, ook wel Autonomous Emergency Braking, voor in de stad (AEB city) mét voetgangersdetectie. "Gewone" automatische noodremsystemen detecteren alleen grote objecten, zoals een auto. Voetgangersdetectie ziet met de camera achter de voorruit ook voetgangers. Tot 60 km/h waarschuwt het systeem en zet alvast de remmen op scherp. Indien de bestuurder niet reageert gaat het systeem zelf in de remmen.

Fiat City Brake Control (2013)

Een noodremsysteem, ook wel Autonomous Emergency Braking (AEB), voor in de stad. Een sensor achter de voorruit houdt het gebied tot 12 meter voor de auto in de gaten. Tot 30 km/h grijpt het systeem in bij een dreigende aanrijding om deze te voorkomen of de impact ervan te verkleinen. Remt de bestuurder zelf, dan verleent het systeem assistentie om te het remmen te optimaliseren. Het systeem is leverbaar op de Fiat 500(L) en Panda.

Mitsubishi Forward Collision Mitigation (2013)

Een radargebaseerde vorm van Autonomous Emergency Braking (AEB), ook wel noodremsysteem, dat tot 180 km/h waarschuwt voor een dreigende aanrijding en zelf ingrijpt als de bestuurder hierop geen actie onderneemt. Afhankelijk van het snelheidsverschil en weers- en wegomstandigheden kan een botsing voorkomen worden of de impact ervan worden verkleind.

Audi Active Lane Assist (2012)

audi lane keeping assist - rijbaanassistentieIn 2012 ging de Euro NCAP Advanced-reward naar Audi’s Active Lane Assist. Dit is een vorm van rijbaanassistentie die de bestuurder helpt binnen de wegbelijning te blijven bij onbedoelde overschrijding hiervan. Boven de 65 km/u houdt een camera de wegbelijning continu in de gaten en het systeem geeft een kleine stuurcorrectie indien de auto de wegmarkering dreigt te overschrijden. Kan het systeem zelf niet corrigeren, bijvoorbeeld bij een scherpe bocht, dan geeft het een waarschuwing. 

Audi Pre Sense Basic (2012)

In 2012 kreeg Audi ook de Euro NCAP Advanced-reward voor het Pre Sense Basic systeem dat detecteert of een manoeuvre wordt uitgevoerd om een botsing te vermijden, bijvoorbeeld uitwijken of sterk remmen. Bij detectie hiervan spant het de gordels aan, zodat bij een aanrijding de passagiers beter worden beschermd door de airbags en minder gevaar lopen op letsel. Bij kans op omslaan van de auto, sluiten ook de ramen en - indien aanwezig - het schuifdak.

Audi Pre Sense Front (2012)

Audi’s Pre Sense Front is een noodremsysteem (Autonomous Emergency Breaking: AEB) dat botsingen helpt verzachten of indien mogelijk vermijdt door te waarschuwen en zelfstandig te remmen. Tot 30 km/u kan het noodremsysteem stilstaande of langzamer bewegende objecten (geen voetgangers) detecteren en de volledige remcapaciteit inzetten bij een dreigende botsing.

Van 30 tot 80 km/h geeft het systeem enkel waarschuwingen als het een stilstaand object detecteert. Tussen 30 en 200 km/h in bewegend verkeer geeft het systeem waarschuwingen, remkrachtmaximalisering en zelfstandig remmen met gematigde remkracht. Waarschuwingen worden eerst visueel en akoestisch gegeven, daarna door een korte remactie en indien de bestuurder niet reageert grijpt het systeem onder bepaalde omstandigheden zelf in.  

Audi Pre Sense Front Plus (2012)

Pre Sense Front Plus van Audi is een vorm van AEBS (Autonomous Emergency Braking System). Dit  noodremsysteem onderneemt zelf actie zodra een botsing onafwendbaar lijkt zonder ingrijpen. Twee radarsensoren  voorin de auto en een camera achter de voorruit houden het gebied voor de auto in de gaten. Detecteert het systeem een langzamer rijdend of stilstaande auto, dan geeft het een optische en akoestische waarschuwing. Blijft reactie uit, dan volgt een minimale remingreep om de bestuurder op dreigend gevaar te attenderen. Als er nog steeds menselijke interventie plaats vindt, remt het systeem zelf, eerst met gematigde remdruk en tot slot gebruikmakend van de volledige remcapaciteit om een botsing te vermijden of te verzachten. Pre Sense Front Plus werkt tot snelheden van 200 km/h. 

Audi Secondary Collision Brake Assist (2012)

Audi’s Secondary Collision Brake Assist is een system dat de auto afremt als deze bij een ongeluk betrokken is geweest, om een tweede botsing te voorkomen of te verzachten. Als het remsysteem na een botsing nog voldoende in tact is, zal het de auto afremmen tot een snelheid van 10 km/u. De bestuurder kan eventueel het systeem met het gaspedaal overrulen, indien de auto zich op een gevaarlijk punt bevindt.

Ford MyKey (2012)

Ford’s MyKey is een systeem dat werkt met programmeerbare sleutels waarop instellingen kunnen worden opgeslagen. Het systeem kan bijvoorbeeld worden ingezet door ouders van kinderen die pas net een rijbewijs hebben, maar ook door bedrijven die veilig rijden willen stimuleren. Er is één hoofdsleutel met meerdere programmeerbare MyKeys. Standaard MyKey instellingen: de gordelverklikker zal blijven klinken totdat de gordel is vastgeklikt en ook het volume van de geluidsinstallatie wordt zolang gedempt; parkeersensoren kunnen niet worden uitgeschakeld en bij de optionele navigatie kan alleen een bestemming worden ingevoerd als de auto stil staat. 

Seat Lane Assist (2012)

Seat’s Lane Assist is hetzelfde systeem dat Audi ook gebruikt, zie boven voor een omschrijving.

Seat Multi Collision Brake (2012)

Seat’s Multi Collision Brake is gelijk aan Secondary Collision Brake Assist van Audi.

Volkswagen Front Assist (2012)

Volkswagen’s Front Assist Brake is gelijk aan Pre Sense Front van Audi, zie boven voor een omschrijving. 

Volkswagen Multi Collision Brake (2012)

Volkswagen’s Multi Collision Brake is gelijk aan Secondary Collision Brake Assist van Audi, zie boven voor een omschrijving. 

Volkswagen Proactive Occupant Protection (2012)

Volkswagen’s Proactive Occupant Protection is gelijk aan Pre Sense Basic van Audi, zie boven voor een omschrijving.

Ford Active City Stop (2011) 

Dit systeem bewijst zijn waarde vooral in binnenstedelijk verkeer, het werkt in grote lijnen hetzelfde als City Safety van Volvo. Dit merk kreeg hier in 2010 een erkenning voor. Het systeem van Ford controleert met sensoren achter de voorruit de weg vóór de auto op ander verkeer. Bij een dreigende botsing met een remmende, stilstaande of langzamer rijdende voorligger, remt de auto automatisch. Tot een beginsnelheid van 15 km/h komt de auto volledig schadeloos tot stilstand, bij beginsnelheden tussen de 15 en 30 km/h wordt de schade tot een minimum beperkt.  

Ford Driver Alert (2011)

Driver Alert van Ford houdt continu de alertheid van de bestuurder in de gaten en waarschuwt als concentratie te veel verslapt. Een camera houdt de positie op de weg in de gaten. Ook worden de stuurbewegingen geanalyseerd. Een vermoeide bestuurder maakt andere stuurbewegingen dan een fitte. Op basis van deze gegevens kan het systeem een waarschuwing geven dat een rustpauze nodig is. 

Ford Forward Alert (2011)

Forward Alert is een systeem dat waarschuwt tegen een mogelijke botsing en assisteert bij een eventuele remingreep. Een radar scant wat er voor de auto gebeurt. Detecteert de radar een object waarmee binnen tweeënhalve seconde een botsing kan plaatsvinden, dan volgt een waarschuwing. Als de bestuurder een seconde na de waarschuwing het gas los laat, remt de auto automatisch met gematigde kracht. Zodra de bestuurder zelf de rem intrapt, wordt de remkracht tot het maximum vergroot, ongeacht de kracht die op het rempedaal wordt uitgeoefend. Het systeem is werkzaam tussen 7 en 180 km/h. Het kan niet altijd een botsing voorkomen, maar verlaagt de snelheid bij botsingen, waarmee de letselkans wordt verkleind. 

Ford Lane Keeping Aid (2011)

Bij Lane Keeping Aid houdt een camera achter de voorruit de weg vóór de auto in de gaten. Als de camera onderbroken of aaneengesloten witte lijnen detecteert, controleert het systeem of de auto op de juiste rijbaan blijft. Komt de auto dichtbij een rijbaanmarkering, corrigeert het systeem de rijrichting met een kleine stuurcorrectie. Dit is een signaal voor de bestuurder om zelf actie te ondernemen. Wanneer het systeem signaleert dat de streep echt overschreden is, krijgt de bestuurder hiervan een signaal door middel van een trilling in het stuur. 

Infiniti Lane Departure Prevention (2011)

Ook Infiniti's Lane Departure Prevention (LDP) maakt gebruik van een camera om te detecteren of de auto in de rijbaan blijft rijden. Lijkt de auto een lijn te gaan kruisen bij een snelheid van 70 km/h of hoger en heeft de bestuurder de richtingaanwijzer niet aangezet, dan waarschuwt het systeem met behulp van een waarschuwingslampje en -signaal. Op hetzelfde moment remt de auto voorzichtig de wielen aan één kant af om te bestuurder te helpen terug in het midden van de baan te komen. Deze remcontrole is zeer licht en niet bedoeld om de auto tegen te houden maar slechts als ondersteuning voor de bestuurder. De bestuurder kan het te allen tijde 'overrulen' en als de bestuurder reageert, dan stopt het remsysteem gelijkmatig. Euro NCAP gaf een erkenning voor LDP voor de Infiniti FX, waar het systeem als optie leverbaar is.

Mazda Rear Vehicle Monitoring (2011)

Mazda Rear Vehicle MonitoringHet Rear Vehicle Monitoring (RVM) systeem van Mazda is ontworpen om een bestuurder te helpen gevaarlijke situaties of botsingen met andere weggebruikers te voorkomen tijdens een wisseling van rijstrook bij snelheden boven de 60 km/u. Twee radarsensoren op de achterbumper meten de afstand en de relatieve snelheid van in de buurt rijdende voertuigen. Rijdt een voertuig in of nadert een voertuig binnen 5 seconden de zogenaamde ‘blinde hoek’, dan geeft een waarschuwingslampje in de zijspiegel aan dat van rijbaan wisselen risicovol is. Wil de bestuurder toch van laan wisselen en zet hij/zij de richtingaanwijzer aan, dan begint het lampje te knipperen en hoor je een waarschuwingssignaal.

Mercedes-Benz Attention Assist (2011)

Attention Assist van Mercedes-Benz is vergelijkbaar met Driver Alert van Ford. Beide systemen zijn erop gericht de alertheid van de bestuurder te monitoren en een waarschuwing te geven als de bestuurder kenmerken van een vermoeide bestuurder vertoont. Wordt er bij Ford ook gekeken naar de positie op de weg, bij Mercedes houdt het systeem enkel de stuurbewegingen in de gaten. Samen met het tijdstip en de lengte van de reis wordt daarmee de noodzaak van een waarschuwing bepaald. De waarschuwing bestaat uit een melding op het dashboard en een geluidssignaal. Het systeem is actief tussen 80 en 180 km/h.

Mercedes-Benz Collision Prevention Assist (2011)

Collision Prevention Assist is er op gericht kop-staartbotsingen te voorkomen. Een radar scant een gebied tot 80 meter voor de auto. Het systeem houdt tussen de 30 en 250 km/h continu in de gaten of er een kans is op botsing met een bewegend object binnen dit gebied. Is dit het geval, dan volgt er een waarschuwing.  Als de auto uitgerust is met Pre Safe, wordt dit op hetzelfde moment ook toegepast. Reageert de bestuurder op de waarschuwing door te remmen, dan zorgt Collision Prevention Assist er voor dat de optimale remkracht wordt toegepast. Genoeg om een botsing met de voorligger te voorkomen, als dat nog mogelijk is.

Opel Adaptive Forward Lighting (2011)

Adaptive Forward Lighting zorgt voor een betere verlichting bij het nemen van bochten. Op lage snelheid zorgt een extra lamp voor meer licht aan de binnenkant van de bocht. Aanrijdingen in de stad met bijvoorbeeld voetgangers en fietsers kunnen zo worden vookomen. Op hogere snelheid wordt de lichtbundel van de koplampen afgebogen naar het deel van de bocht waar de auto naartoe rijdt. Ook hierdoor kan dreigend gevaar eerder worden opgemerkt.

Volkswagen City Emergency Brake (2011)

City Emergency Brake is een systeem dat de bestuurder helpt botsingen op lage snelheid te voorkomen of de impact ervan te verkleinen. Tussen 5 en 30 km/h wordt met behulp van laserpulsen een gebied tot 10 meter voor de auto in de gaten gehouden. Dreigt er een botsing, dan brengt het systeem de remmen in optimale paraatheid, zodat deze sneller kunnen reageren. Als de bestuurder echter zelf geen actie onderneemt, zal het systeem automatisch op het laatste moment ingrijpen. Onder ideale omstandigheden wordt dan een botsing voorkomen tot een snelheidsverschil van 20 km/h. Bij slechtere omstandigheden of een hoger snelheidsverschil is een botsing niet te vermijden, maar zal de schade worden beperkt. City Emergency Brake geeft de bestuurder geen waarschuwing. Dit is opzettelijk. Het systeem grijpt nogal abrupt en daardoor oncomfortabel in, zodat bestuurders er niet op blindvaren. 

Audi Side Assist (2010)

Het 'Side Assist'-systeem van Audi helpt bestuurders om veilig van rijstrook te wisselen. Twee radars in de achterbumper overzien (bij een rijsnelheid vanaf 30 km/h) het verkeer tot 70 meter achter de auto en in de 'dode hoek'. De computer bepaalt vervolgens of het veilig is om van rijstrook te wisselen en adviseert de bestuurder met verklikkerlichtjes in de zijspiegels. 

BMW Assist Advanced eCall (2010)

BMW Assist Advanced eCall3Het Advanced eCall-systeem neemt na een ongeval via SMS automatisch contact op met het BMW callcenter. Het systeem meldt de exacte plaats van het ongeval, het aantal inzittenden voorin de auto en de zwaarte van de botsing (inclusief data over de airbags et cetera). Daarnaast maakt het systeem op basis van deze informatie een inschatting van de ernst van letsels van de inzittenden. Na de SMS wordt een telefonische verbinding met de auto opengezet. De inzittenden kunnen dan verduidelijken welke hulp ze nodig hebben. Als de inzittenden niet (kunnen) reageren, worden direct de hulpdiensten ingeschakeld.

Citroën Localised Emergency Call en Peugeot Connect SOS  (2010)

De Franse merken Citroën en Peugeot hebben samen een soortgelijk systeem als het BMW Advanced eCall-systeem gebouwd. Het is ook in Nederland beschikbaar en is in principe kostenloos gedurende de levensduur van de auto. Mocht een volgende eigenaar het een inbreuk vinden op zijn privacy, dan kan het lokaliseringdeel worden uitgeschakeld en wordt er alleen een noodoproep naar '112' gedaan. 

Honda Collision Mitigation Braking (2010)

Het CMBS-remsysteem is door Honda ontwikkeld om een kop-staartbotsing zoveel mogelijk te voorkomen; als de aanrijding onvermijdelijk is, remt het systeem uit zichzelf maximaal af om de gevolgen zo klein mogelijk te maken. In opzet heeft het CMBS-systeem veel overeenkomsten met Pre Safe Brake van Mercedes-Benz (zie hierboven). De Honda-radar monitoort boven de 15 km/h of er verkeer in het gebied tot 100 meter voor de auto is. 3 seconden voor een mogelijke aanrijding geeft het systeem visuele en hoorbare signalen af. Eén seconde later trekt het systeem de gordel drie maal sterk aan en begint de auto uit zichzelf te remmen. Als de aanrijding onvermijdelijk wordt, worden de gordels aangespannen en remt het systeem maximaal. 

Mercedes-Benz Pre Safe (2010)

Mercedes Benz Pre SafeHet Pre Safe-systeem van Mercedes-Benz overbrugt het 'gat' dat er bestaat tussen actieve en passieve veiligheid. Actieve veiligheid zorgt ervoor dat een aanrijding wordt voorkomen, passieve zorgt voor bescherming als de aanrijding onvermijdelijk is. Boven de 30 km/h checkt het systeem continu of de bestuurder actie onderneemt om een mogelijke aanrijding te voorkomen. Zo ja, dan trekt het de gordels stevig aan, het zet de stoelen in de optimale positie en sluit de ramen en bij een kans op een koprol het schuifdak. Vindt de aanrijding niet plaats, dan worden de gordels weer iets losser gezet en kan de bestuurder zijn stoel weer in de oude positie terug zetten. 

Mercedes-Benz Pre Safe Brake (2010)

Mercedes-Benz heeft ook een Reward gekregen voor zijn Pre Safe remsysteem op de E-klasse. Bovenop het Pre Safe-systeem heeft dit systeem radars in de voorbumper die monitoren of de auto mogelijk een kop-staartbotsing krijgt met een ander voertuig. 2,5 seconde vóór de mogelijke aanrijding waarschuwt het systeem, als de bestuurder dan zelf gaat remmen voert het systeem automatisch de maximale remdruk op. Als de bestuurder 1,5 seconde voor de aanrijding nog steeds niet zelf gaat remmen, gaat het systeem zelfstandig remmen en trekt het de gordels strak aan. Als een botsing onvermijdelijk wordt, gaat het systeem zelfstandig maximaal remmen om de gevolgen zo klein mogelijk te maken.  

Opel Eye (2010) 

Het 'oog' van Opel is een cameraatje bovenaan de voorruit, dat de omgeving vóór hem analyseert op rijbaanmarkeringen en verkeersborden. Als de camera bij een rijsnelheid van minimaal 60 km/h een rijbaanmarkering of de kant van de weg waarneemt op het wegdek, monitoort hij of de auto die strook ongemerkt zal overschrijden en geeft hij hoorbare waarschuwingssignalen af plus een knipperend icoon op het dashboard. Wanneer duidelijk is dat de bestuurder bijvoorbeeld van rijbaan wil wisselen, geeft het systeem geen waarschuwingen. 

Volkswagen Lane Assist (2010)

De rijbaanassistent van Volkswagen heeft grote overeenkomsten met het hierboven genoemde Opel Eye. Het helpt de bestuurder om bij snelheden boven de 65 km/h niet buiten zijn rijbaan te komen. Mocht de auto een rijbaanmarkering gaan overschrijden, dan krijgt het stuur automatisch een signaal om rustig en met weinig kracht tegen te sturen. Bij een grovere overschrijding waarschuwt het systeem de bestuurder door middel van een trilling in het stuur. Het systeem doet niets als de bestuurder de richtingaanwijzer gebruikt of als de stuurbekrachtiging merkt dat de markering met redenen wordt overschreden. Ook schakelt het systeem zichzelf uit als de bestuurder langere tijd geen kracht meer op het stuur uitoefent; dat voorkomt dat de bestuurder het sturen aan de auto gaat over laten. 

Volvo City Safety (2010)

In tegenstelling tot de zelfstandig remmende systemen van andere merken is het systeem van Volvo juist bedoeld voor lage snelheden binnen de bebouwde kom. Het 'City Safety'-systeem voorkomt bij rijsnelheden tussen de 3,6 en 30 km/h dat de auto de voorganger raakt of zal in ieder geval de gevolgen zoveel mogelijk beperken. Een sensor achter de voorruit neemt het gebied tot 10 meter voor de auto waar en bereidt het remsysteem voor op een maximale remming als zich daar een langzamer rijdende of stilstaande auto bevindt. Als de bestuurder niet zelf remt en een aanrijding onvermijdbaar wordt, remt het systeem uit zichzelf. Bij snelheidsverschillen tot 15 km/h zal de auto de voorganger niet raken, daarboven zijn de gevolgen zo minimaal mogelijk.