icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Schrijf je nu in

Energiecollectief icon

Nuttige extra's en optiepakketten voor je auto

Kiezen voor veel extra's en opties kan de prijs van een nieuwe auto soms zelfs verdubbelen. Maar wat bieden deze extra's en optiepakketten nu eigenlijk en welke zijn onmisbaar? Parkeersensoren en automatische airconditioning zijn de meeste gewilde opties. Een automaat en DAB-radio worden steeds populairder.
kopen-en-verkopen-van-autos

Het is lang niet altijd duidelijk wat de verschillende extra’s nu eigenlijk inhouden. We zetten de belangrijkste luxe en comfortverhogende opties op een rij.

Er zijn ook opties die je auto veiliger maken. Lees meer over veiligheidsopties, zoals automatische noodremsystemen en dodehoek-assistentie.

Kiezen voor de basisuitvoering of extra's?

Het loont vaak om niet de basisuitvoering van een auto te kiezen, maar in ieder geval een stapje hoger. Dan krijg je veel extra’s tegen een relatief lage meerprijs. Bij veel merken kun je, behalve een bepaalde uitvoering, ook losse opties of optiepakketten aanschaffen. De pakketen zijn vaak voordeliger, mits je het grootste deel van deze opties ook los zou hebben gekozen.

Opties en pakketten zijn bij nieuwe auto's ook onderhandelbaar. Soms kun je ze gratis erbij krijgen of tegen gereduceerd tarief. Tweedehands auto’s die luxe zijn uitgerust worden vaak aangeduid als zogenaamde 'full option'.

KADER: Autolease-collectief

Parkeersensoren

De werking van deze optie spreekt voor zich. Ze helpen je bij het parkeren door aan te geven of je dicht bij een object bent. Dit kan met piepjes of weergave op een schermpje.

Handig of noodzakelijk?
Door hogere veiligheidseisen hebben auto’s vaak grote raamstijlen. Ook komt een ontwerp met hoge achterkant steeds vaker voor. Voor veel auto’s zijn parkeersensoren achter dan ook bijna onmisbaar. Met 1 flinke parkeerschade, die je met de sensoren voorkomt, heb je de aanschafprijs van de parkeersensoren vaak al terugverdiend. 

Aan de voorzijde zijn de meeste auto’s overzichtelijk genoeg, dus sensoren zijn daar vaak niet nodig.

Kosten
Ongeveer €200 tot €800. Soms deel van de basisuitvoering vanaf de kleine middenklasse. Meestal ook achteraf in te bouwen.

Automatische airconditioning (climate control)

Airconditioning kan lucht koelen en ontvochtigen. Bij de automatische variant stel je de temperatuur in, waarna het systeem alles zelf regelt.

Handmatige airconditioning moet je zelf af en toe bijstellen. Je kiest de ventilatorsnelheid en koeling/warmte voor de juiste temperatuur.  

Handig of noodzakelijk?
Airconditioning is erg prettig: geen bloedhete auto in de zomer en ontwaseming op regenachtige dagen. Auto’s met airconditioning zijn bovendien waardevaster. Voor het meeste comfort kies je de automatische variant.

Kosten
Meerprijs vanaf €500 tot €1000 voor de automatische variant. Soms deel van de basisuitvoering vanaf de kleine middenklasse.

Betere verlichting: xenon of led

Xenon of led geven beide een betere lichtopbrengst dan standaard koplampen. Je kunt in het donker verder en vaak breder zien. Dit maakt het comfortabel én veiliger. Led-verlichting is de nieuwste en beste techniek.

Handig of noodzakelijk?
Vooral in de wintertijd wordt er veel woon-werk-verkeer in het donker gereden. Een groot deel van het jaar heb je er veel profijt van. De meerprijs is vaak fors, terwijl het bij verkoop niet veel meer oplevert.

Kosten
Ongeveer €2000 tot €2500. Soms deel van de basisuitvoering bij de grote middenklasser.

Automatische versnellingsbak

Een automaat is niet altijd als losse optie te kiezen: soms alleen in combinatie met een motorvariant. Er zijn verschillende soorten:

  • De gerobotiseerde handgeschakelde versnellingsbak (vaak in kleine auto’s) werkt niet altijd even prettig. Het schakelen gaat schokkerig en met trage prestaties.
  • Automaten met dubbele koppeling of traditionele automaten werken doorgaans goed. Het schakelen is comfortabel en de auto is meestal zuiniger dan een handgeschakelde auto. Automaten van een jaar of 10 of ouder zorgen juist vaak voor een hoger verbruik.
  • Een continu variabele transmissie (CVT) wordt vaak gebruikt bij hybrides. In plaats van de 4 tot zelfs 10 versnellingen van gewone automaten is de CVT traploos. De motor kiest het optimale toerental en kan deze ook bij versnellen constant houden. Efficiënt maar niet iedereen waardeert het motorgeluid, wat soms als 'loeien' wordt ervaren.

Handig of noodzakelijk? 
Een automaat werd voeger vaak afgedaan als 'seniorenoptie'. Nu zien steeds meer de voordelen en bovendien werken moderne automaten prettiger en zuiniger.

Voor de liefhebber van sportiever rijden is er een compromis: stuurschakeling (met flippers) is soms optioneel, waarmee je naar wens ook handgeschakeld kunt rijden.

Kosten
Een automaat is soms niet duurder als hij zuiniger is dan de handgeschakelde versie. Het kost de fabrikant zo minder CO2-toeslag. De meerprijs kan echter tot duizenden euro’s oplopen.

Deze optie zit standaard op iedere hybride, grote middenklassers en eigenlijk ook iedere elektrische auto’s (geen versnellingsbak).

Inbouwnavigatie

De meeste auto’s hebben tegenwoordig een centraal scherm. Navigatie tonen op dit scherm is bijna altijd optioneel. Ten opzichte van losse navigatiesystemen en apps zijn er voor- en nadelen. 

Voordelen:

  • Altijd bij de hand.
  • Geen aparte stroomvoorziening of gedoe met kabels en houders nodig.
  • Dimt geluid audio-installatie bij instructies.
  • Vaak groter scherm.
  • Bij luxere systemen (ook) weergave bij de snelheidsmeter of op de voorruit.

Nadelen:

  • Duur(der) in aanschaf.
  • Kaarten niet altijd up-to-date en updates soms prijzig.
  • Route niet altijd van buiten de auto in te plannen.
  • Gebruiksgemak/bediening soms onder de maat.

Zie onze test van inbouwnavigatie, navigatie-apps en navigatieapparaten voor welke systemen wel of niet de moeite waard zijn.

Handig of noodzakelijk?
Bijna iedereen heeft tegenwoordig een smartphone waarop je ook kunt navigeren. Noodzakelijk is het daarom niet. Ingebouwde navigatie is bij regelmatig gebruik wel handiger, maar qua bedieningsgemak en updates niet altijd. Hoeveel je dat waard is, is persoonlijk. Een alternatief is: Android Auto en Apple Carplay.

Kosten 
Ongeveer €500 tot €3000, waarbij de duurdere versies onderdeel zijn van een pakket met andere opties.

Audiosysteem/DAB+

Veel mensen luisteren eigen muziek of radio in de auto. Vaak beschikken auto’s standaard al over (eenvoudige) audio. Optioneel zijn systemen met meer speakers en betere geluidskwaliteit.

Overweeg je deze optie, laat je dan niet alleen leiden door de hoeveelheid speakers en het vermogen in Watt. Meer dan alle andere opties is hier het vooraf proberen belangrijk, bij voorkeur met eigen muziek.

Wil je goede kwaliteit en toekomstbestendige radio? Kies dan voor DAB+, op termijn zal de analoge FM-radio verdwijnen.

Handig of noodzakelijk?
Als je vaak muziek luistert in de auto, worden autoritjes voor de meesten prettiger met een goede geluidskwaliteit.

Kosten 
Ongeveer €250 tot €3000, waarbij de duurdere versies onderdeel zijn van een pakket met andere opties. Achteraf de audio/radio-unit vervangen is niet altijd mogelijk of makkelijk door de weggewerkte systemen in nieuwe auto’s. Speakers vervangen is iets eenvoudiger.

Lees ook: